Annons

Kopior, framkalla flera samtidigt

Produkter
(logga in för att koppla)
ett tips jag glömde bort var att lägga bilderna med emulsionerna mot varann. dom är glatta och därför "suger" inte bilderna fast i varann.
att baksidorna kan fastna lite gör inte lika mycket.
 
Min Focomat skickar inte ut så mycket ströljus att det är värt att ta notis om. Dessutom är det en halvmeter mellan apparat och skål. Jag skjuter ner pappret uppochnedvänt till en början, inte bara för ev. ströljus skull, utan även för att vara garanterad full teäckning av framkallaren på pappret.
Hälsningar, Uffe
 
Hej

Faktiskt 30 år sedan jag hade ett mörkrum.

Men en sak är klar, jag hade alltid en massa bilder på gång samtidigt utan något som helst problem.
Tror mer att din ängslan beror på orutin, när du väl har jobbat ett tag i mörkrummet förändrar du automatiskt dina gränser, och det blir lite mer rutinjobb så att säga.

I det läget tycker du kanske tom att din fråga var onödig.
Lycka till, (är lite avundsjuk)

Calle
 
Jag säger JA!

Då man jobbar komersiellt så finns det inte tid till att nagelskåda var kopia. Utan tempo är tempo och då får man räkna med svinn.

Min variant är att du inte slänger i fler än fem kopior åt gången. Den senast belysta i botten. Sen ser du till att du tar dem i turordning till stopp respektive fix för att slutligen skölja.

Plastpapper är nästan ett krav här, kör du Barryt så förlorar du på den långa sköljtiden. Det går även med baryt men skölj då extra länge minst en timme.

Detta gjorde jag och kollegor på Moderna museét i Stockholm. Så det duger säkert till de flesta som inte vill vara långsamma och petimetriga.
Ursäkta nejsägarna.

Nu har jag väl trampat på varenda tå på hela fotosidam :-Q
 
Kul med olika åsikter.

Testa själv som sagt.

Jag har nog kopierat tusentals bilder i klump (inte på en gång förstås) och vissa problem finns det.
Plastpapper kan repa varandra, vissa fabrikat är känsligare än andra.
Om man gör en provlapp som ser bra ut och sedan den stora bilden får ligga i tio minuter innan den framkallas kan bilden få olika svärta. De felsta fotopapper mörknar när de fått ligga en stund efter exponeringen.

Men jag gjorde så här i mörkrummet (med det papper jag använde, som inte mörknade när det fått ligga en stund).
Om det är samma bild i flera exemplar gjorde jag en provlapp. Sedan exponerade jag alla papperen, de exponerade lade jag i en tom kartong med baksidan uppåt.

Därefter lade jag ned bilderna i skålen (med extra mycket framkallare i) och började bläddra.
Jag lade i bilderna baksida mot framsida, det minskar risken för att man tappar bilder, de blir hala.

Framkallningstiden förlängde jag, normala en minut blev tre minuter. Det gjorde att jag kunde ta dem fyra och fyra (två i varje hand) och lägga dem i stoppet utan att riskera att de framkallades ojämnt.

Sedan blev det samma runda i fixet.

Rekordet (inte i totala antalet bilder) är 300 pressbilder åt Dove som jag tog fram med kort varsel. Bilder i färg (A4) kopierade för hand i skål (i mörker). Jag framkallade dem tio åt gången.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.