Annons

Korrigering för objektiv - vad använda?

Produkter
(logga in för att koppla)

Janne K

Aktiv medlem
Hej!

Jag har inte ägnat mig så mycket åt det tekniska på några år, utan mest använt min lilla fritid till att fota och sedan "framkalla" på det sätt jag känt till. Därför är jag nog lite efter och denna fråga känns lite pinsam, men OK:

Jag använder en EOS 30D med EF-S 17-55/2,8 och EF-S 60/2,8. Konverterar från RAW till TIFF med Canon Zoom Browser och gör slutjobbet med senaste Photoshop. Med min Panasonic LX3 använder jag Silkypix för vägen fram till TIFF och sen kör jag PS där också. Inget annat.

Men jag gör ingen särskild korrigering för den specifika optikens (eller kamerans) brister. Är det galet? Borde jag sätta i nåt insticksprogram eller nåt som gör sånt automatisk? Och vilket i så fall? Vill inte lägga ut en massa pengar.

Tacksam för tips!

Janne

Jag känner endast till Lightroom, men det finns kanske andra billigare program/tillägg som kan lösa uppgiften. Men i Lightroom 3 finns det i alla fall en mängd objektivprofiler som man kan justera automatiskt, tror inte att alla objektiv finns med från början men man ska kunna ladda ner profiler från Adobes hemsida. Jag har inställt så att objektivkorrigering sker automatiskt när jag importerar bilderna i Lightroom, så man behöver alltså inte gå in på varje bild och göra detta manuellt. Men ibland vill man väl kanske utnyttja en "brist" i objektivet för att skapa en effekt (som förvrängning/distortion exempelvis) och då kan man bara gå in på den bilden och klicka bort den automatiska korrigeringen.

Väldigt smidigt.

Utifrån min högst personliga subjektiva åsikt så tror jag inte du behöver tänka så mycket på det. Nu kör jag visserligen LR själv och får med en profil på de flesta av mina objektiv.
MEN, det är vanligen ganska små saker som justeras. Saker jag nog antagligen inte ens hade tänkt på om jag inte hade haft det.
Så jag tror inte att du behöver tänka sååå mycket på det. (Det kan hända att det är mer eller mindre viktigt beroende på vad man fotar).

Om du fotar i RAW och använder Canon DPP kan du enkelt korrigera för vinjettering, distorsion, CA etc innan du konverterar till vad du nu vill konvertera till och arbetar vidare med i andra program.

Samma sak kan du göra med t.ex. Lightroom, alltså ta in RAW-filen i LR utan att passera omvägen via någon annan RAW-till-annat konverter, och i Lightroom använda dess kamera/objektivprofiler för korrigeringen.

Jag har aldrig hört att någon använder Canon ZoomBrowser över huvud taget, men jag kan ha fel. Canon DPP är väl typ en bättre tillämpning. Vad tillför ZB? (jag saknar kunskap här...)

Jag har aldrig hört att någon använder Canon ZoomBrowser över huvud taget, men jag kan ha fel. Canon DPP är väl typ en bättre tillämpning. Vad tillför ZB? (jag saknar kunskap här...)

ZoomBrowser (ImageBrowser på Mac) är främst en bildbläddrare, men man kan göra enklare RAW-konvertering i den också. Då anropas ett externt program för själva RAW-konverteringen. Det externa programmet är inte DPP utan nån slags förenklad variant som saknar eget GUI.

Med min Panasonic LX3 använder jag Silkypix för vägen fram till TIFF

Jag vet inte hur Silkypix gör med LX3, men jag antar att det kan vara samma som på min G1; där rättar Silkypix till felteckning och kromatisk aberration på samma sätt som framkallningen till jpeg i kameran. När jag använder UFRaw eller Raw Therapee får jag ingen korrektion.

Det där är något jag har kluddat en del med. Tyvärr tycks Canon ligga efter jämfört med de andra i fråga om korrigering av objektivfel :-( Dåligt. Över huvud taget kan man bara bli förvånad över hur långsamt utvecklingen gått på detta område.
Som tur är görs korrigeringen automatiskt i jpg hos många idag. Panasonic LX3 gör det säkert. Sedan är det lite mer varierande vad som händer om man använder Raw. För LX3 skulle jag tippa på att vinjettering, distortion och CA korrigeras även i Raw i de stora Rawhanterarna. Går liksom inte att stänga av. Det gäller åtminstone för panasonics m43 kameror. Som t ex GH2. Men som sagt kan jag inte svära på vad som gäller för LX3, eftersom området är under utveckling, och det varierar så mycket mellan olika märken mm.
Dessutom vet man inte hur bra korrigeringen görs, även om den görs. T ex brukar autokorrigering för distortion vara helt otillräcklig på zoomar i vidvinkligaste läget där distortionen är som störst. Medan korrigeringen i övriga zoomområdet görs, om inte perfekt, så åtminstone fullt tillfredsställande. Liknande gäller för CA.
Sedan finns problemet med icke linjära fel. Om t ex distorsion är av andra eller tredje graden (mustasch eller vågformad) har jag fått uppfattningen att de flesta konverterare inte klarar av att korrigera helt. De klarar endast att korrigera på samma sätt som man kan göra manuellt med reglagen. Även här gäller samma problem med fr a CA som kan ha komplexa fel.
Vad jag har förstått så klarar DXO och PTLens mer avancerad korrigering. Men det är bara en uppfattning jag fått, och jag kan inte svära på att det verkligen är så. DXO valde jag bort ändå eftersom jag tycker adobe är bättre på tonalitet i svåra hög och lågdagrar.

Tycker ämnet är synnerligen intressant, och ser gärna att någon som vet bättre rättar mig.

Till TS kan jag ju säga att du har valt ett objektiv (Canon 17-55/2,8) som i sig tillhör de bästa konstruktionerna i sin klass just avseende korrigering av optiska fel. Det är förhållandevis synnerligen välkorrigerat. Distortion max -2% på 17mm, och ca 1% från ca 35mm och uppåt. Det är väldigt bra, men jag kan förstå om man ändå vill korrigera den. Den är dock relativt lättkorrigerad i första graden.
Vinjettering på ca 1EV på 2,8 är riktigt bra. Bl 4 och uppåt är den nästan genomgående under -0,5EV och för de allra flesta osynlig. CA (på en 8Mpixkamera) är bara mellan 0,7 och 1,0 pixel på 17mm bl 2,8-4 och 24mm bl 2,8. För övriga inställningar under 0,6 pixel och därmed insignifikant. Det är utomordentligt bra. Därför tror jag du klarar dig synnerligen väl med en profil i Lightroom. Den kommer kunna korrigera alla synbara fel. Det som eventuellt återstår är utan betydelse.

MVH, Niclas

Om du har senaste PS så har du också senaste ACR, dvs Adobes RAW-konverterare, som kanske kan sägas vara den bästa råkonverteraren på marknaden. Ta in dina råfiler direkt där och konvertera inte till TIFF i zoombnrowser först. Det blir bara onödigt stora filer. Och zommbrowser är inget bra program. Tycker i alla fall jag. Det är helt onödigt. Windows filhanetare fungerar lika bra om inte bättre. Däremot är DPP som också följer med Canon-kameror en väl fungerande råhanterare men med ganska begränsade redigeringsmöjligheter.

För att rätta till optiska fel kan du använda PTLens, som fungerar bra. Jag använde det mycket innan jag skaffade först DxO Pro och sedan Lightroom 3.

Men har du något av dessa två så görs objektivkorrigeringen automatiiskt i dem. Då behöver du inte PTLens.

DxO Pro är en mycket bra råkonverterare med kraftfulla verktyg men är lite krångligare än Lightroom, trots att den har fler automatiska funktioner.

Lightroom 3,6 är aktuell version och det är enligt min uppfattning det bästa kombinerade råkonverterare, arkivprogram och redigeringsprogram som finns i dag. Men det kostar en del. Version 4 finns som betatestprogram och kan laddas ner gratis nu. Testa det! Risken är att du blir fast och så småningom inser att du inte klarar dig utan. Pris 2500-3000, studentversion billigare.

Du har så bra objektiv att det är sällan som du behöver någon korrektion. Men din zoom har en del distorsion i ytterlägena som kan synas om det finns raka linjer i motiven. Det rättas till i DxO, LR3 eller PTLens. Har du LR3 eller DxO Pro behöver du inte ens tänka på det. CA och vgnettering fixas också, men det finns knappt hos dina objektiv.

Det där är något jag har kluddat en del med. Tyvärr tycks Canon ligga efter jämfört med de andra i fråga om korrigering av objektivfel

Det finns väl ännu ingen Canons-kamera av EOS-typ som korrigerar optiska fel i JPEG-filer. Däremot gör Canons RAW-konverterare DPP en hel del korrigeringar för de flesta av Canons EF- (och EF-S-) objektiv.

Med de nyare kan man välja att få vinjettering korrigerad i jpg. I engelska menyer kallas det för "peripherial illumination correction". Men vad jag vet bara Canonobjektiv. Vet inte ens om det gäller samtliga, eller bara vissa. Med 30D lär det inte gå. Däremot med t ex 60D, 7D 5DmkII

Med de nyare kan man välja att få vinjettering korrigerad i jpg. I engelska menyer kallas det för "peripherial illumination correction". Men vad jag vet bara Canonobjektiv. Vet inte ens om det gäller samtliga, eller bara vissa. Med 30D lär det inte gå. Däremot med t ex 60D, 7D 5DmkII

Kallas "periferibelysning" på svenska. Informationen följer även med raw-filen och hanteras automatiskt i DOP.
Man kan behöva upppdatera kamerans objektivdatabas med hjälp av EOS Utility.

Petter ...

Aha. Det hade jag missat. Ska genast aktivera det. Jag brukar spara både som JPEG och RAW, och nu kanske anledningarna till att använda RAW-filen minskar ytterligare något.

Att det bara fungerar för Canon-objektiv är nog inte så oväntat. Jag känner inte till någon kameratillverkare som har sådant stöd för tredjepartsobjektiv.

Jag har sett i lightroom att man kan "bocka av eller för" om man vill att RAW filen ska autokorrigeras (Canon). Och det är ju en bra lösning.
Sedan kan man ju spara "presets" (färdiga inställningar) också som ett lite slarvigt alternativ till profiler. Speciellt om profilen saknas, och som man inte orkat göra en själv i deras "profiler" mjukvara.

Bengt, du som verkar ha koll på PTL. Kan man korrigera även mustaschformad distortion där? (Vilket ju inte går i Adobe)

Tack alla snälla och kunniga människor för all hjälp! Jag är imponerad av både er vänlighet och ert kunnande.

Sanningen att säga har jag inte lidit alls av objektivfel (jo, kan på någon enstaka vidvinkelbild), men ibland är det ju så att man i efterhand upptäcker att nåt hade kunnat vara mycket bättre. Sånt är ju synd att missa.

Vi får se vad det blir för åtgärder på programfronten.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar