Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kort skärpedjup, bländare eller brännvidd viktigast?

Produkter
(logga in för att koppla)
Rätt tänkt!

Usch att räkna är svårt gällande skärpedjup och brännvidder och jämföra dom sinsemellan
Skärpedjupet är nästintill detsamma oavsett brännvidd om man har samma bländartal och motivet upptar samma yta på sensorn.
Sen påverkar brännvidden perspektivet genom att ju längre brännvidd desto mer pressas perspektivet ihop vilket medför att skärpedjupet ser ut att vara extremt mkt kortare än vid kortare brännvidder.
Längre brännvidder isolerar även motivet eftersom mindre bakgrund och förgrund kommer med.

/Stefan R. Nilsson

Kul att se detta! Jag sökte på Fotosidan efter en klubbkväll där det gamla vanliga (och felaktiga) framfördes: Det blir större skärpedjup med vidvinkel än med tele! Så är det inte - som både du och jag vet. Skärpedjupet bestäms (i stort sett...) av bara två saker: Avbildningsskalan på filmen/sensorn och bländartalet. Enda skillnaden mellan korta och längre brännvidder är att skärpedjupet fördelar sig mera symmetriskt i förhållande till det inställda skärpeplanet med långa brännvidder. Tack och hej!

Kul att se detta! Jag sökte på Fotosidan efter en klubbkväll där det gamla vanliga (och felaktiga) framfördes: Det blir större skärpedjup med vidvinkel än med tele! Så är det inte - som både du och jag vet. Skärpedjupet bestäms (i stort sett...) av bara två saker: Avbildningsskalan på filmen/sensorn och bländartalet. Enda skillnaden mellan korta och längre brännvidder är att skärpedjupet fördelar sig mera symmetriskt i förhållande till det inställda skärpeplanet med långa brännvidder. Tack och hej!

Så kan man ju också se det, men om man tänker efter lite så inser man snabbt att brännvidden har en rätt stor inverkan på avbildningsskalan.

Skärpedjupet kan beräknas med följande formel:

DoF = 2*N*c*f²*s² / (f⁴ - N²*c²*s²)

Där N är bländartalet, c är oskärpecirkelns diameter, f är brännvidden och s är fokuseringsavståndet.

Behöver bara få nåt klart för mig.

Vad jag förstått så får man max KORTAST möjliga skärpedjup om man har största bländare, är nära motivet och har bakgrunden långt bak OCH så lång brännvidd som möjligt.

Låt oss då säga att vi har ett 55-200 mm objektiv som är typ f3.5-5.6. Kommer jag då få kortast skärpedjup på 55/f3.5 eller på 200/f5.6 - bländaren och brännvidden motverkar ju liksom varandra här, dvs stor bländare i först exemplet och lång brännvidd i andra men mindre bländare - eller tänker jag helt fel?

Inte för att vara oartig men med 200 mm behöver du ca f 2,8-4 för att få hyffsat oskarp bakgrund.
När man använder 50 mm tenderar bakgrunden att vara närmare, där behövs oftast f 1,4-2.0 tycker jag.
Om jag plåtar människor och vill ha kort skärpedjup använder jag helst ca 80-100 mm o f 1,8-2,0 eller liknande.
Bilder från 50/1,0 finns här;
http://www.modellbilder.se/photosession/52023
Hälsn.
/Janne
www.helikopterbild.se

Skärpedjupet är i princip konstant för samma bländare oavsett brännvidd vid samma avbildningsskala på sensorn.

Men om man pratar om bakgrunsoskärpan är det annorlunda. Då har alla objektiv en egen maximal oskärpecirkel, det räknas ut så här om bakgrunden är vid oändligt:
max oskärpecirkel=(brännvidd x avbildningsskala) x bländare
Eftersom avbildningskalan är konstant så kan man jämföra två objektiv med brännvid / bländare.

Det går ju förstås räkna på oskärpan på olika avstånd bakom motivet.
Den här tabellen jag gjort gäller för ett motiv som är ca 100x60cm vid skärpplanet, tex axlar+huvud+bakgrund. http://imgur.com/68AQSDM
Man kan se att ett 85/1,4 ger större bakrundsoskärpa än ett 50/1,2 vid 2m bakom motivet. Och att 200/2,8 ger större än 50/1,4 vid 5m.

Sedan finns det andra faktorer som påverkar bakgrundsoskärpan men de beror på hur objektivet är tillverkat och går knappast att räkna på.

Skärpedjupet är i princip konstant för samma bländare oavsett brännvidd vid samma avbildningsskala på sensorn.

Men om man pratar om bakgrunsoskärpan är det annorlunda. Då har alla objektiv en egen maximal oskärpecirkel, det räknas ut så här om bakgrunden är vid oändligt:
max oskärpecirkel=(brännvidd x avbildningsskala) x bländare
Eftersom avbildningskalan är konstant så kan man jämföra två objektiv med brännvid / bländare.

Det går ju förstås räkna på oskärpan på olika avstånd bakom motivet.
Den här tabellen jag gjort gäller för ett motiv som är ca 100x60cm vid skärpplanet, tex axlar+huvud+bakgrund. http://imgur.com/68AQSDM
Man kan se att ett 85/1,4 ger större bakrundsoskärpa än ett 50/1,2 vid 2m bakom motivet. Och att 200/2,8 ger större än 50/1,4 vid 5m.

Sedan finns det andra faktorer som påverkar bakgrundsoskärpan men de beror på hur objektivet är tillverkat och går knappast att räkna på.

Bra.
Det är viktigt att skilja på "skärpedjup" och "bakgrundsoskärpa". De är INTE samma sak, och en DoF-beräknare berättar absolut ingenting om hur mycket bakgrundsoskärpa man får.

Det är detta fel de flesta gör, de tittar i en DoF-beräknare och ser att "hmmm... objektiv B ger kortare skärpedjup än objektiv A när jag ska fota den här statyn.". Att sedan skärpedjupet inte har speciellt mycket med bakgrundsoskärpa att göra missas helt.

Skärpedjupet berättar hur snabbt skärpan passerar genom den bästa fokuspunkten. Det berättar inget alls om hur långt oskärpan sedan fortsätter växa.

100mmF2.8 på 5m avstånd ger ca 40cm skärpedjup, exakt samma som:
200mmF2.8 på 10m avstånd (samma målförstoring).

Men något som står 5m bakom målet kommer bli avsevärt mer blurrat (och mer förstorat i bilden) med 200 än med 100mm. Kan man se horisonten ("oändligt avstånd") bakom målet kommer den vara exakt dubbelt så suddig i bilden med 200 som med 100mm.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar