Annons

Korrigera Färgtemp?

Produkter
(logga in för att koppla)
Glödlampsljus brukar ge gula bilder om du inte på förhand ställt in rätt vitbalans i kameran. Det är lätt att korrigera färgtempen (vitbalansen) i efterhand om du fotat i RAW genom att ändra på reglaget för "temperatur" i Lightroom/Aperture/Photoshop.

Var det svar på din fråga? Lite oklart var frågan gällde från första början...
 
PlåtSvenne: Om lamporna är av lågenergityp så kan det ibland vara omöjligt att få "naturliga" färger med hjälp av vitbalansen. Det beror i sådana fall på att ljuset har ett överskott av vissa färger och ett underskott av andra redan från början.

Att manuellt ställa vitbalansen är i de fallen den bästa starten. Konsultera manualen. Näst bäst är att välja "lysrör" som vitbalans istället, eftersom det ligger närmare lågenergilampornas ljus (men det blir sällan särskilt bra).

Om du har "gamla" glödlampor hemma så använd dem istället, de har mycket bättre färgspektrum. Ställ då in vitbalansen på "glödlampa".
 
Som sagt är frågan något oklar.

I en digitalkamera mäter man lämpligen vitbalansen och ställer en egen vitbalans, och det kan göras på flera sätt. Många kameror har en inställning för "egen vitbalans", där man använder en neutral referens som man trycker av emot när den är belyst med samma ljus aom man ska använda när man fotograferar. När man har ställt kameran efter den och om vitreferensen är neutral, får man "rätt" vitbalans på bilden, dvs en vitbalans som man kan använda som utgångspunkt för vidare redigering.

När man spar RAW, tar man en bild där vitreferensen finns med, och den bilden använder man för att med vitbalanspipetten hämta den neutralgrå tonen från vitreferensen i bilden. Sedan kan man föra över samma inställning till andra bilder tagna i samma ljus.

Men "rätt" vitbalans är inte alltid den uppmätta. När man tar i glödlampsljus vill man vanligen inte ha helt neutral återgivning av färger, utan ofta vill man ha lite varmare återgivning, och det enklaste sättet att få det när man jobbar från RAW är att efter att man har klickat pipetten i det neutralgrå, ökar man K-talet med ungefär 200. Resultatet blir mer karaktären av glödlampsljus.

Det kan vara idé att fundera över begreppet metameri när man väljer ljuskällor till fotografering. Vissa färger återges dåligt i glödlampsljus, beroende på den spektrala sammansättningen av ljuset. Ett sätt att få ljuset att mer likna dagsljus i spektralsammansättningen är att förse lampan med ett parametriskt filter av neodymoxid. Det sänker färgåtergivningsindex till Ra 70 ungefär, men ger bättre återgivning av många färger, mer liknande dagsljus efter att man har korrigerat för färgtemperatur.

Utan neodymfilter är det omöjligt att balansera upp glödlampsljus så att exempelvis violetta färger återges bra. För produktfoto där färgerna är viktiga fungerar neodymlampor bra, och de finns både som vanliga glödlampor och som halogenlampor. Också när man vill blanda glödljus med dagsljus blir färgen ofta bättre i lampskenet med neodymlampa. Fortfarande lägre färgtemperatur, men inte så överdrivet gulaktigt som vanligt glödljus. Också för blotta ögat blir färgåtergivningen bättre med neodymlampa än med vanlig glödlampa, eftersom dess spektralkurva är mer lik dagsljusets.

Att RA-värdet är lägre beror på att färgåtergivningsindex har olika standard vid olika färgtemperatur. Vid färgtemperatur under 5000 K används svartkroppsstrålning som referens, och därför får glödljus väldigt högt index trots miserabel färgåtergivning. Glödljuset är ju referensen, så alla glödlampor har index i närheten av 100. För färgtemperatur 5000 K och över är dagsljus referensen, en visserligen ganska krokig spektralkurva, men den slags ljus som kommer från vår närmsta stjärna, en atomreaktor som joniserar en hel del av sin materia, och där ljuset sedan silas genom vår atmosfär. Dagsljuset innehåller mindre av vissa färger och mer av andra jämfört med glödlampsljus (svartkroppsstrålning).

Ra-värdet är inte ett uppmätt värde, utan det är ett perceptivt värde, uppskattat subjektivt utifrån en färgkarta som belyses med referensljuset, där man visuellt jämför och uppskattar likheten i färg mellan olika färgfält belysta med referensljuskällan och den provade.
 
Jag vet inte om jag är ensam om att tycka det, men jag tycker att det varma glödlampsljuset är mycket varcker på bilderna, ger en "varm" och mysig hemmakvällsstämning.
 
Jag vet inte om jag är ensam om att tycka det, men jag tycker att det varma glödlampsljuset är mycket varcker på bilderna, ger en "varm" och mysig hemmakvällsstämning.

Jag tror att den biten täcktes också med mitt långa inlägg:
... "rätt" vitbalans är inte alltid den uppmätta. När man tar i glödlampsljus vill man vanligen inte ha helt neutral återgivning av färger, utan ofta vill man ha lite varmare återgivning, och det enklaste sättet att få det när man jobbar från RAW är att efter att man har klickat pipetten i det neutralgrå, ökar man K-talet med ungefär 200. Resultatet blir mer karaktären av glödlampsljus. ...

Men med vitbalans på dagsljus och en skillnad på mer än 2000 K blir lite för gult i min smak.
 
Råkade ut för ett misstag. Hade tidigare fotat med blixtlampor och vitbalansen var inställd för blixt medan man fotade i dagsljus i mulet väder. I kamerans display var bilderna fina och inget tydde på fel. Men när bilderna öppnades i datorn fanns det besvärligt blåstick i alla bilder. Gjorde också misstaget med att spara endast i jpg. Det blir till att göra ny fotoresa.

Vad visar displayen egentligen? Verkar som den skulle processa bilderna med Photoshop och visa ett betydligt snyggare resultat än vad de verkliga bilderna är.

Hade kontroll på ISO, bländare, tider, stativ och väder, men glömde vitbalansen.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar