Annons

Korrekt betydelse av över- och underexponering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse C

Aktiv medlem
Hej!

Den här frågan rör inte bara landskapsfotografering, men jag kunde inte hitta något uppenbart forum för den, och eftersom jag mest fotar natur tänkte jag att jag ställer den här.

Termerna att en bild är över- eller underexponerad är ju väldigt vanliga, men jag har inte full koll på den exakta innebörden av dem. Därför känner jag mig lite osäker när jag använder dem, eftersom jag inte vet om jag använder dem rätt.

Det räcker med den ena som exempel. Den andra är ju samma sak fast tvärtom. Vi kan ta överexponerad.
Jag har tidigare trott att en överexponerad bild är en bild som innehåller partier som blivit för ljusa så till den grad att de blivit helt vita och detaljinformationen i dem gått förlorad.
Men ibland verkar det som att "överexponerad" används om bilder som är "för ljusa" i största allmänhet, utan att någon bildinformation gått förlorad.

Exempel: Jag fotar en landskapsbild när det är ganska mörkt och det finns inte några påtagligt ljusa partier i motivet. Jag höjer exponeringen med kamerans inställningar så mycket att bilden inte alls stämmer med verkligheten, utan blir alldeles för ljus, men har ändå kvar all detaljinformation, dvs inget parti har nått upp till vitt, är då denna bild överexponerad eller inte?

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 
Begreppet används väl genom tycke och smak. Den ena tycker att den är överexponerad, den andra tycker att den är underexponerad, medan den tredje tycker att den är exponerad korrekt. Själv brukar jag sätta vitpunkt/svartpunkt så att jag får något helt vitt i bilden samt något helt svart i bilden. Det beror ju dock helt på vilken sorts bild det är fråga om.

Det hela handlar väl om vad man är ute efter för effekt. Har aldrig tänkt i banorna att över/under-exponering kan definieras "objektivt", för att använda ett klumpigt ordval. De beskriver väl snarare metoden för att avbilda något som jag vill eller inte vill.

Intressant frågeställning, vet inte om mitt svar var särskillt informativt. Men så tolkar jag det hela åtminstone.

Mvh,
 
Hej, Jimmy!

Jag har också fått intrycket att termerna används lite efter tycke och smak, men jag har hela tiden känt mig osäker på om det ändå kanske finns en entydig definition av begreppen.

Ofta låter det i olika sammanhang, tycker jag, som att "underexponerad" används om en bild som är påtagligt för mörk och vice versa.

Mitt intresse för om det fanns någon definition väcktes, tror jag, när jag hade köpt mitt Elements 3 och började arbeta med bildernas histogram i Nivåer. Då blev det mer konkret teori i dessa termer med svart- och vitpunkter, histogram etc.

I någon tidning visades ett exempel på en bild som egentligen innehöll ett fel i exponeringen, men som för ögat ändå såg ganska OK ut. Av bildens histogram, som också fanns i artikeln, framgick att bildens histogram var bra i röd- och grönkanalerna, men att bilden var "överexponerad" i blåkanalen.

Detta är ett exempel som stärker en teori jag har att överexponerad definieras som när histogramkurvan egentligen skulle "fortsätta" förbi vitpunkten, men har blivit tvärt kapad där eftersom det inte finns något ljusare än vitt.
Det omvända skulle då gälla som definition för underexponering.

Hälsningar.
Lasse C
 
Lasse C skrev:
...som egentligen innehöll ett fel i exponeringen, men som för ögat ändå såg ganska OK ut.
Skaffa omedelbart filmen "Döda poeters sällskap" och se den, speciellt scenen i början där läroboken matematiskt beskriver egenskaper hos en bra dikt.
 
Över / under exponering har ingen matematisk exakthet. Det handlar om ögats uppfattning av avbildningen.

En del skriver om när "kanaler", eller egentligen sensorerna klipper men det är inte sant som definition. Om jag fotograferar ngt som går utanför exponeringslatituden så måste jag välja vad som skall över respektive underexponeras. Mest tydligt blir det om man använder diafilm som har en snäv exponeringslatitud.

Se det i stället som att ngt är för ljust/mörkt avbildat i förhållande till ögats verklighet.

En svart / vit yta som avbildas grå är ju överexponerad / underexponerad. Inte klipper sensorn för det.

Om vi avbildar en high-key bild väldigt ljust så kan det mycket väl vara så att sensorn klipper men bilden är rätt återgiven och behaglig att se på trots att delar av bilden är förlorad.

Det handlar alltså om uppfattning och det bästa teoretiskt underbyggda system vi har är zon-systemet.

Då kan det också vara bra att komma ihåg vad zon V egentligen är, eller rättare sagt vad zon V har skapats av.
Ett antal personer på Kodak som har studerat tusentals bilder någon gång på 30-40-talet.

Så den där %-iga (var det 27) reflexionen på gråkortet är resultatet av ett antal personers iaktagelser. Med zonsystemet som teoretisk följd och under tidens gång tekniskt förfinad och utmynnad i dagens ljusmätare.
 
Överexponering är när det som är avbildat är ljusare än vad man tänkt sig. Enkelt och lätt...

Är tanken att producera en High-Key bild med enbart ljusa toner, så är den ju inte överexponerad, även om den kan verka det.
 
Jeppe skrev:
Överexponering är när det som är avbildat är ljusare än vad man tänkt sig. Enkelt och lätt...

Är tanken att producera en High-Key bild med enbart ljusa toner, så är den ju inte överexponerad, även om den kan verka det.
Nej Jesper

Läs vad du har skrivit sakta och noga... ;)

Men andemeningen är rätt...
 
Erik Schalin skrev:
Nej Jesper

Läs vad du har skrivit sakta och noga... ;)

Men andemeningen är rätt...

Ja, det gick inte att förmedla på ett bättre sätt.. jag skulle ha slutat skriva efter första stycket :)

Ps. Den är naturligtvis överexponerad, men med tanken bakom att den ska vara det. Så mina två stycken motsäger sig lite :)
 
Men det är det första stycket som har ett logikfel.

Eller kan det vara så att det man avbildar varierar i ljusintensitet beroende på vad man tänker....

hmmmmm vad mörkt det blev nu.
Förlåt Jesper men du bjöd på den. :)
/Erik
 
Erik Schalin skrev:
Över / under exponering har ingen matematisk exakthet. Det handlar om ögats uppfattning av avbildningen.

Se det i stället som att ngt är för ljust/mörkt avbildat i förhållande till ögats verklighet.

Hej, Erik!

Tack för förklaringen. Jag tycker det känns mest rimligt också att använda begreppen utifrån vad ögat tycker och inte efter vad histogrammet visar.

Jag har stött på många bilder, både egna och andras, där bilden teoretiskt enligt histogrammet skulle vara över- eller underexponerade, dvs det verkar som att sensorn har klippt i minst en av kanalerna, men där bilden ser rätt ut för ögat att titta på.

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar