Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

kort skärpedjup

Produkter
(logga in för att koppla)

Pamsan

Aktiv medlem
Jag vill ha ett objektiv som kan ge kort skärpedjup, främst för macrofotografering.
Men det är bra om det kan fungera som ett allroundobjektiv.
Är Tamron SP AF 28-75/2,8 XR Di ett passande objektiv?

MVH Pamela
 
Pamsan skrev:
Jag vill ha ett objektiv som kan ge kort skärpedjup, främst för macrofotografering.
Men det är bra om det kan fungera som ett allroundobjektiv.
Är Tamron SP AF 28-75/2,8 XR Di ett passande objektiv?

MVH Pamela

Om du har en kamera med fullstor sensor. Annars kanske den här är ett bättre val.

Sigma EX 18-50/2,8 DC Macro HSM.

http://www.cyberphoto.se/

/K
 
Kolla då på Sigman. Den går från skaplig vidvinkel till "normal" och har bra närgräns. Vill du ha en "riktig" macro (förstoring 1:1) så finns fler bra alternativ, bla från Sigma, Tamron och Tokina. Men då får du en fast optik och ingen zoom.
Sigmazoomen är en mycket bra allt-i- ett-kompromiss mellan normalzoom och macro.

/K
 
Sorry!

Såg att ovanstående optik inte är släppt för Sony...
Men här är i mångas ögon ett bra alternativ.

Sigma 17-70/2,8-4,5 DC Asp IF Macro.

/K
 
Varför är Tamron 28-75/2,8 sämre?
Kommer att använda närbildslins för macro.
Föredrar zoom.

/Pamela
 
Pamsan skrev:
Varför är Tamron 28-75/2,8 sämre?
Kommer att använda närbildslins för macro.
Föredrar zoom.

/Pamela

Inte sämre, men den börjar först från 28mm (ca 45 mm om man översätter till traditionell småbild).
Du går då miste om den vidare delen av brännviddsomfånget som Sigmagluggen erbjuder.

Som allround kan ju lite vidvinkel vara bra att ha menar jag.
Men som optik betraktat så är ju Tamron 28-75 en superglugg... Men kanske inte lika användbar som 17-70.

/K
 
ok, då förstår jag. Det är väldigt sällan jag använder vidvinkel, och objektivet som kommer till kameran har ju vidvinkel, även om det blir ett objektiv extra.
Det korta skärpedjupet är viktigast.

/Pamela
 
Pamsan skrev:
ok, då förstår jag. Det är väldigt sällan jag använder vidvinkel, och objektivet som kommer till kameran har ju vidvinkel, även om det blir ett objektiv extra.
Det korta skärpedjupet är viktigast.

/Pamela

Jag har en fråga. -Du skriver att du vill ha kort skärpedjup till macrofoto. Varför?
Jag menar, kort skärpedjup får man ju oundvikligen vid närfotografering ändå och ingenting man brukar eftersträva.
Eller missförstår jag dej. Vill du ha en glugg med macroegenskaper som dessutom kan ge kort skärpedjup vid andra tillfällen?

/K
 
I övrigt kan vi konstatera att du är högst medveten om vilken effekt brännviddsomfånget ger dej med 28-75.

Jag äger ingen själv, men en vän till mej gör det och han har den nästan alltid på sin kamera. Den ger skarpa och i övrigt fina bilder.

Så 28-75/2,8 är en kompetent och prisvärd glugg som troligtvis inte kommer att göra dej besviken.

/K
 
Pamsan skrev:
ok, då förstår jag. Det är väldigt sällan jag använder vidvinkel, och objektivet som kommer till kameran har ju vidvinkel, även om det blir ett objektiv extra.
Det korta skärpedjupet är viktigast.
Varför vill du ha ett zoomobjektiv om du redan har en normalzoom? Det smartaste verkar vara att köpa ett dedikerat makroobjektiv istället för att hålla på med närbildslinser och annat jox. Det kan du ju lika gärna göra med ditt befintliga objektiv, för kort skärpedjup får du nog tillräckligt ändå vid tillräckligt kort avstånd. Det är ofta man måste blända ner rejält för att inte få för kort skärpedjup vid makrofotografering.
 
Jag älskar närbildsfoton där ibland bara en del av tex blomman är i fokus och resten är "suddigt" och för det måste man inte ha 2.8?

/Pamela
 
Den första bilden är tagen med Canons makro objektiv och bländare 2.8 därav det mycket korta skärpedjupet.

Denna andra bilden är troligen tagen med ett Tamron 90 mm makro (en av mina favoritfotografer).

Så alltså, båda är tagna med specifika makrogluggar och om det är den typen av bilder du är ute efter så bör du nog satsa på ett sådant.

Det Tamron objektiv som du nämner är inte optimalt för den typen av bilder.
 
Alltså, kort skärpedjup fås med större bländare såsom 2,8 och är ofta önskvärt till ex porträtt, för att då skilja huvudmotivet från bakgrunden.

För macrofotografering krävs tvärtom en mindre bländare för att uppnå ett skärpeplan överhuvudtaget. Den mjuka, diffusa bakgrunden man upplever i en macrobild med ett "äkta" macrooptik, infinner sej pga att skärpedjupet ändå blir minimalt vid den typen av fotografering.

Att det är lätt att blanda ihop saker och ting i den här djungeln råder det ingen som helst tvekan om. Det är jag allt för medveten om av egen erfarenhet.

MVH/Kenneth
 
Så om jag vill ta den typen av bilder, vilket objektiv skulle ni rekommendera som inte kostar allt för mycket?
 
Pamsan skrev:
Så hur kommer det sig att jag kan få den typen av bilder med tex Tamron 90/2,8 och inte med Tamron 28-70 2.8? (även om jag zoomar med det sistnämnda)

Sök lite på forumet efter "macro 1:1" och vad det innebär. Visst kan du ha zoomen till macro också, men det krävs ytterligare tillbehör. Tamrons 90mm får alltid beröm för att vara mycket skarpt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.