Annons

Kort tele till A100

Produkter
(logga in för att koppla)

Tigerrr

Medlem
Tjena,

Jag letar efter ett kort fast teleobjektiv till min Sony A100. Huvudsakligen har jag tänkt använda det till att plåta klubbspelningar, porträtt o liknande. Har ett 50mm/1.7 men vill gärna hitta ett ljuskänsligt objektiv med lite räckvidd.

Jag har tittat på Minoltas 100mm/2.8 AF samt deras 135mm/2.8 AF Macro. Är det någon som har nån erfarenhet av dessa i ovan nämnda situationer, eller kanske ni kanske till något annat objektiv som skulle vara lämpligt för ändamålet?

Stort tack! | Pelle

Använd ditt 50/1,7 till porträtten och kika i stället på en ljuskänslig zoom till klubbspelningarna. Ovärderligt med zoom i sådana lägen.
Tamron 28-75/2,8 (fanns även under märket KonicaMinolta, äger en sådan själv) är mycket prisvärd och även Sigma har ett par vettiga alternativ.
Det är bra optiker och är i och med sin ljusstyrka väldigt allround.
De ligger på mellan 3000 och 4000 kr och kan givetvis hittas begagnade till halva priset.

Vill du ha lite längre brännvidd så blir det naturligtvis för dyrt med zoom och då är de båda Minolta-telena (äger en 135/2,8) du nämnde bra alternativ men man blir rätt låst med en fast brännvidd.

Senast ändrad:
Hej P och tack för tipsen!

Det är just den lite längre brännvidden jag är intresserad av. Vill kunna ta närbilder utan snubbla in bland trumseten, om du förstår vad jag menar :) Med dina kommentarer i bakhuvudet vore ju en kort ljusstark telezoom att föredra, typ 70-135. Nån sån optik med Minoltafattning har jag dock inte sett till. Tips någon?

Pelle

Det området, 70-140, kombinerat med 2,8 finns inte för M/AF. Det enda som kommer närheten är 70/80-200/210 f/2,8 och då är det helt plötsligt inte så smidigt längre - 1,5 kilo. Jag tycker Du ska ta Dig en ny titt på 135/2,8. Det är mycket Du får för 1300-1600:- om Du köper det beg.

Ett annat smidigt alternativ, men då inte med 2,8, är Minolta 100-200/4,5 ( 380 gram ) och det dubbelt så tunga Minolta 28-135/4,0-4,5. Det första är rätt billigt, om det kommer ut till försäljning, medan 28-135 brukar rinna iväg. Fattas bara annat med MTF 3,6.

tannler skrev:
.... och det dubbelt så tunga Minolta 28-135/4,0-4,5. ... medan 28-135 brukar rinna iväg. Fattas bara annat med MTF 3,6.

Köpte ett på ebay juli-06 och betalade 2.400:- för ett i "mint condition". Värt varenda krona!

Nypris för ett sådant objektiv ligger på 10.000 - 15.000:- om det nu hade tillverkats.

Själv letar jag efter ett Minolta AF 100/2.0. Någon som har ett liggande?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar