Graal
Avslutat medlemskap
Jag funderar på att skaffa ett kalljushuvud till min förstoringsapparat, alt en separat kalljusapparat. Har tidigare trott att detta ljus var en mera extrem (mera diffuserande) variant av vanligt diffusljus, typ färghuvud och vc-huvud. Men ack så fel man kan ha. Personligen har jag aldrig lyckats göra en kopia från diffuserande vc/färghuvud med blandbox som jag varit nöjd med och föredrar därför kondensorhuvud. Men vad jag läst om kall-ljus så ska det ge brilliantare återgivning än kondensorljus i hela skalan samt bättre högdagerkontrast. Många som använt kall-ljus vill inte gå tillbaka till kondensor eller blandbox. Undrar nu om erfarenheter angående detta?
För den som undrar vad skillnaden mellan kall-ljus och vanligt diffuserande blandboxljus är så sitter ljuskällan (en lysrörsslinga) alldeles intill diffusseringsskivan, och alltså väldigt nära negativet, i klalljushuvudet.
För den som undrar vad skillnaden mellan kall-ljus och vanligt diffuserande blandboxljus är så sitter ljuskällan (en lysrörsslinga) alldeles intill diffusseringsskivan, och alltså väldigt nära negativet, i klalljushuvudet.