Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Koppling mellan bländare och bakre lock

Produkter
(logga in för att koppla)

Göran Larsson

Aktiv medlem
Jag har nyss uppgraderat min utrustning från SRT 101 till en Dynax 7D och har noterat att det bakre objektivlocken på de nya objektiven har en pinne som, när locket monteras, ser till att objektivets bländare öppnas. Denna ändring från de gamla objektiven gör att de nya objektiven "vilar" med bländaren helt öppen medan de gamla manuella objektiven "vilar" med bländaren helt stängd. Jag finner detta lite märkligt då fjädern som stänger bländaren nu "vilar" i utdraget läge, dvs fjädern får möjligtvis kortare livslängd.

Är det någon som vet varför Minolta låter objektiven "vila" med bländaren öppen?

Inte en aning, men så har det varit sedan de införde AF på mitten av 80-talet. Det kanske är viktiga att bländarlamellerna är i en given position än att fjärden är i ett vilande läge?
Det är ju onekerligen enklare att byta fjäder än att byta lameller.

Om inte annat så motioneras bländaren genom hela sin möjliga rörelse vid objektivbyte: Öppen med locket på - sluten med locket av - öppen i kameran.

Men det gjorde den kanske på det gamla sättet också när man tänker efter: Sluten med locket på - öppen i kameran.

Tja...

Nome Nescio skrev:
Det kanske är viktiga att bländarlamellerna är i en given position än att fjärden är i ett vilande läge?
Detta är nog anledningen. Den typ av bländare som består av ett antal "fingrar" böjer fingrarna vid små bländaröppningar och mår nog bäst vid öppen bländare där fingrarna ligger prydligt utanför strålgången.

Göran Larsson skrev:
Jag har nyss uppgraderat min utrustning från SRT 101 till en Dynax 7D och har noterat att det bakre objektivlocken på de nya objektiven har en pinne som, när locket monteras, ser till att objektivets bländare öppnas. Denna ändring från de gamla objektiven gör att de nya objektiven "vilar" med bländaren helt öppen medan de gamla manuella objektiven "vilar" med bländaren helt stängd. Jag finner detta lite märkligt då fjädern som stänger bländaren nu "vilar" i utdraget läge, dvs fjädern får möjligtvis kortare livslängd.

Är det någon som vet varför Minolta låter objektiven "vila" med bländaren öppen?
Mina gamla Minoltaobjektiv (MD) vilar med den bländare som är inställd på objektivet.
Dvs "helt öppen" öppning om största bländare äe inställd, resp "helt stängd" bländaröppning om minsta bländare är inställd.
Vad som är bäst vet jag inte.

Olle

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar