Graal skrev:
Ett "äkta" kalljushuvud har inte någon blandbox och jag är tror att det är där den största skillnaden ligger, inte i färgtemperaturen på ljuset? Men det kan säkert finnas andra erfarenheter. Dessutom ska man kopiera på papper mad fasta gradationer (som inte varierar i separationsegenskaper när man byter filter) för att kunna göra bra jämförelser av återgivningen i skuggor och högdagrar. Jag har pratat med Pär Lundkvist om det här, när han för flera år sedan var på besök i fotoklubben, och han sade då att han aldrig tänkte gå tillbaka till kondensorapparat efter att han testat kall-ljuset. Hans erfarenhet var också att kalljus skilde sig väsentligt från blandboxljus med halogenlampa. Hur det är med kall-ljus kombinerat men blandbox vet jag inte men det kall-ljus Lundkvist använde var inte reflekterat i någon box. Han verkade nästan allergisk mot apparater med diffuserat blandboxljus för svartvitkopiering. Mina erfarenheter säger inte emot det men där spelar smaken en stor roll också. Vad jag också kan se så skiljer det sig inte mycket vad gäller "dammkänslighet" och kornåtergivning med kalljus i jämförelse med kondensorljus. Kanske skiljer det sig mer med kalljus i blandbox?