ANNONS
Annons

Kopiering med kall-ljus?

Produkter
(logga in för att koppla)
Graal skrev:
Kanske inte så många som är intresserade av detta men nu har jag kopierat ytterligare några bilder med kalljuset. ...

Jodå, jag är intresserad. Funderar själv på att återvända till mörkrummet efter många år ute i ljuset (först med dia och numera skannade negativ). Kanske att just detta med kalljus ligger några snäpp över min nuvarande ambitionsnivå, men jag tycker det är givande att läsa om. Och vem vet vart mitt intresse barkar iväg framöver.

Kul att man kan bidra med lite erfarenheter av något som kanske inte är så vanligt idag, och att det intresserar även andra! Sådant här saknas tyvärr till stor del i fotosidans artikelsamling, erfarenheter och kunskaper om mörkrumsarbete och traditionellt "äkta" fotografiskt bildskapande (med ljus och ljuskänsligt material). Och forumen översvämmas annars av diverse diskussioner kring kamerateknikska detaljer som inte påverkar bildutseendet nämnvärt. Då är det extra roligt att kunna bidra med något som åtminstone ger lite skillnad, och också ger möjlighet att arbeta med graderat papper av samma grad ,men som med de olika ljussytemen ändå kan variera kontrasten. Lägger man där till metoden med tvåbadsframkallning kan kontrasten varieras, kanske upp till tre steg, utan att behöva använda papper med variabel kontrast och enbart med en gradations "gammaldags" papper och utan att bildkaraktären förändras på samma sätt som om man använder vanligt diffuserat ljus som alternativ..

Skickade fö in en artikel (man uppmanade medlemmarna till det) om kontraststyrning med tvåbadsframkallning, men fotosidan var inte intresserad eller tyckte de väl att den var dålig. Synd ändå att redationen inte är mera intreserad av mörkrumsarbete för det som finns i artikelväg om detta är inte särskilt omfattande. Men den här sajten utvecklas ju alltmer till en digitalfotosida där det rent fotografiska bildskapandet får mindre och mindre utrymme och de icke fotografisk teknikerna för bildframställning premieras, eller har jag fel där?

Graal skrev:
... Skickade fö in en artikel (man uppmanade medlemmarna till det) om kontraststyrning med tvåbadsframkallning, men fotosidan var inte intresserad eller tyckte de väl att den var dålig.

Tråkigt. Du får gärna skicka den till mej, jag är intresserad.

Men den här sajten utvecklas ju alltmer till en digitalfotosida där det rent fotografiska bildskapandet får mindre och mindre utrymme och de icke fotografisk teknikerna för bildframställning premieras, eller har jag fel där?

Det finns väl iochförsig engelskapråkiga kommunitier för analog fotografi och mörkrum, men det kanske är dags att starta ett svenskt.

magnus67 skrev:
Tråkigt. Du får gärna skicka den till mej, jag är intresserad.

Det finns väl iochförsig engelskapråkiga kommunitier för analog fotografi och mörkrum, men det kanske är dags att starta ett svenskt.

Jo men dom är ju uttalat till för bara analog fotografi, apug t.ex. Analog photography users group. Eller filmwasters, bara för att nämna några. Fotosidan ska ju vara till för alla, än så länge i alla fall.

Jag har en idé. Det går ju alldeles utmärkt att lägga ut en artikel här i forumet med exempelbilder och allt. Det kan ju inte fotosidan hindra väl? Det här med kalljus har ju blivit som en liten artikel det också. Ska se om jag hittar bildfilerna någonstans, annars kan man ju scanna in dom på nytt. Medlemmarn kan ju lika gärna läsa i forumet och kommentera där precis som under artikeln. Så håll ögonen öppna, jag har även en annan artikel om arbetsgången i mörkrummet på lager efter inspiration från engelska Black&White photography där olika fotografer visar hur de arbetar med sina bilder i mörkrummet. Ja det kanske inte är så dumt? Och fler kan göra likadant och visa hur de arbetat fram sina slutliga bilder. Det kan ju bli riktigt mumsfilibabba för fotosidans mörkrumsfantaster, och kanske början på en intresseavdelning för mörkrumsbilder?

Graal skrev:
Det kan ju bli riktigt mumsfilibabba för fotosidans mörkrumsfantaster, och kanske början på en intresseavdelning för mörkrumsbilder?
Ja, en underground-rörelse för oss ljusskygga typer vore kanske en bra idé.

(Ursäkta att jag ledde den här tråden bort från ämnet.)

Följer dina kalljus-experiment med intresse, Nils. De erfrenheter du beskriver stämmer väl överens med mina. Framförallt din slutsats angående negativen. De måste vara lite hårdare än vad som är brukligt. Jag tyckte att det var svårt att få en hel rulle småbildsneg - eller 12 neg i mellanformat - att ha rätt kontrast för att funka bra med kalljuset. Det var också skälet till att kalljuset inte blev överdrivet långvarigt i mitt mörkrum. Men för storformat var det utmärkt. Då är det ju lätt att styra kontrasten i varje neg.

Ett papper som jag tyckte fungerade bra var Orientals G-papper. Dessa papper hade en fin "bright white" papersbas som gav fantatsiska högdagrar med kalljuset. Testa! Har bara sett samma högdagerseparation på riktigt bra inkjetutskrifter.

Hur gick det förresten med ljusstabiliteten? Använde du metoden att slå till och från lampan med jämna mellanrum?

Mörkrumsforum? Gärna!

/F

Jo jag slog till och från den med jämna mellanrum och före varje belysning var den påslagen ett par minuter vid justeringa av maskramen och inställning av kornskärpan. Tyckte det fungerade bra.

Har fortsatt "experimenterandet" med kalljus. Som jag upplever det får jag ut mera av negativen i jämförelse med kondensorkopiering. Skuggorna svärtar inte igen lika lätt och tonskalan upplevs rikare utan att maxsvärtan går förlorad. Kanske har det också att göra med det graderade papperet? Jag upplever även samma sak med graderade papper i kombination med kondensorkopiering. Skuggorna svärtar lättare igen med variabelt-papper. Har nu använt Fortezo och Emaks K888 i hårt tillsammans med normalkontrastnegativ och det verkar fungera bra. Ska även prova att kopiera samma negativ med kondensor och N-gradation. Återkommer med detta framöver.

Mathias L skrev:
Ser fram emot det! Själv använder jag färghuvud och VC-papper men kalljus verkar onekligen intressant.
/Mathias

Ser också fram emot Nils vidare resultat.

Mathias; Testa att använda papper med fast gradering. VC-papper är riktigt bra nuförtiden men ibland tycker jag -kanske inbillat -att ett riktigt bra fast graderat papper (Ilford MG FB; Oriental G m.fl.) är ett strå vassare.

Mvh

Fredrik

Har testat lite VC kopiering med taucoli-huvud på min laborator 1000, har lösa multigrade filter under linsen och tycker inte att det var några problem att styra kontrasten med dessa. Man kan få laborera lite för exakta gradationer, men det måste man även med opallampor och kondensor. En stor fördel med kalljuset är att det avger sitt ljus innom det spektrum fotopappret är känsligt, till skillnad från andra ljuskällor som har sin största energi utanför papprets känslighetsområde. Detta innebär att jag får kortare exponeringstider med kalljus än andra typer av ljus (opal, hallogen) givet samma effekt.

Jag har även testat att köra samma (svåra) negativ både med kondensor och kalljus i samma maskin och min erfarenhet är att det skiljer ca ett steg i hårdhet mellan de olika ljusen. Viktigare dock var att med kondensor var det i stort sett omöjligt att få teckning i högdagrarna utan att lågdagrarna sotade igen. Därför måste mycket mer dodging och burning till för att få ut informationen från negativet, dessutom syns minsta damkorn med kondensor så en hel del prickning måste till. Angående skärpeintrycket i kopiorna kunde jag inte se någon skillnad (ens med lupp) på en 25 * 25 kopia från ett 6 * 6 neg.

Min erfarenhet av den så kallade calliereffekten - riktat ljus (kondensor) reflekteras när det träffar de tätare partierna i negativen - är att högdagrarna lätt blockeras om man inte har tunna negativ.

Så personligen föredrar jag difusljus i och med att det är mycket enklare att hantera. Sedan kan andra göra andra val, och den enkla sanningen är förmodligen att man gör bäst kopior med det ljus man är inkörd på.

alf109 skrev:
..............Så personligen föredrar jag difusljus i och med att det är mycket enklare att hantera. Sedan kan andra göra andra val, och den enkla sanningen är förmodligen att man gör bäst kopior med det ljus man är inkörd på.

Du menar väl kall-ljus?

Graal skrev:
Du menar väl kall-ljus?
Nja, jag föredrar nog difusljus mer generellt. Skillnade mellan kalljus och annat difuserat ljus ligger främst i färgtemperaturen på ljuset som jag ser det. Kalljuset är ju effektivare, men om man som tex Lasse har halogenljus med flera tusen watt så spelar det inte så stor roll ;)

Kall-ljus är ju inte reflekterat i en spegelblandbox som vanligt färg/vc diffusljus och ger, som jag själv upplever det, inte alls liknande resultat. Ljuskällan är inte punktformig och ligger dessutom mycket nära negativet. Enda likheten är väl att kontrasten sänks?

Graal skrev:
Kall-ljus är ju inte reflekterat i en spegelblandbox som vanligt färg/vc diffusljus och ger, som jag själv upplever det, inte alls liknande resultat. Ljuskällan är inte punktformig och ligger dessutom mycket nära negativet. Enda likheten är väl att kontrasten sänks?
Nja, det finns kalljushuvuden med blandbox också. Det som skiljer alla former av difusljus från riktat ljus är att difusljuset träffar negativet från en (oändlig) mängd olika infallsvinklar. Skillnaden mellan kalljus å ena sidan och tungsten eller kvartshalogen ljus å den andra sidan är att kalljuset har sin högsta energi mellan 400-500 nm beroende på om det är blått eller grönt kalljus. Tungsten och kvartsljus peakar mellan 620-760 nm allså utanför papprets upptagningsförmåga vilken ligger mellan ca 400-520 nm (VC-papper) och 400-460 nm (fasta gradationer). Ljusutbytet från ett kalljus blir således mycket högre vid de våglängder som pappret svarar på. Om man kompenserar för detta med högre effekt på tex halogenlampor ser jag inte att det kan bli någon skillnad vid praktisk kopiering.

Ett "äkta" kalljushuvud har inte någon blandbox och jag är tror att det är där den största skillnaden ligger, inte i färgtemperaturen på ljuset? Men det kan säkert finnas andra erfarenheter. Dessutom ska man kopiera på papper mad fasta gradationer (som inte varierar i separationsegenskaper när man byter filter) för att kunna göra bra jämförelser av återgivningen i skuggor och högdagrar. Jag har pratat med Pär Lundkvist om det här, när han för flera år sedan var på besök i fotoklubben, och han sade då att han aldrig tänkte gå tillbaka till kondensorapparat efter att han testat kall-ljuset. Hans erfarenhet var också att kalljus skilde sig väsentligt från blandboxljus med halogenlampa. Hur det är med kall-ljus kombinerat men blandbox vet jag inte men det kall-ljus Lundkvist använde var inte reflekterat i någon box. Han verkade nästan allergisk mot apparater med diffuserat blandboxljus för svartvitkopiering. Mina erfarenheter säger inte emot det men där spelar smaken en stor roll också. Vad jag också kan se så skiljer det sig inte mycket vad gäller "dammkänslighet" och kornåtergivning med kalljus i jämförelse med kondensorljus. Kanske skiljer det sig mer med kalljus i blandbox?

Graal skrev:
Ett "äkta" kalljushuvud har inte någon blandbox och jag är tror att det är där den största skillnaden ligger, inte i färgtemperaturen på ljuset? Men det kan säkert finnas andra erfarenheter. Dessutom ska man kopiera på papper mad fasta gradationer (som inte varierar i separationsegenskaper när man byter filter) för att kunna göra bra jämförelser av återgivningen i skuggor och högdagrar. Jag har pratat med Pär Lundkvist om det här, när han för flera år sedan var på besök i fotoklubben, och han sade då att han aldrig tänkte gå tillbaka till kondensorapparat efter att han testat kall-ljuset. Hans erfarenhet var också att kalljus skilde sig väsentligt från blandboxljus med halogenlampa. Hur det är med kall-ljus kombinerat men blandbox vet jag inte men det kall-ljus Lundkvist använde var inte reflekterat i någon box. Han verkade nästan allergisk mot apparater med diffuserat blandboxljus för svartvitkopiering. Mina erfarenheter säger inte emot det men där spelar smaken en stor roll också. Vad jag också kan se så skiljer det sig inte mycket vad gäller "dammkänslighet" och kornåtergivning med kalljus i jämförelse med kondensorljus. Kanske skiljer det sig mer med kalljus i blandbox?
Blandbox kanske var fel valt ord, men när två lysrör med olika våglängd används vid VC huvu med kalljus (se tex Catchet VC-CLS eller Aristo VCL4500) är dessa "tvinnade" i varandra i en reflekterande låda för att blanda ljuset, dessutom har alla en difuseringsskiva under ljuskällan. När det gäller damm så blir det betydligt tydligare nära jag kör med kondensor jämfört med kalljus på min laborator 1000, eller för den delen med difusljus på min G70, inte så konstigt egentligen då inget ljus kan "lysa runt" damm och skräp när ljuset är riktat. Kalljuset med lysrör precis ovanför negativet är den mest "difusa" ljuskälla jag känner till för förstoringsapparater. Angående Per Lundkvists åsikter så är dom väl ungefär lika mycket värda som alla andras med en motsvarande erfarenhet, och är det något jag lärt mig är det att det går att hitta "gurus" för alla typer av ljus. Som sagt det är nog mest en smaksak vad man föredrar. Men jag tror inte att man skall mystifiera detta med kalljus mer än nödvändigt, det enda begreppet kalljus egentligen betyder är att frekvensen på ljuset ligger mer åt det blå (kalla) hållet i spektrat än åt det röda (varma) som opal och halogen lampor gör.

Den stora skillnaden vad jag förstår är egentligen främst skillnaden mellan difuserat och riktat kondensorljus framför allt beroende av calliereffekten. Dessutom är det ganska vanligt att "hemmamaskiner" inte har tillräckligt starka halogenlampor vilket förlänger exponeringstiden vilket i sin tur påverkar hur pappret svarar, vidare kan det säkert vara både si och så med hur blandboxarna fungerar vilket påverkar jämnheten i utlysningen.

Men som sagt, bäst kopior gör man säkert med det ljus man själv föredrar och anpassar sin process efter.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar