ANNONS
Annons

Kortare skärpedjup

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutad120524

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag är nybörjare och har en Fujifilm S5600, vilken har ett fast objektiv. Jag undrar om det finns något sätt att minska skärpedjupet. Som det är nu blir bakgrunden alltid skarpt, om man inte plåtar något riktigt nära. Jag vill alltså kunna ta en bild på hyffsat avstånd, säg 3-5m , men få en suddig bakgrund så nära som möjligt. Hoppas jag gjort mig förstådd! =)

Det enda jag har sett är sk. close-up-linser, men då antar jag att jag ändå måste ta närbilder för att få skärpa(?)

MVH Mats

Tja! Jag kan inget om din kamera, men jag antar att du kör på Autoläget nu? Prova att sätta på A-läget (om du har något sådant. Heter kanske annorlunda på din kamera) så du kan sänka bländaren ett, eller ett par snäpp

Jag kör mest på manuell eller aperture priority. Det spelar ingen roll om jag kör med största bländaröppning (f3.2 om jag har fattat det hela rätt). Skärpedjupet är för långt iallafall.

Hej!

Jag föreslår att du tar en titt här

http://www.fotosidan.se/cldoc/3659.htm

Där står det en del om skärpedjup.

Förenklat kan man säga att det finns två parametrar som bestämmer skärpedjupet, bländarens storlek och avbildningsskalan. Det innebär att med samma bländare blir skärpedjupet kortare om du går närmare motivet. Står du kvar kan du bara minska det genom att blända upp (förutsatt att du har samma brännvidd).

Men, läs vad Olle Bjernulf skriver. Han är mer pedagogisk och kunnigare än jag.

Senast ändrad:
Ljunghusen skrev:
Okej! Prova kortare avstånd till motivet, och mindre zoom (om du zoomar nåt dvs)

Jag tror inte det blir rätt, Anton. Kortare avstånd är ju rätt, men zoomar du ut samtidigt minskar du effekten av det eftersom avbildningsskalan blir mindre.

Enda vettiga för att kunna få kort skärpedjup är nog att skaffa en systemkamera.

Kompaktkameror dras med detta problem tack vare att dom har den lilla sensortypen.

När man inser just denna begränsning med kompaktkameran är det dags att skaffa en DSLR.

Fast man kan ju utnyttja den egenskapen också, Lasse.

Läste i en annan tråd att en del nyttjar kompaktdigital vid makrofotografering eftersom det då i vissa fall kan vara svårt att få skärpedjupet tillräckligt långt.

Ska villigt erkänna att för mig har det aldrig varit något problem. Då är skärpan värre...:)

Arne S skrev:
Hej!

Jag föreslår att du tar en titt här

http://www.fotosidan.se/cldoc/3659.htm

Där står det en del om skärpedjup...
Tack för länken. I princip har jag fattat det som stod (lågt bländartal och stor avbildningsskala = kort skärpedjup). Rätt?

Eftersom ingen högg på close-up linsen antar jag att den idén kan förkastas och att det är som Lasse säger att jag måste ha ett annat objektiv (= ny kamera, bläh)

Mats Skölving skrev:
Tack för länken. I princip har jag fattat det som stod (lågt bländartal och stor avbildningsskala = kort skärpedjup). Rätt?

Eftersom ingen högg på close-up linsen antar jag att den idén kan förkastas och att det är som Lasse säger att jag måste ha ett annat objektiv (= ny kamera, bläh)

Japp, du har fattat det rätt.

Huruvida en close-up lins skulle hjälpa dig på 3-5 m är jag osäker på, men jag tror inte att det funkar. Tror helt enkelt inte att du kan få till skärpan. Och jag tror du kan uppnå samma effekt genom att zooma in.

Men, innan du springer iväg till lokala handlaren och köper prylar för tusentals kronor. Fortsätt att prova dig fram med din kamera. Därefter bör du ta dig en funderare på hur viktigt det känns för dig med det korta skärpedjupet. DSLR är kul och erbjuder många möjligheter. Men det kostar...och det är långtifrån alla objektiv som ger ett kortare skärpedjup på 5 meter än det du redan har.

Mats Skölving skrev:

Jag säger inte att du måste ha ett annat objektiv.

Det är inte gluggen det handlar om i detta fall utan det faktum att alla digitalkompakter är bestyckade med den lilla sensortypen och att denna sitter för nära gluggen (tror jag) och omöjliggör kort skärpedjup.

Utom då som sagt i macroläget då skärpedjupet faktiskt blir riktigt kort men det läget är ju som sagt lämpligast just vid macrofoto.

Systemkamera tror jag faktiskt du redan allvarligt funderar på, Mats.....:)

Okej, "gluggen" alltså.

Jag får nog dras med min kamera ett tag till, det finns ju andra 'konstnärliga' aspekter att utforska som passar min ekonomi =)

Så är det

Hej Mats! Det verkar som om du fått nästan allt rätt med hjälp av alla tips. Här kommer dock lite "exaktare" information. (Hoppas allt blir rätt...)

Det finns flera sidor med information om skärpedjup (längst ned följer länkar till några där jag plockat lite info..)

Skärpedjupet påverkas av x olika saker:

1.) Fokallängden, f, (ju längre fokallängd, desto kortare skärpedjup):

På en systemkamera normalt från ca 20-300mm (finns ju mycket utöver dessa, förstås).

På en digital kompakt (typ din, eller som min gamla nikon 5700) ofta en zoom på ca 8-71mm (eller 8X zoom, eller 35-300 mm motsvarande i 35mm)

2.) Avstånd till föremålet, s: Ju närmare förmålet, desto kortare skärpedjup. Rätt lätt att tänka sig.

3.) F-stop numret, A, (Mindre nummer = större öppning = MINDRE skärpedjup). Dettta nummer är ytterligare en "formel" av två andra saker, men vi skippar det.

4.) "Circle of Confusion",c, - suddighetscirkeln. (Illustration finns på en av sidorna jag länkar till). En mycket viktig parameter som är lite svår att förstå sig på, men har bl. a att göra med pixelstorlek (eller filmkorn). Denna är större på kameror med större sensorer!

Dessa fyra parametrar kan stoppas in i en formel för skärpedjup där man kan konstatera ovanstående påstenden. (En del-formel för det främre djupet , Df och en för det bakre Dr. Ta dessa minus varandra så får du själva djupet!):

Df = c A s (s - f) / f(i kvadrat) + c A (s - f)

Dr = c A s (s - f) / f(i kvadrat) - c A (s - f)

Med hjälp av formeln kan man rätt snabbt konstatera att fokallängden, f, har en mycket stor inverkan eftersom den är i kvadrat (tänk på att större värde i täljaren ger en mindre kvot!). Dessutom kan man se att c-värdet har en stor inverkan. På din kamera är c-värdet enligt en tabell 0.005, medan det på en Nikon D70 är 0.020 = 4ggr större (och på en EOS 1Ds Mark II 0.30 = 6ggr).
(F-stop nummer och objektsavstånd har givetvis också en stor inverkan, men kan oftast ställas in på samma värde oavsett kameratyp).

Hoppas du har förstått något av det jag skrivit (eller att någon tyckt att det var intressant) och att jag fått allt rätt =).

Här kommer länkarna till sidorna jag fått lite av infon ifrån:

Sidan med formlerna ovan, samt skiss på "Sudd-cirkeln": http://www.dof.pcraft.com/dof.html

Sida med skärpedjupsuträknare: http://www.photozone.de/3Technology/demos/depth.htm
(Använd den "riktiga" fokallängden, dvs mellan 8-70mm för att se hur nära du måste gå ett objekt innan du får kort skärpedjup...det är "->infinity" rätt mycket.)

Lista med storlek på "Circle of Confusion": http://www.dofmaster.com/digital_coc.html#coccalculator

Nä, nu får det vara nog med nattligt uträknande innan jag förvirrar alla (inklusive mig själv)!

God Natt // Leffe

Det var en bra redogörelse Leif. Även om man inte sätter sig ner och räknar på det, så ger det en bra bild på hur de olika parametrarna påverkar.

Tack för den sista länken. Har sett den tidigare i forumet, men var oförmögen att hitta den igår. Nu är den sparad!!

/Arne

Rättelse...

Tack Arne!

Dock skall det givetvis stå att ett större värde i NÄMNAREN ger mindre kvot (skärdpedjup), inte tvärtom. Sa ju att jag var trött.. =)

//Leffe

Om sensor och brännvidden på din optik är lika som på föregående modellen s5000, ska du kunna få rätt så kort skärpedjup. Endast med makrofunktion och motiv på absoluta närgränsen, eller full zoom på närgränsen får man detta korta skärpedjup.

Desa bilder är tagna med s5000. Inte ruggigt kort, men ändå kort skärpedjup.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/222380.htm?set=lp

http://bullen.sytes.net/foto/f2s.html

http://bullen.sytes.net/foto/txs.html

Kortare än så här har jag aldrig fått till det, och jag anser att detta problem är det som mest hindrar mig från att ta de bilder jag vill. En vacker dag blir det slr.

EDIT: Såg att s5600 har optik på 6,3-63mm.
S5000 har 5,7-57mm.

Någon mer insatt kanske kan tala om ifall detta gör någon skillnad i skärpedjup.

Senast ändrad:
Tack Leif för en bra beskrivning! Circel of Confusion hade jag inte hört talas om, inte heller visste jag att fokallängden hade sån betydelse.

Tomas:

Bilderna är, enligt mig iaf, närbilder, utom kanske den sista på hunden. Jag vill kunna få med mycket större motiv, t ex ett träd och samtidigt ha en suddig bakgrund, därav problemet. Om jag har fattat Leif rätt, så har s5600 större fokallängd vid full zoom än s5000, vilket alltså borde ge ett mindre skärpedjup. Men enligt dof-kalkylatorn som Leif bidrog med, är det kört i vilket fall som helst, tyvärr.

Det verkar som jag behöver ett objektiv med bländaröppning ner till (upp till?) f1.0 och CoC på 0.01mm för att närma mig dit jag vill.

Tack alla för utförliga svar!

Varsegod

Hej igen, Mats! Det var så lite så. Jag var själv inte helt insatt i begreppet Circle of Confusion, så det var kul att forska lite...dock tror jag att du har blivit ledd lite på villovägar av detta.

Objektiv på en bländaröppning på mindre än f1.4 är exremt dyra, och en sådan stor öppning kan i praktiken knappt användas, eftersom skärpedjupet blir så otroligt kort. (iaf på systemkameror!)

Den "CoC" du är ute efter har dessvärre inga digitala kompaktkameror idag. Det är detta som gör att en systemkamera blir det naturliga valet för många när de vill avancera i fotografins värd. Som tur är så har ju priserna på dessa rasat rejält de senaste åren...

Men jag förstår dock inte riktigt vilken effekt du är ute efter i dina bilder..som sagt så är avståndet från objektet och fokallängd väsentligt, därav det mycket korta skärpedjupet vid närbilder (framförallt om man zoomar in lite). Ett träd där bakgrunden är HELT suddig kan vara rätt svårt att uppnå pga avståndet man måste stå på för att få med ett helt träd...och en bländaröppning på f1.2-1.4 är kanske heller inte så bra, då objektiv oftast inte är så skarpa i detta läge!

Ta en titt på ett litet galleri ja la ut för ett tag sen och se om du ser någon bild med något som liknar det du vill uppnå. Ingen bild är tagen med en öppning större än f2.8 och kameran är en "kompakt" nikon 5700 på "old series" och en D70 på "new series":

http://www.lundbygard.com/FAVORITES/EXHIBITION.HTM

Eller om du har någon länk till en bild så kan vi kanske hjälpa dig att hitta vad du söker!

MvH // Leif

Mats Skölving skrev:
Hej!

Jag är nybörjare och har en Fujifilm S5600, vilken har ett fast objektiv. Jag undrar om det finns något sätt att minska skärpedjupet. Som det är nu blir bakgrunden alltid skarpt, om man inte plåtar något riktigt nära. Jag vill alltså kunna ta en bild på hyffsat avstånd, säg 3-5m , men få en suddig bakgrund så nära som möjligt. Hoppas jag gjort mig förstådd! =)

Det enda jag har sett är sk. close-up-linser, men då antar jag att jag ändå måste ta närbilder för att få skärpa(?)

MVH Mats

Jag tror jag förstår vad du är ute efter..

lite som bilden längst ner till höger? http://www.billcharles.com/broombergchanarin/adamolly_1.htm

problemet är att om du vill få så korta skärpedjup så bör du nästan gå upp i mellanformat, det räcker inte med ett småbildsneg/normal sensor..

edit: eller ännu hellre storformat, men då börjar det bli riktigt avancerat..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar