Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kopior, framkalla flera samtidigt

Produkter
(logga in för att koppla)

Fragola

Aktiv medlem
Imorgon ska jag kopiera lite bilder och behöver litta tempo!
när jag framkallar mina kopior annars så framkallar jag en i taget, men hur är det med att framkalla flera kopior i samma skål samtidigt typ så att dom ligger ovanpå varandra?
Mvh//Fille
 
Jag har aldrig framkallat själv men varit med när jag var mindre när farsan gjorde det titt som tätt och har bestämt för mig att det låg massa kopior huller om buller i skålen, framförallt när det skulle göras julkort.

- Johan
 
Nej

Jag framkallar lite som "löpande band" men skulle aldrig lägga kopiorna på varandra i frakallare, stopp och fix. Däremot samlar jag ett gäng i en balja medan jag fortsätter med papper för papper vägen dit. Sen sköljer jag flera på samma gång.

Papperen är alldeles för känsliga för att jag skulle våga dem låta stöta i varandra på vägen till sköljvattnet. Man vill ju att framkallaren sprids jämnt fördelat över papperet utan att andra papper ligger och tar mot vid agiteringen också.

Tycker modellen om papper för papper fram till sköljbaljan går fort. Inställningarna görs ju bara en gång (om det är samma bild) och du kan ju ändå inte belysa igen innan du kört första kopian genom framkallningen utan att sabba den, men en balja för uppsamling innan skölj är bra.
 
Senast ändrad:
Jag säger oxå nej.

Emulsionen är för känslig i framkallningsögonblicket. Klibbar det ihop någonstans så är det kokt. I sköljen går det dock bra. Brukade (framkallar inte själv numera) låta alla kopiorna ligga i sista sköljbadet och gosa tillsammans.
 
Jag använder mest 10x15-papper i 24x30 skålar. Då kan man köra 2-3 papper samtidigt. Men var försiktig med pappret, i synnerhet om Du har plastpapper, vilket sällan jag har. Jag har en 30x40-skål till fixet, då kan man tillåta sig upp till 5 bilder i (snabb)fixet. Men man får hålla dem i rörelse lite titt som tätt.
Att sedan skölja allt på en gång är helt OK, även med plastpapper. Har någon något att invända eller kommentera över mina principer, skulle det var kul att höra.
Många hälsningar, Uffe
 
Ingen invändning Ulf men en fundering..
Du belyser alltså ett nytt papper innan det första är framkallat? Hur gör du för att inte det första ska drabbas lite av att ljuset tänds igen? Har du skålarna och apparaten i separata rum?
 
Det är bara att köra. Se till att flytta lite på dom hela tiden så att dom inte klibbar ihop sig. Jag har gjort så många ggr, kanske inte det bästa men det funkar fint. : )
 
Eg. behöver jag kanske inte vara nyfiken för jag kommer aldrig att chansa ändå, men nyfiken är jag..

Hur gör ni med det belysta papperet, papperen medan ni plockar fram och belyser nästa? Lägger ni det i framkallaren och håller reda på de olika tiderna per papper eller vid sidan av för att lägga i alla på samma gång?

Jag tycker fortfarande det låter riskabelt, men ju mer jag tänker tycker jag även det låter besvärligare att köra fler än att köra ett och ett. Påsen måste ju öppnas och stängas flera gånger i väntan på framkallning.

Men jag skrev fel när jag skrev att jag väntar till sköljbaljan. Ofta startar jag nästa papper medan första ligger i fixet och dit är ju vägen under två minuter. Typ en och en halv..
 
Jag kör då och då två 30x40-kopior (fiber) rygg mot rygg i framkallare, stop, fix och vattenbad. Sen arkivskölj, HCA, arkivskölj. Den senare delen är inte kopiorna rygg mot rygg.

Efter jag belyst den första kopian lägger jag den i en låda under bänken och belyser nästa kopia. Vanliga byrålådor rymmer en 30x40-kopia. Vet inte om jag skulle göra detta med 40x50 eller 50x60.

Lotta, varför inte testa? En kopia eller två kan man väl avvara om det skulle komma ströljus på den redan belysta kopian? Alla har väl gamla fotopapper-lådor? Dessa funkar utmärkt att lägga de belysta kopiorna i i väntan på framkallning om man inte har en byrålåda under förstoringsapparaten.

Förresten, om man kör plast är det enligt mig inte hela världen om den ligger i framkallaren 1 eller 2 minuter. Släng i den första, belys den andra och släng i, belys den tredje och släng i. Låt ligga en minut till, sen stop fix etc. Men... to each his own! :)
 
Farsan jobbar på en "stor" tidning och där gjorde de så, sedan så blir säkert vissa kopior kanske inte 100% eller. De hade något lila ljus i taket där de jobbade och hade grejjerna HAR JAG FÖR MIG... ;)

- Johan
 
Nej ovanpå varandra är inte att rekommendera.

Det svåra är att få till en vettig skölj för när du slänger i bild 3 i sköljen så måste du i princip börja om klockan för papper 1. Men har du en arkivskölj så är ju det problemet löst.

Flera sköljbad kanske kan vara en lösning.

Fixera inte längre än du behöver. Det ökar sköljbehovet.
Håll koll på kopieYTAN som går igenom fixet.
 
Ähum...

Självklart kan man framkalla fler än ett papper åt gången i skålen!!! På den "gamla goda tiden" så var det mer regel än undantag.

Aldrig varit med om några mekaniska skador av det eller att en del kopior skulle bli flammiga eller dylikt.

Innan jag började med maskinframkallning av papper så stod man helt enkelt med händerna i soppan och "bläddrade" kontinuerligt upp kopiorna från botten av skålen. Oftast hade man då spätt ut soppan lite extra så att det blev utframkallat på ca. 4 min. istället för 2.

Vem har tid att framkalla papper ett å ett om man kanske skulle göra 100 kopior av samma bild?

Runt 20 ark åt gången var inga problem att hantera på det viset.

Att det sen inte är så hälsosamt i längden med händerna i kemin visste man inte så mycket om på den tiden.
 
En sista grej från mig i denna tråden, med risk för att vara tjatig...

Påståendena om att det skulle vara "riskabelt", "inte att rekommendera" osv med flera papper i en skål tycker jag har en rätt så enkel bottom line.

TESTA!! :)

Om ni får flammiga, repiga eller kontrastlösa kopior ser ni väl det? Då är det bara att inte repetera misstaget.

Om ni inte ser någon skillnad på kopiorna så har ni sparat lite tid och kanske varit lite bekväma. Perfekt! Fortsätt så!

Jag vet av egen erfarenhet -- som på intet sätt är jättestor, men i alla fall uppgår till hundratals timmar i mörkrummet -- att mina kopior, som legat och samsats med andras kopior i gemensamma skålar, sett, och ser, bra ut. Även idag. De bilder som inte ser bra ut är de som är dåligt tagna (har massor...), har fixerats för lite, sköljts för dåligt etc.

Och som Anders säger, om man har _massor_ med kopior att göra är det inte så kul att köra dem en och en... :)

*h
 
Erik Schalin skrev:

Fixera inte längre än du behöver. Det ökar sköljbehovet.
Håll koll på kopieYTAN som går igenom fixet.

Fast man ska ju ändå se till att man fixerar ordentligt så att bilderna håller länge. Man vill ju inte ha lila bilder efter 1 månad.
 
BeJi skrev:
Fast man ska ju ändå se till att man fixerar ordentligt så att bilderna håller länge. Man vill ju inte ha lila bilder efter 1 månad.
Du skall fixera i rätt tidsintervall. För länge påverkar också högdagrarna(var det va) negativt.

Man kan köra med HCA för att korta sköljtiderna.
 
Prova med arkivhållare för fler papper - alltså en sån där plasthållare med flera fack som håller papprena separerade. De kräver dock djupare baljor eftersom papprena hålls på kant.

//Lasse
 
nu var det visserligen flera år sen jag stod i mörkrummet sist.
men jag har aldrig nånsin stått å kopierat bilder en å en under dom 15 år jag var flitig i mörkrummet....
jag skulle aldrig pallat med den enorma tid det måste ha tagit isf... man blir ju rätt trött av att stå i ett mörkt rum väldigt länge...
och jag har aldrig någonsin haft problem med kantstötta papper, låg kontrast, flammighet (vilket man helt undviker så länge man "framkallar ut" papperet) eller något annat.

när jag började min mörkrumsbana som 15-åring i skolans mörkrum så var det mer en regel än undantag att man stoppade ner minst 5-6 papper i varje bad (i fixet kunde det bli runt 20-30 papper beroende på om det var plast eller baryt) och lät bli att pilla på alla bilder med klämmorna förutom vid ned- och upptagning.
vi var ju rätt många elever som stod och kopierade samtidigt.
en å annan vändning gjordes med hela och rena klämmor, men ingen flammighet uppstod trots att det inte vändes eller skakades mest hela tiden.

samma sak när jag jobbade som kopist åt en pressfotograf. många bilder skulle hinnas med varje dag så löpande band var ett måste.

har man all tid i världen och har kopierandet som en hobby eller inte har deadlines, så gör man förstås bilderna en och en om man tycker att man orkar. men är man bara försiktig så går det alltså att spara tid genom att köra löpande band.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.