Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Korta tider med Durst M305c

Produkter
(logga in för att koppla)

abbot

Aktiv medlem
Är nybörjare på det här med mörkrum och har införskaffat en Durst M305C med el-nikkor 50/2,8.

Problemet är att jag får så korta belysningstider, ca 3-5s med bl 8 på Ilford RC MG-III, är detta normalt ?
 
Jag har jobbat länge med Durst 305; har använt nästan bara bl 11 för att förlänge exponeringestiden till längre tider. Jag tror att det kortaste tiden var mellan 9-11 sekinder i bl 11. Bildens storlek och filter användning har avgörande faktör för exponeringstiden också...Lycka till.. /vh
 
Senast ändrad:
Bara för att utesluta det; vilket filter använder du? Om du inte använder filter alls, kommer papperet ha ungefär grad 2,5, vilket kan göra att tiderna blir för korta, även med bländare 8 eller 11.
 
Ibland har jag också det problemet. Bästa sättet är nog att använda filtren för att få längre tider med små kopior.

/matti
 
I början fick jag lära mig av kursläraren att bara utnyttja MAGENTA för att öka kontrasten. När jag gick upp till över M 70 eller 80 blev det 3-4 s förlängning i min Durst 305:an.
Sista månaderna har jag kopierat i bildstorlek 30x43 cm under Durst 605 (Schnider optik2.8).
exponeringstiden brukar vara mellan 17-19 s eller ännu längre i bländare 11 och 2,5 filter. Utan filter blev det 2-3 sekunder mindre, om jag minns rätt. Men bildens ljusomfång har också betydelse för exponeringstiden...
 
Nja, magentafiltret ger mer kontrast och det gula mindre, om du inte använder graderat papper. Jag menade att man använder både gult och magenta eller cyan för att minska ljusmängden utan att ändra kontrasten. Att använda en för liten bländare är inte heller bra. Titta när kornen ser skarpast ut när du bländar ned. Jag brukar bara blända ned ett eller två steg.

/matti
 
Jag har inte fulla kunskaper om detta; på allra sista tiden använda jag dubbelfiltrering, grader 2,5 (42Y/28M) som krävde 19 s exponering i bländaren 11.
för Forte VC fiber. Jag behövde lång tid; men det visste jag inte om förhållandet mellan bländaren storlek och kornens utseende. Tack för det.
/affan
 
Enklare förstoringsoptiker som är avsedda för mindre förstoringsgrader, typ Componar m.fl, presterar bäst nedbländade till 8-11. Mera komplicerade konstruktioner som är avsedda för större förstoringsgrader presterar däremot ofta bäst väldigt lite nedbländade, ofta kring 4-5,6.
 
Vad gäller användandet av filter så har jag använt färghuvudet för att styra kontrasten och ej separata filer.

Igår gjorde jag kopior agfa BN312PE, grade 3, 18x24 utan filterinställningar och fick följande värden 5,5s bl-11.

Matti du får ursäkta min okunskap, men hur menar du med att använda gult och magenta eller cyan för att minska ljusmängden, på verkar inte detta konstrasten på mg-papper?

Finns det möjlighet att sätta in en svagare lampa, idag 100w halogen?
 
I pappersförpackningen brukar det följa med en tabell på vilka kombinationer av gult och magenta man ska ha för olika hårdhet på papperet.
I regel så blir exponeringstiden lika vid olika hårdhet när man använder tabellen, dock längre tid för hårdare papper.

Tiden beror ju på bländare och styrkan på lampan.
Avståndet mellan optik och papper påverkar också, större förstoring längre tid.

Men det som påverkar mest brukar vara hur täta dina negativ är, tunna ger kortare tider förstås.

Nu har jag inte kopierat på ett tag men har för mig att för 18x24 papper så brukade jag ha en tid på 12-20 sek. mellanformatsneg.

En tid som medger tid för pjattning och efterbelysning.
 
abbot skrev:


Matti du får ursäkta min okunskap, men hur menar du med att använda gult och magenta eller cyan för att minska ljusmängden, på verkar inte detta konstrasten på mg-papper?

Jag tänkte mig att man använder både gult och magenta samtidigt. Eller cyan ensamt. Jag har inte testat, eftersom jag kan variera ljusstyrkan med en ratt på förstoringshuvudet. Om man vill ha full kontroll över hårdheten på pappret bör man nog testa med en gråkil. Men det går så klart aldeles utmärkt att köra på känn.

/matti
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.