Annons

kort skärpedjup

Produkter
(logga in för att koppla)
Pamsan skrev:
Så hur kommer det sig att jag kan få den typen av bilder med tex Tamron 90/2,8 och inte med Tamron 28-70 2.8? (även om jag zoomar med det sistnämnda)

Beror på hur nära du vill komma. 90/2,8 har avbildningsskala 1:1. Alltså en myra blir lika stor på sensorn som i verkligheten. 28-75 har 1:3,5 eller nåt.

Avgör själv.

/K
 
ok, så det har mest med skalan att göra och att slippa extrautrustning. Men det kortkorta skärpedjupet fixar de båda.

Nu är jag väl rätt ute:)

Tack för alla svar!

/Pamela
 
Pamsan skrev:
Men det kortkorta skärpedjupet fixar de båda.
Det beror på hur man ser det. Skärpedjupet blir kortare ju högre avbildningsskalan är (det vill säga ju kortare avstånd till motivet), så 90/2,8 ger möjlighet till kortare skärpedjup eftersom närgränsen är kortare. Sätter du mellanringar på zoomen för att kunna komma lika nära så blir det i stort sett samma sak (bortsett från den lilla skillnaden mellan 70 och 90 mm som ändrar bildvinkeln).
Är det just närbilder du är intresserad av så är det otroligt mycket smidigare med ett dedikerat makroobjektiv så att man slipper fippla med massa andra jobbiga tillbehör. Dessutom är de oftast mycket skarpare på nära håll då de ju är konstruerade just för det (men funkar bra på långt håll också).
Hur som helst så får du garanterat tillräckligt kort skärpedjup med f/2,8 vid förstoringsgrader i närheten av 1:1, eller kanske till och med 1:3. Så kort att det blir nästan omöjligt att få saker i skärpa utan stativ.
 
Mitt inlägg i debatten:

OM du nu väljer 28-75 och vill ta macrobilder så hade i alla fall jag valt att använda mellanring i stället för en försättslins. Jag har testat båda varianterna och resultatet blir klart bättre med mellanring. De försättslinser jag provat har samtliga gett mer oskärpa och ett "disigt" utseende när man har stor förstoringsgrad.
Mellanringar innehåller ju inget glas och påverkar därför resultatet betydligt mindre.

Annars håller jag med om att ett macroobjektiv är det bästa lösningen om man inte behöver zoomomfånget till annat.

Mina 5 cent.
 
Jag håller med Arne - Du måste bestämma Dig. Det går inte att åka till jobbet med samma bil som man vill vara framgångsrik i på en racingbana.

Skippa, av kvalitetsskäl, tanken på försättslinser och satsa på mellanringar till a100 och ett 50mm f/1,7 i stället. Då får Du ditt korta skärpedjup, kommer verkligt nära och kommer billigt undan, men det är inget allroundzoom , bara ett porträtttele på a100.
 
Jag ska ta och kika lite på nätet, det är möjligt att det blir macroobjektivet Tamron 90 2.8
Det finns många vackra fotografier här på fotosidan som är tagna det det objektivet.

/Pamela
 
Det blev ett tamron 90 2.8
Ska bli spännande och se vad man kan hitta på med det :)
Tack för all hjälp!

MVH Pamela
 
Lycka till med ditt köp!

Jag är säker på att du blir nöjd med den optiken.
Förutom macroläget är det ju ett utmärkt porträttoptik. Den ger helt enkelt fantastiska möjligheter.

/K
 
Fick objektivet idag. Saken är den att den verkar ha något som är lite löst, som åker fram och tillbaka när man vickar på objektivet.
(Tamron 90 2.8)
Är det normalt?

Mvh Pamela
 
Pamsan skrev:
Fick objektivet idag. Saken är den att den verkar ha något som är lite löst, som åker fram och tillbaka när man vickar på objektivet.
(Tamron 90 2.8)
Är det normalt?

Mvh Pamela

Om jag skakar lite lätt på min glugg så låter det lite om det. Jag har för mig att detta diskuterats förut här på forumet och att vi då fick någon förklaring, men minns inte riktigt.

Alltså, jag tror det är normalt.

Har du provat att fota med det?
 
Jag har ägt Tamron 28-75! MYCKET fint objektiv! enormt skarpt och fin även till macro!
Jag sålde gluggen och köpte Sigmas 17-70!
28 mm är för lite vidvinkel för att den ska funka som allroundglugg! Det hände ofta att jag inte kunde få plats med det jag ville!
Sigmat är en bra kompromiss tycker jag! den är inte lika skarp men fullt godkänd! sen är det inte bländare 2,8 hela vägen! går dock att leva utan!

Jag råder dig att köpa ett Sigma 17-70 :)

/mvh
Magnus
 
Då kanske det är normalt då, hoppas jag.
Kameran ska jag inskaffa i veckan. Hos Scandinavian photo får man en foto ryggsäck på köpet :)

Så lite senare i veckan får jag ta och prova objektivet.

Mvh Pamela
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.