Annons

Kopiera gallerier från internet

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse C

Aktiv medlem
Hej!

Jag vet inte om jag skriver i rätt forum nu, men jag hittade inget som passade mer precis.

Jag ser ibland foton presenterade i snygga, attraktiva gallerier på internet. Det skulle vara möjligt att kopiera källans source, html-koden, och byta ut de befintliga bild-URLerna och texterna mot sina egna, och på det viset kopiera själva galleriets design men inte innehållet, och använda den till egna gallerier.

Är det tillåtet att göra så?

Mvh.
Lasse C
 
Lasse C skrev:
Hej!

Jag vet inte om jag skriver i rätt forum nu, men jag hittade inget som passade mer precis.

Jag ser ibland foton presenterade i snygga, attraktiva gallerier på internet. Det skulle vara möjligt att kopiera källans source, html-koden, och byta ut de befintliga bild-URLerna och texterna mot sina egna, och på det viset kopiera själva galleriets design men inte innehållet, och använda den till egna gallerier.

Är det tillåtet att göra så?

Mvh.
Lasse C

Kopiera numära.....fattar du inte att det är att stjäla???
/Erik J...som undrar på hur dum man kann vara...
 
Re: Re: Kopiera gallerier från internet

fujicanon skrev:
Kopiera numära.....fattar du inte att det är att stjäla???
/Erik J...som undrar på hur dum man kann vara...

Jag förstår inte varför du alltid ska behöva vara så nedlåtande i dina kommentarer.

Jag hoppas du förstod att jag inte menade själva bilderna utan ett galleris utformning.

Om jag ger ut en tidskrift och ser en annan tidskrift med en layout som jag tycker om, är det ju ingenting som hindrar att jag låter mig inspireras av den layouten till min egen tidskrift, så länge jag inte kopierar det som uppenbart är skapat med så kallad verkshöjd av utgivaren av den andra tidskriften.

Detsamma gäller ju inom musik. Man har rätt att använda sig av delar av andras musik eller samplingar av ljud så länge man inte kopierar sådant som bedöms ha verkshöjd.

Så min fråga blir alltså, vad i ett galleri på internet, bortsett från själva innehållet naturligtvis, är det som har verkshöjd och därmed inte får användas av andra.

Mvh.
Lasse C
 
Enklare källkod typ HTML tror jag oftast inte tillräckligt unik för att vara upphovsrättsskyddad. Däremot borde en komplett design innehållande grafiska objekt skapade i t ex photoshop eller illustrator kunna vara skyddade. D v s "lånar" du själva koden och ändrar färgsättning och byter ut eventuella grafiska element, ska det vara ok.
Däremot är det ju allmänt hyffs att fråga om lov först, samt förklara att man inte vill kopiera rakt av. Tyvärr är det allt för många som inte ens vet vad hyffs betyder numer.
Mina 10 ören.
Lycka till med din hemsida! MVH
 
Re: Re: Re: Kopiera gallerier från internet

Lasse C skrev:
Jag förstår inte varför du alltid ska behöva vara så nedlåtande i dina kommentarer.

Jag hoppas du förstod att jag inte menade själva bilderna utan ett galleris utformning.

Om jag ger ut en tidskrift och ser en annan tidskrift med en layout som jag tycker om, är det ju ingenting som hindrar att jag låter mig inspireras av den layouten till min egen tidskrift, så länge jag inte kopierar det som uppenbart är skapat med så kallad verkshöjd av utgivaren av den andra tidskriften.

Detsamma gäller ju inom musik. Man har rätt att använda sig av delar av andras musik eller samplingar av ljud så länge man inte kopierar sådant som bedöms ha verkshöjd.

Så min fråga blir alltså, vad i ett galleri på internet, bortsett från själva innehållet naturligtvis, är det som har verkshöjd och därmed inte får användas av andra.

Mvh.
Lasse C
Nedlåtande; eller rak på sak? Komm inte här med omskrivningar på ditt 1:a inlägg!
/Erik J
 
Ursäkta; men jag fattar inte...

...varför du skall "kopiera". Produsera en egen html som liknar...det är OK.
Det är du som provoserar :-((

Ett tips: Det är smart att hålla tyst.......
/Erik J
 
SixBySix skrev:
Enklare källkod typ HTML tror jag oftast inte tillräckligt unik för att vara upphovsrättsskyddad. Däremot borde en komplett design innehållande grafiska objekt skapade i t ex photoshop eller illustrator kunna vara skyddade. D v s "lånar" du själva koden och ändrar färgsättning och byter ut eventuella grafiska element, ska det vara ok.
Däremot är det ju allmänt hyffs att fråga om lov först, samt förklara att man inte vill kopiera rakt av.

Hej, Niclas!

Det var också enklare källkod jag syftade på, inte grafiska objekt som uppenbart är skapade av den som designat websidan eller härrör från avancerade program för websidedesign.
Det kan vara väldigt snyggt ändå, i all sin enkelhet, med rätt bakgrundsfärger, bildernas placering etc. Det var sådana saker jag menade, inte avancerade grafiska designer.

Mvh.
Lasse C
 
fujicanon skrev:
...varför du skall "kopiera". Produsera en egen html som liknar...det är OK.

Jo, det var det jag menade också. Och då kan man ju utgå från en befintlig html-kod. Med kopiera menade jag att kopiera html-koden och sedan ändra i den efter min smak.

Det skulle vara rätt pinsamt att använda någon annans design rakt av, såvida det inte råkar bli så för att vi använt samma program för att skapa galleriet.

Mvh.
Lasse C
 
Re: Re: Kopiera gallerier från internet

fujicanon skrev:
Kopiera numära.....fattar du inte att det är att stjäla???
/Erik J...som undrar på hur dum man kann vara...

ja hur dum....


edit: vet inte riktigt vad jag menade men du låter lite aggresiv, stöld kan det väll ändå inte vara?
 
Senast ändrad:
Lasse C skrev:
Hej!

Jag vet inte om jag skriver i rätt forum nu, men jag hittade inget som passade mer precis.

Jag ser ibland foton presenterade i snygga, attraktiva gallerier på internet. Det skulle vara möjligt att kopiera källans source, html-koden, och byta ut de befintliga bild-URLerna och texterna mot sina egna, och på det viset kopiera själva galleriets design men inte innehållet, och använda den till egna gallerier.

Är det tillåtet att göra så?

Mvh.
Lasse C
Ja

HTML är skapat precis i det syftet att du är tvingad till att dela med dig.

Verkshöjd????? - Det är ingen konst.
 
Re: Re: Re: Kopiera gallerier från internet

David G skrev:
ja hur dum....


edit: vet inte riktigt vad jag menade men du låter lite aggresiv, stöld kan det väll ändå inte vara?
Njaaa; om man själv sejer så.......det var inte jag som startade med att "kopiera" :)
Akta sej, skall man.....

Jag är bara passiv aggressiv.......
 
Re: Re: Re: Re: Kopiera gallerier från internet

fujicanon skrev:
Njaaa; om man själv sejer så.......det var inte jag som startade med att "kopiera" :)
Akta sej, skall man.....

Jag är bara passiv aggressiv.......

Fattar ingenting, du och Lasse kanske har nån historia tillsammans sen tidigare som jag inte hört.
 
Hör!!!!!

Den gode Lasse, har lämnad några frågor hos mej; tidligare; vilka jag har plasserat på kto. för tväksamhet.
Men när han frågar om att KOPIERA är OK..måsste jag tyvärr päka tumm ner.
Antagligen är Lasse god nok att skapa sin egen hemsida...i lugn o ro....
Hur sejer man "shut up" med ett smil?
/Erik J
 
Hej!

Jag medger att mitt första inlägg var ogenomtänkt formulerat. Det låter som att min avsikt var att planka andras gallerimallar rakt av, vare sig de är skapade från scratch eller med ett program. Detta är naturligtvis provocerande.

Men det var aldrig min avsikt. Min avsikt var att eventuellt utgå från en websidas html-kod som grund och sedan redigera den efter egen smak. Och då talar jag om enkla websidor, hur man nu definierar det, men det finns websidor som är väldigt enkla och basic till sin uppbyggnad och andra som är mycket avancerade.

Jag gör inte mot andra vad jag inte vill att de ska göra mot mig. Har jag skapat en websida och lagt ned mycket arbete på att göra den personlig och unik vill jag inte att andra ska kopiera den rakt av. Alltså gör jag inte så själv.

Har jag däremot skapat en enkel basic websida utan några konstnärliga ambitioner och andra vill använda den som mall och redigera den för eget bruk så gärna för mig.

Jag visste bara inte om det överhuvudtaget var tillåtet att använda html-kod på befintiliga websidor som grund att utgå från. Det var allt.

Naturligtvis måste det ju vara en gränsdragningsfråga. Det var därför jag använde termen verkshöjd. Därför var nog frågan från början onödig eftersom den bara leder till långa debatter om vad som kan betraktas som eget skapande och vad som betraktas som plagierande, precis som inom musik, programkod, text och andra saker som är kopierbara.

Mvh.
Lasse C
 
Jo jo, men bara för att jag skriver en ogenomtänkt fråga kan vi väl hålla oss över nivån att kalla varandra dumma. Jag hade högre tankar än så om Fotosidans forum.

Jag har sett andra ogenomtänkta frågor här på FS som varken jag eller andra besvarat med förolämpningar.

Mvh.
Lasse C
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.