Wredenberg skrev:
Det är alltså ingen mening för mig att tagga alla bilder om jag ändå tänker föra över dem på, till exemepel, en DVD, och sedan hoppas på att taggarna finns kvar när jag vill importera dem till datorn igen.
Hej, Danne!
Jag vet inte om jag förstått dig rätt, men jag tolkar det så att det du vill göra är att flytta katalogiserade bilder till DVD-skivor, kanske för att frigöra plats på hårddisken.
Om det är det du vill göra behöver du inte radera dem ur katalogen för att sedan läsa in dem igen. Katalogfiler som ligger på hårddisken (C:\Documents and Settings\All Users\Application Data\Adobe\Kataloger) innehåller bara katalogdata om bilderna, taggar och en del annat, inte själva bildern. Dessa katalogfiler tar inte stor plats.
Om du vill flytta eller kopiera bilder i katalogen till en CD/DVD-skiva finns en funktion för det i Elements 3 under Arkiv > Bränn... Denna har jag aldrig provat så jag vet inte hur bra den fungerar. Men om jag fattat den rätt ska den helt enkelt, om man så väljer bland de olika alternativen, flytta bilderna fysiskt till en DVD-skiva, alltså bränna dem där, utan att de tas bort ur katalogen. Du behöver alltså inte läsa in dem igen, bara sätta i DVD-skivan i datorn så ska Elements hitta bilderna. Taggar och annat om bilderna finns kvar i katalogen i Elements, men fysiskt ligger bilderna endast på DVD-skivan.
Det är säkrast att testa denna funktion innan du använder den på några viktiga bilder. Jag har läst i forum att folk haft mycket problem med den inbyggda backupfunktionen i Elements som bränner hela katalogen, med bilder och allt, till CD/DVD-skivor.
Så om det du vill göra är att frigöra utrymme på hårddisken genom att lagra katalogiserade bilder externt skulle jag istället rekommendera att du köper en extern USB-hårddisk. De kostar inte mycket och fungerar utmärkt. De är mycket pålitligare än DVD-skivor.
Sedan kan du använda funktionen Arkiv > Flytta... för att flytta de bilder du vill till sina nya platser på den externa hårddisken. De finns då kvar i katalogen, med taggar och allt, och du behöver inte läsa in dem igen, men fysiskt ligger bilderna endast på den externa hårddisken så att motsvarande utrymme har frigjorts på den interna hårddisken.
Det är viktigt att du flyttar bilderna INIFRÅN Elements med Arkiv > Flytta... Om du flyttar dem i utforskaren till en ny plats bryts länken till bilderna i Elements och Elements kommer inte att hitta bilderna.
Det finns visserligen en funktion, Arkiv > Koppla > Alla saknade filer...
I teorin ska denna funktion själv leta upp och koppla alla bilder där länken till dem har brutits medan man tar en fika, och sedan ska allt fungera som vanligt, bilderna hittas av Elements fast de har flyttats externt och nu ligger på nya platser.
Denna funktion fungerar urdåligt i Elements 3 och brukar resultera i timmar av manuellt kopplande av saknade filer.
Därför bör man alltid använda Arkiv > Flytta... när man flyttar katalogiserade bilder, så att länken till bilderna inte bryts.
Vänliga hälsningar.
Lasse C