Jag är programmerare och jobbar med datasäkerhet. En dator fungerar på det sättet att den inte kan visa något på skärmen om den inte tagit en kopia av det först. Därför är enda sättet du kan skydda dig mot kopiering att inte lägga ut bilderna på Internet alls. För kan man se bilden kan man kopiera den.
Tyvärr finns det vissa företag som säljer program som påstår sig kunna skydda bilder. Bland annat finns det ett som heter CopySafe Pro och kostar 5000 kronor. Ganska sofistikierat, men totalt värdelöst. Det tog väl mig 20 sekunder att komma på hur man skulle göra.
Jag anser att de lurar folk när de skriver: "Copysafe will protect images and other page content, making them safe from all avenues of saving and capture. Copysafe uses image encryption and a special plug-in to protect and restrict usage. They are free to browse, but are not able to copy the images in any way."
Och jag anser att det är fel eftersom det får folk att lägga ut pengar i onödan och dessutom ger det en känsla av säkerhet som inte finns där. Falsk säkerhet. Man kanske lägger ut bilder i full upplösning som man inte vågade innan, eftersom man tror att bilderna nu är skyddade när de inte är det.
Av de anledningarna valde jag att gå ut med hur man gör för att kopiera bilder med det där "skyddet":
http://www.tydal.nu/se/security/artistscope.html
Detta naturligtvis efter att ha kontaktat företaget för en förklaring. De verkade dock vara av den uppfattningen att det är okej att luras eftersom det avskräcker folk.
Men åter till din fråga, Lina...
Du kommer aldrig ifrån att det finns oärliga typer, men de flesta är faktiskt ärliga och låt dem inte lida för det! Försvåra inte för de hederliga att tillgodogöra sig dina vackra bilder.
Det ska väl också tilläggas att det är tillåtet att kopiera för eget bruk och att det därför inte är olagligt att spara ner kopior av bilder på hårddisken. Olagligt blir det först när man sprider bilderna till andra, utanför sin närmaste vänkrets.
Bästa metoden att skydda sina bilder på Internet tycker jag därför är att skriva hur man vill att folk ska använda dem. Exempel: "Dessa bilder är copyright (c) 2004 <ditt namn här>. Vill du skriva ut dem och sätta upp på väggen hemma eller använda som bakgrundsbild är det helt okej. Vill du däremot använda dem i något annat sammanhang än ditt eget privata bruk, kontakta mig för tillstånd på adress <din e-postadress här>."
Och skulle nu någon känna igen mitt namn så kan jag bekräfta att det var jag som var med i TV för lite drygt ett år sen och pratade om kopieringsskydd på cd-skivor (Musikbyrån i SVT och Insider i TV3). Eftersom jag inte kan lyssna på kopieringsskyddade skivor (de funkar inte i alla cd-spelare, däribland mina) valde jag att ladda ner Kents skiva från Internet och skickade sedan en hundralapp till skivbolaget som betalning.