Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kornighet på kvälls-/nattbilder. Varför?

Produkter
(logga in för att koppla)

Goldfish

Aktiv medlem
Kanske en amatörfråga... men men... det är väl bättre att ställa en fråga än att gå oviss? ;-)

Jag är egentligen relativt ny på fotobiten, men lär mig mer och mer.

Tidigare har mina foton oftast blivit bra, men de senaste rullarna har fått mig att fundera. Dels är det ett nytt framkallningsställe, "ny" tråkig film samt nya motiv.

I dagsljus är i princip alla foton bra. Dock när det blivit mörkare har kornen blivit VÄLDIGT tydliga. En svart tröja blir t.ex. väldigt korning. Jag tog även en del bilder vid vattnet vid en sjö på kvällskvisten då dimman kom. Samma sak där. Korninga foton.

Är det att föredra att ha längre slutartider och mindre bländare när det är mörkt ute. Stor bländare brukar ju innebära kort skärpedjup, men man kanske ska kompromissa när det är mörkt. Är det så? Kan det vara att kameran vibrerat eller liknande, fastän att jag lutade kameran på en bänk? (det alternativet tror jag inte själv på, eftersom jag tryckte av försiktigt) Vissa bilder borde jag kanske överexponerat en bit pga att ljuset speglades i vattnet och lurade kameran en del. Men även på bilder där exponeringen var rätt blev det korningt. Jag tror att ni förstår mitt problem.

Ni får gärna ge mig möjliga anledningar till kornigheten. Som sagt - i dagsljus är de flesta bilder bra.

Fakta & utrustning:

Canon EOS 30
Canon 28-135 IS USM objektiv
Kodak Gold Ultra 400 film
Framkallat på Fotokungen

Negativ färgfilm blir väldigt grynig och dassig när den underexponeras. Kompensera manuellt eller ställ in ett lägre exponeringsindex

Då misstänkte jag rätt med andra ord.

Med kompensera menar du att jag manuellt ska ställa in så att jag överexponerar ½ - 1 steg? Man får ju testa sig fram.

Men å andra sidan, kan väl inte alla mina kvällsbilder bli underxponerade tycker man, eller?
Hade du något om att tycka till om mindre blädare för att få längre slutartid då det är mörkt? Är det att föredra?

Sen finns det en annan faktor. Om du fotograferar ett kvällsmotiv som på den slutliga bilden ska vara svart så kan det hända att labbet ändå kör med sina familjen badar i solsken på Kreta-inställningar, dvs strävar efter att få bilden normalljus. Detta gör att sånt som ska vara svart blir grådassigt och kornigt.

Ja, öka slutartiden och dra ned på bländaren. Byt gärna film också, till lägre ISO tal. Du får alltså öka slutartiden ganska mycket för att kompensera bländaren och filmen men kvalitén blir mycket bättre och så länge du tar bilder på stillastående objekt kan du ju ha hur lång slutartid som helst utan problem.

Lite andra natttips

Stativ - skaffa om du inte redan har

Tänk efter hur du vill ha bilden.
Vill du ha svarta himmlar/vatten/icke ljusbelysta objekt exponera lite snålt men inte för snålt (det blir grynit då).
vill du ha mera ljus i bilden öka exponeringen.

skaffa en lös blixt, ställ kameran på B och kuta runt med blixten och flasha på lite objekt/personer. Förutsätter att det är rejält mörkt ute och lite lampor

Använd lågiso film typ 100

Använd bara en filmsort så lär du dig den, jag kör själv med fuji reala eller superia men valet är ju fritt.

Läs på om resiprositetseffekten http://www.fotosidan.se/doc.htm/1758/

Negativ film som lämnas in på vanliga labb är ingen höjdare för nattfoto. Labbet kompenserar så att de små förändringar som walkerboh anger inte kommer synas.
Kopiera själv/skanna negativet/eller kör dia är det som gäller för att kunna påverka bilden som du vill.

Men använd som sagt inte högre än iso100.
Vid långtidsexponeringar blir filmen grynigare pga att elektronerna "hoppar" i filmen och har du en känsligare film blir det ännu värre.

Underexponering av negativ film bidrar till korniga bilder. Mipert är en hejare på att argumentera om det...

Kodak Gold är väl inte direkt känd för att vara bästa filmen heller. Kanske du kan testa en lite dyrare film för nattfoto?

Och reciprositetsavvikelsen är också en bidragande faktor.

Nej vanliga labb är inge roliga Linus, jag glömde det. Jag har turen att känna kopisten (heter det så?) så han vet vad jag vill ha och jag kan också tala om hur jag vill ha det. eller så kopierar jag själv och då får man det som man vill.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar