ANNONS
Annons

Korslagda fokuspunkter

Produkter
(logga in för att koppla)

Sonja L

Medlem
Jag har bytt kamera från Nikon D60 till Nikon 7000. Anledningen till bytet var att jag ville ha så många fokuspunkter som möjligt. Har problem med finmotoriken i mina fingrar så jag måste snabbt få fokus där jag vill ha den.
I informationen om kameran står det att 9 av de 39 punkterna är av korslagd typ.Men jag kan inte någonstans läsa om vad det innebär.
Förmodligen är det så att jag med hjälp av dem ska få en mer exakt fokus.Om det är så borde jag ju kunna aktivera en funktion ikameran med vilken hjälp jag kan andvända mig av dem.
Om de här 9 korslagda punkterna inte är något som jag manuellt kan hantera så vad har jag då för nytta av informationen att de finns.
Hoppas att någon förstår vad det är som jag funderar över och tar sig tid att skriva ett svar.

Mvh. Sonja

En autofokuspunkt är egentligen inte en punkt, utan en rad "pixlar", där autofokussystemet mäter kontrasten mellan de olika "pixlarna". En af-punkt som inte är korslagd består alltså bara av en rad, och om den är vertikal så är den bra på att fokusera på horisontella linjer, om den är horisontell är den bra på att fokusera på vertikala linjer. En korslagd af-punkt har alltså två "rader" med "pixlar" som ligger som ett kors, vilket gör att den klarar horisontella linjer lika bra som vertikala.

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med mer information om hur du ska göra i din kamera, då jag själv inte använder Nikon.

Edit: Att 9 punkter är korslagda innebär i praktiken att centrumpunkten är korslagd, två "ovanför" två "under", två på vänstersidan och två på högersidan.

Tack Chrisoffer.
Om jag förstår dig rätt så ska jag alltså kunna manuellt aktivera kameran så att jag får nytta av dessa punkter.
Det står inget om det i kamerans manual, men om jag vänder mig till Nikons support borde de kunna hjälpa mig. Eller ????

Du kan välja vilka punkter du vill ha aktiva i "skiftnyckelmenyn" under "autofokus". Orsaken till att de talar om att de finns är för att det säljer bättre med fler korslagda punkter eftersom det ger säkrare AF. Exakt vilka punkter du kan välja att använda på D7000 vet jag inte, men jag skulle anta att du kan välja en i centrum, nio i centrum, de korslagda och alla punkter på samma gång.

Frågan är hur du vill använda punkterna? Det är ganska vanligt att man aktiverar punkten i mitten, fokuserar på motivet och komponerar sedan om bilden som man vill ha den och tar bilden.

Att hålla på att flytta fokuspunkter går men det är rätt omständigt och det är inget man vinner något nämnvärt på om man inte har extrema krav eller om man har mycket kort skärpedjup på nära håll. Om man följer ett rörligt motiv kan det också vara bra att välja vilken fokuspunkt man vill ha aktiv eftersom man inte kan komponera om vid de tillfällena.

Vad brukar du fota?

Här kan du läsa en rätt bra genomgång av D7000:

http://www.kenrockwell.com/nikon/d7000.htm

Tack Chrisoffer.
Om jag förstår dig rätt så ska jag alltså kunna manuellt aktivera kameran så att jag får nytta av dessa punkter.
Det står inget om det i kamerans manual, men om jag vänder mig till Nikons support borde de kunna hjälpa mig. Eller ????

Nej. Du behöver inte göra något speciellt. De är alltid aktiva. Det är centerpunkten och de åtta kringliggande som är av korstyp.

Korslagda fokuspunkter.

Tack Richard.
Det där med att välja fokuspunkt i mitten o. sedan komponera om fungerar inte så bra för mina klumpiga fingrar. Mitt avtryckarfinger klarar helt enkelt inte av att hålla avtryckaren nere halvvägs så länge som det tar att komponera om. Antingen tar den kortet eller så släpper den avtryckaren.
Hur länge jag kan hålla ner avtryckaren varierar. Det är inte en träningsfråga utan jag kan helt enkelt inte styra mina fingrar som jag vill alltid.
Nu kan jag snappt välja fokus var jag vill i bilden.
Jag fotar mest rörliga motiv, mycket fåglar.
Men skärpan blir väl lika bra oavsett om jag väljer en punkt i mitten eller någon ute i kanterna.
Jag kan i kameran välja antingen enpunkts-AF eller dynamiskt AF-område: o. där kan jag välja mellan 9,21 eller 39 punkter.
Misstänker att jag har krånglat till det här onödigt mycket.

TDet där med att välja fokuspunkt i mitten o. sedan komponera om fungerar inte så bra för mina klumpiga fingrar. Mitt avtryckarfinger klarar helt enkelt inte av att hålla avtryckaren nere halvvägs så länge som det tar att komponera om. Antingen tar den kortet eller så släpper den avtryckaren.
Hur länge jag kan hålla ner avtryckaren varierar. Det är inte en träningsfråga utan jag kan helt enkelt inte styra mina fingrar som jag vill alltid.
Du kanske skulle testa att flytta fokus från avtryckaren till AF-knappen (så kallad "tumfokus"). Då håller du in AF-knappen så länge du vill att kameran ska fokusera och använder endast avtrycket till att ta bilderna. Det kan ta en tid att vänja sig vid detta, men många föredrar detta arbetssätt då man kan styra AF och avtryck helt oberoende av varandra.

Möjligtvis kan detta även hjälpa dig att få bättre kontroll över fokus och avtryck eftersom du förmodligen inte behöver hålla in knapparna lika länge. Dessutom ställs det troligtvis lägre krav på finmotoriken att hålla in AF-knappen helt, än att hålla in avtrycket halvvägs.

Tråkigt med fingrarna :-(

Men jag håller med Mikael om att du inte borde använda avtryckaren till fokusering. Du kan ställa om så du använder knappen där du har högra tummen, AF-ON/AE-L eller vad den nu kan heta på D7000 till att fokusera. Inställningen heter troligen något liknande "skiftnyckelmenyn" - "Autofokus" - "AF-aktivering" som ska stå på OFF för att avaktivera fokus på avtryckaren. Kameran ska vara inställd på kontinuerlig fokus "AF-C". "AF-C prioritet" i samma meny ska vara ställd på "avtryck" eller ev. "avtryck och fokus" om det finns men inte "fokus" för då fungerar inte omkomponeringen när punkten hamnar där det inte är fokus.

Även om du inte hade haft problem med att fokusera med avtryckaren skulle jag rekommendera den inställningen, jag använder den själv och har aldrig fokus på avtryckaren.

Tekniken är att man håller nere knappen när man vill fokusera vare sig det är ett stillastående eller rörligt motiv. Är det ett rörligt motiv som en flygande fågel håller du bara inne AF-ON och ser till att punkten är på fågeln, här är 3D-följande AF ofta trevligt, är det ett stillastående motiv riktar du punkten mot motivet, fokuserar, släpper knappen så kameran slutar fokusera och komponerar om som du vill och trycker på avtryckaren.

Som sagt tar det ett par veckor innan man kommer in i hur det fungerar men när man vant sig är det så mycket mer mångsidigt än din nuvarande metod. En annan trevlig sak med den här metoden är att om man har objektiv som tillåter manuell fokus medan autofokus är inkopplat, t.e.x Nikons AF-S serier, så är det bara att låta bli att trycka på AF-ON så har du helt manuell och helt automatisk fokus samtidigt utan att ha ändrat några reglage!

Lycka till!

Korslagda fokuspunkter.

Tack Snälla ni!!!.
Det här måste fungera för mig. Tummen har jag nämligen inget problem med. Med hjälp av kamerans manual kan jag säkert lista ut hur det här skall fungera. Nu är det bara att börja prova.
STORT TACK igen. Ni har löst ett stort problem för mig.

Sonja här är en tråd jag läste som fick mig att gå över till tumfokus. Där stöts och blöts en hel del om fokusering.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=130282

Tack Per för ditt tips om var jag kunde läsa mer om fokusering. Det var verkligen mycket att ta till sig.
Jag kör nu helt med tumfokus. Det passar mig perfekt o. det var heller inte svårt att lista ut hur det fungerar både tekniskt o. i praktiken.På min kamera Nikon D7000 måste jag inte använda "tumknappen "för att låsa exponering eller fokus, det finns andra knappar som jag kan använda till det.

Mvh. Sonja.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto