Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kort skärpedjup i porträtt med Canon 70-200 f4L IS USM

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobbiias

Avslutat medlemskap
Hej,

Jag planerar att inhandla ett Canon EF 70/200mm f4L IS USM objektiv.

Jag undrar hur det skulle fungera för porträttsfoto? Skulle man kunna få bilder där personen är riktigt skarp och bakgrunden 'blurrad' även fast bländarvärdet är såpass högt?

Tack på förhand,
Tobias

Ok,

Du vet inte om man kan köpa nåt, typ en mellanring eller filter som skulle bidra till ett kortare skärpedjup? Eller bestäms det endast av bländarvärdet?

/Tobias

Tobbiias skrev:
Ok,

Du vet inte om man kan köpa nåt, typ en mellanring eller filter som skulle bidra till ett kortare skärpedjup? Eller bestäms det endast av bländarvärdet?

/Tobias

Mellanring gör ju att du ökar förstoringsgraden, eftersom du förändrar närgränsen. Men du minskar också zoomområdet för din glugg ganska dramatiskt. Slarvigt uttryckt blir det en "macrozoom".

Skärpedjupet beror på två parametrar: Bländarstorleken och förstoringsgraden.

Vid ex.vis f/4 kan du alltså få samma skärpedjup vid 70mm som vid 200mm, men du måste ju gå närmare för att få samma förstoringsgrad.

Läs mer om detta här

/Arne

Ok.

Kanske tar och köper mig ett billigt EF 50 f1.8 II för cirka 1000 kr, det lär duga gott för porträtt?

Tobias

Tobbiias skrev:
Ok.

Kanske tar och köper mig ett billigt EF 50 f1.8 II för cirka 1000 kr, det lär duga gott för porträtt?

Tobias

Det funkar alldeles utmärkt för porträtt, absolut.
Använd sökfunktionen här på FS så kan du söka fram bilder tagna med den gluggen för att få en uppfattning.

/Arne

Tobbiias skrev:
Ok.

Tobias

Fast det är ju nåt helt annat än 70-200/4L IS USM. Om du ändå budgeterat för det skulle jag rekommendera följande kombo:

1. http://www.cyberphoto.se/info.php?article=232222

2. http://www.cyberphoto.se/info.php?article=232082

Totalpris= 11645, ca 1300 mer än zoomen, men betydligt mer ljusstyrka. Detta totalpris går nog att få ner yttligare, Cyberphoto är inte billigast.

Du får två suveräna porträttgluggar och rejält med ljusstyrka!

EF 70-200/4L IS har fin bokeh och man får i mitt tycke ett relativt kort skärpedjup. Skillnaden till storebror finns, men den är inte så stor som kanske en del vill påskina.

EF 70-200/4L IS - avstånd till motiv, 4 meter, avstånd till bakgrund, 8 meter.

Bilagor

• _i9y5284.jpg
    _i9y5284.jpg
    46 KB · Visningar: 639
Jeppe skrev:
EF 70-200/4L IS har fin bokeh och man får i mitt tycke ett relativt kort skärpedjup. Skillnaden till storebror finns, men den är inte så stor som kanske en del vill påskina.

EF 70-200/4L IS - avstånd till motiv, 4 meter, avstånd till bakgrund, 8 meter.

Det ser bra nog ut för mig. Kanon ju =). Sen kan man ju alltid förstärka det i photoshop.

Tobbe

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar