Annons

Kopiera och radera taggar i Elements

Produkter
(logga in för att koppla)
Lasse,

Tack för intressant information. Det tar ju så enormt mycket tid att hålla på och testa sådant här.

En viktig punkt med hela "tagg-problemet" är ju att man vill att taggarna skall gå att läsa in i ett annat program om man i framtiden vill byta verktyg. Nu verkar ju det inte ens funka 100% med ETT verktyg...

Nåväl, för egen del känns det här med taggar inte så prioriterat, jag förlitar mig i huvudsak på en kronologisk mappstruktur och mina bilder är normalt så ointressanta att jag sällan går tillbaka och gräver upp dem! ;)

Wredenberg skrev:
Hej!

Nu har jag testat ett par gånger att skapa taggar och skriva över den informationen till filerna. Därefter har jag tagit bort filerna från sorteraren för att sedan importera dem igen. Men jag får inte någon förfrågan om jag vill använda gamla taggar. Bilderna importeras men sen händer inget, dvs de finns där men alla taggar är borta. Vad gör jag för fel?

Mvh Danne

Hej, Danne!

Jag tror inte du gör det minsta fel. Det är programmet som inte fungerar som det är tänkt. Jag har bestämt för mig att jag också medvetet skrivit tagginformation till bilder men sedan inte fått upp dialogrutan om taggar när jag läst in bilderna i katalogen igen.

Ännu säkrare är jag på att även det motsatta har hänt. Bilder som jag inte skrivit tagginformation till, sedan raderat ur katalogen, och sedan läst in igen har fått dialogrutan om taggar att oväntat poppa fram.

Det här verkar definitivt inte vara en funktion man ska förlita sig på, inte i Elements 3 i alla fall.

Vänliga hälsningar.
Lasse C

Lasse C skrev:
Hej, Danne!

Jag tror inte du gör det minsta fel. Det är programmet som inte fungerar som det är tänkt. Jag har bestämt för mig att jag också medvetet skrivit tagginformation till bilder men sedan inte fått upp dialogrutan om taggar när jag läst in bilderna i katalogen igen.

Ännu säkrare är jag på att även det motsatta har hänt. Bilder som jag inte skrivit tagginformation till, sedan raderat ur katalogen, och sedan läst in igen har fått dialogrutan om taggar att oväntat poppa fram.

Det här verkar definitivt inte vara en funktion man ska förlita sig på, inte i Elements 3 i alla fall.

Vänliga hälsningar.
Lasse C

Hej Lasse!

Tack för inlägget! Om det är så som du tror måste jag ju säga att Elements har en mycket stor brist. Det är alltså ingen mening för mig att tagga alla bilder om jag ändå tänker föra över dem på, till exemepel, en DVD, och sedan hoppas på att taggarna finns kvar när jag vill importera dem till datorn igen. Finns det andra liknande program som klarar av detta bättre? Jag är bara hobbyfotograf så jag behöver inget avancerat, men jag vill ändå ha ett program som kan ge mig bra kontroll över mina bilder. Tyvärr så verker ju inte Elements klara av detta.

Mvh Danne

Wredenberg skrev:
Det är alltså ingen mening för mig att tagga alla bilder om jag ändå tänker föra över dem på, till exemepel, en DVD, och sedan hoppas på att taggarna finns kvar när jag vill importera dem till datorn igen.

Hej, Danne!

Jag vet inte om jag förstått dig rätt, men jag tolkar det så att det du vill göra är att flytta katalogiserade bilder till DVD-skivor, kanske för att frigöra plats på hårddisken.

Om det är det du vill göra behöver du inte radera dem ur katalogen för att sedan läsa in dem igen. Katalogfiler som ligger på hårddisken (C:\Documents and Settings\All Users\Application Data\Adobe\Kataloger) innehåller bara katalogdata om bilderna, taggar och en del annat, inte själva bildern. Dessa katalogfiler tar inte stor plats.

Om du vill flytta eller kopiera bilder i katalogen till en CD/DVD-skiva finns en funktion för det i Elements 3 under Arkiv > Bränn... Denna har jag aldrig provat så jag vet inte hur bra den fungerar. Men om jag fattat den rätt ska den helt enkelt, om man så väljer bland de olika alternativen, flytta bilderna fysiskt till en DVD-skiva, alltså bränna dem där, utan att de tas bort ur katalogen. Du behöver alltså inte läsa in dem igen, bara sätta i DVD-skivan i datorn så ska Elements hitta bilderna. Taggar och annat om bilderna finns kvar i katalogen i Elements, men fysiskt ligger bilderna endast på DVD-skivan.

Det är säkrast att testa denna funktion innan du använder den på några viktiga bilder. Jag har läst i forum att folk haft mycket problem med den inbyggda backupfunktionen i Elements som bränner hela katalogen, med bilder och allt, till CD/DVD-skivor.

Så om det du vill göra är att frigöra utrymme på hårddisken genom att lagra katalogiserade bilder externt skulle jag istället rekommendera att du köper en extern USB-hårddisk. De kostar inte mycket och fungerar utmärkt. De är mycket pålitligare än DVD-skivor.
Sedan kan du använda funktionen Arkiv > Flytta... för att flytta de bilder du vill till sina nya platser på den externa hårddisken. De finns då kvar i katalogen, med taggar och allt, och du behöver inte läsa in dem igen, men fysiskt ligger bilderna endast på den externa hårddisken så att motsvarande utrymme har frigjorts på den interna hårddisken.

Det är viktigt att du flyttar bilderna INIFRÅN Elements med Arkiv > Flytta... Om du flyttar dem i utforskaren till en ny plats bryts länken till bilderna i Elements och Elements kommer inte att hitta bilderna.

Det finns visserligen en funktion, Arkiv > Koppla > Alla saknade filer...
I teorin ska denna funktion själv leta upp och koppla alla bilder där länken till dem har brutits medan man tar en fika, och sedan ska allt fungera som vanligt, bilderna hittas av Elements fast de har flyttats externt och nu ligger på nya platser.
Denna funktion fungerar urdåligt i Elements 3 och brukar resultera i timmar av manuellt kopplande av saknade filer.
Därför bör man alltid använda Arkiv > Flytta... när man flyttar katalogiserade bilder, så att länken till bilderna inte bryts.

Vänliga hälsningar.
Lasse C

Senast ändrad:
Hej Lasse!

Ja jag vill delvis bränna ut bilderna på en DVD för att spara plats, men också för att ha en DVD som backup om något skulle hända med datorn. Har även beställt en extern hårddisk som jag ska föra över bilderna till. Men jag vill ändå ha en DVD som försäkring. I vilket fall som hellst så löser det inte problemet med att låta "bilderna" vara kvar i katalogen eftersom jag formarterar min dator relativt ofta. Då skulle all denna information försvinna ändå.
Men jag förstår hur du menar. Men jag känner inte riktigt att detta är ett alternativ. Ska jag lägga ner tid på att tagga alla bilder vill jag hitta en enkel och smidig lösning som fungerar. Att inte Adobe har tänkt på detta? Borde ju inte vara så svårt att fixa en ordentlig lösning på detta problem tycker man. Tack för ditt svar iaf.

Mvh Danne

Wredenberg skrev:
Ja jag vill delvis bränna ut bilderna på en DVD för att spara plats, men också för att ha en DVD som backup om något skulle hända med datorn.

Hej, Danne!

Jag håller med dig. Viktiga bilder vill jag också ha på CD eller DVD, gärna i fler än ett exemplar, utöver på min interna hårddisk och i backup på extern hårddisk.

Personligen litar jag mer på CD-skivor än på DVD-skivor. Jag har råkat ut för att jpg-bilder blivit korrupta i samband med bränning till DVD, men aldrig till CD.

I vilket fall som hellst så löser det inte problemet med att låta "bilderna" vara kvar i katalogen eftersom jag formarterar min dator relativt ofta. Då skulle all denna information försvinna ändå.
Inte om du gör en backup på själva katalogfilen också, den i C:\Documents and Settings\All Users\Application Data\Adobe\Kataloger, innan du formaterar hårddisken. Den innehåller ju bl a all tagginformation, även till bilder som är fysiskt raderade eller flyttade från sina platser. Så länge de inte är raderade ur katalogen finns all tagginformation och annat om bilderna kvar i katalogfilen, men inte själva bilderna i sina fullstorlekar. De länkas bara till från katalogfilen.

Sedan är det bara att läsa tillbaka katalogfilen från backupen till sin plats (samma som ovan) och se till att bilderna ligger där de låg innan du formaterade hårddisken. Därefter är det bara att öppna katalogen i Elements, så finns bilderna där, med taggar och allt, vare sig de är katalogiserade på hårddisken eller andra media.
Det viktiga är att både katalogfilen och bilderna ligger på samma platser som innan formateringen, så att Elements hittar dem igen.

Mvh.
Lasse C

Jag ger upp!

Hej igen!

Jag har nu testat allt jag kan komma på för att kopiera taggar från en bild till en annan i Elements 3. Det skulle möjligtvis kunna gå genom att spara metadatamallar som man sedan läser in till andra bilder, men detta kräver att man sparar om bilderna. Eftersom det ofta handlar om jpg-bilder behöver jag därför spara om dem i ett ickeförstörande format för att de inte ska tappa i kvalitet bara för att jag vill kopiera taggar till dem (!), vilket ju tar mycket större plats.

Jag har till och med provat att byta namn på bilder i utforskaren för att "lura" Elements till att tro att det är samma bild, för att sedan använda "Skriv tagginformation till fil", men utan resultat.

Problemet har blivit aktuellt igen eftersom jag börjat gå igenom mina Elementskataloger ordentligt för att få lite ordning.

Fråga 1: Är det någon som har några fler idéer till hur man skulle kunna göra detta?

Fråga 2: Har Elements 5 en funktion för att kopiera taggar från en bild till en annan bild?
Eller är kanske sorteraren i Elements 5 så annorlunda så att problemet inte existerar där?

Vänliga hälsningar.
Lasse C

Hej igen!

Jag svarar själv eftersom jag tror mig ha hittat svaret. Jag konsulterade Adobes eget forum och fick raka, klara svar. Det går inte att kopiera taggar i Elements 3 och det går heller inte i Elements 5. Jag har skrivit en feature request om det till Adobe inför kommande versioner, så får vi se.

Jag har några gånger blivit rekommenderad att ta en titt på Lightroom, som lär vara bra för organisering. Om någon som läser det här har erfarenhet av att organisera bilder i Lightroom så får ni gärna skriva några rader och berätta hur det går till, fördelar, nackdelar och så. Produktfakta på websidor är en sak, men det finns inget som slår erfarenheterna från användarna själva.

Detta skulle ju egentligen kanske vara en egen tråd, men jag tror vi har uttömt ämnet kopiera taggar i Elements, så lite "off topic" om Lightroom ser jag bara som en fortsättning på frågan om grundproblemet, att kunna organisera sina bilder på ibland ganska komplexa sätt utan att behöva sitta i timmar och göra allt manuellt.

Vänliga hälsningar.
Lasse C

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar