ANNONS
Annons

Kopiera bildidé?

Produkter
(logga in för att koppla)
Klart man får!
I annat fall så får man ju inte fotografera Eiffeltornet för det har nog gjort i alla vinklar o platser du kan tänka på.

Eller en naturbild.. eller månen. Ajabaja, jag var först ;)

/Rommél

Är det skillnad på att kopiera någons målade konstverk eller att kopiera någons fotografi?
Tavlor får man väl inte kopiera och sedan utge sig för att vara skaparen av verket, har jag för mig?
/Nonno

Är det skillnad på att kopiera någons målade konstverk eller att kopiera någons fotografi?
Tavlor får man väl inte kopiera och sedan utge sig för att vara skaparen av verket, har jag för mig?
/Nonno

Det är väl just där skon klämmer, "du utger dig för att vara någon annan". Måla replikor är väl fullt lagligt annars.

Läste den där tråden i länken, vet inte vad som gäller i Sverige ärligt talat.

Det är väl just där skon klämmer, "du utger dig för att vara någon annan". Måla replikor är väl fullt lagligt annars.

Nej som jag har förstått så får man inte måla av ett foto rakt av. Har hört talas om flera stämningar ang detta.

Det räcker nog inte med att vi tror och gissar om vad som gäller i Sverige med upphovsrätten. Det gäller nog att veta.
Jag minns att det var ett foto på en travhäst som någon målade av rättså likt och där gick fotografen vinnande ur den rättstvisten - dvs hans verk hade blivit kopierad.
Frågan är hur utfallet hade blivit om det varit en fotograf som kopierat en annan fotografs bild rätt av - hur utfallet blivit då? Då menar jag inte att man tagit en bild av den andres foto, utan man har efterapat ljus, motiv och komposition - hela paketet.
/Nonno

Att kopiera en idé är tillåtet, att kopiera en skyddad bild är inte tillåtet (mer än för privat bruk). Var gränsen går mellan att kopiera en idé och en bild är givetvis omöjligt att säga i förväg.

Njae, jag har väl inte utgett mig för att vara någon annan i det exempel som jag skrev, dvs att jag kopierar någon annans målning och signerar det med mitt namn. Hade jag däremot signerat med ett annat namn, då hade jag utgett mig för att vara någon annan.
/Nonno

Det är ju inte riktigt samma sak att använda ett foto som förlaga till en målning & göra en "exakt" kopia som man kallar sitt eget verk som om man (använder travhästen som ex.) tar samma travhäst med samma kusk på samma bana vid samma tid på dagen, alla detaljer lika. Det är ju fortfarande inte samma bild, den har inspirerats av men inte kopierats.

Tror & tycker jag, men sen kan man ju undra vad det skulle ge den efterapande fotografen, om man inte förbättrar bildidén avsevärt men då gör man ju som regel mer eller mindre ändringar i bildens uppbyggnad.

Om man inte skulle få måla av ett foto borde man heller inte få fotografera/måla en skulptur, staty eller arkitektritad byggnad.

Det har med konstnärlig höjd och sånt att göra också. Att måla av ett fotografi kan ju vara ett upphovsrättsligt intrång, att fotografera samma sak som något som redan blivit fotograferat kan knappast vara det. Men beror väl på, om man arrangerar och ställer om och gör en exakt kopia så kan det nog bli intrång. Låt säga att man vill göra om Ohlson Wallins utställning "Ecce homo" och arrangerar allt likadant, men har andra modeller. Då kan jag tänka mig att det får anses som ett intrång på upphovsrätten, även om bilden ser annorlunda ut. Som att skriva av en bok, men att ändra namn och platser bara.Då är man och tafsar på idén, det vill säga att det finns en viss höjd i tanken bakom idén. Men att bara fotografera saker som andra redan gjort är ju ok. Sen kan den nya bilden, som i sig är inspirerad av en annan, i sig ha en konstnärlig höjd som gör att den får ett upprättsligt skydd.

Om jag står på en konsert och tar en bild på en artist och vid min sida står en annan fotograf som tar en bild samtidigt med mig och vips så har vi samma bild båda två. Vem har upphovsrätten? Ingen av oss kan ju avgöra vems bild som är vems när den publiseras i olika media. Han hävdar att jag snott hans bild och vice versa då bådas bild ligger på respektives hemsida. Klurigt!

Om jag står på en konsert och tar en bild på en artist och vid min sida står en annan fotograf som tar en bild samtidigt med mig och vips så har vi samma bild båda två. Vem har upphovsrätten? Ingen av oss kan ju avgöra vems bild som är vems när den publiseras i olika media. Han hävdar att jag snott hans bild och vice versa då bådas bild ligger på respektives hemsida. Klurigt!

Ni har upphovsrätt till respektive bild ni tagit, vid en tvist får man väl kolla i exiffilen till bilden för att bevisa vem som tog den. Om ingen kan bevisa det ena eller det andra så är det ju ingen fara för någon, eftersom ord då står mot ord.

Om man inte skulle få måla av ett foto borde man heller inte få fotografera/måla en skulptur, staty eller arkitektritad byggnad.

Det får man inte heller, iallf inte publicera bilderna hur som helst. Verken är skyddade tills 70 år efter konstnären / arkitektens död...

Men det finns undantag, tex "Försäljnings katalog". Dvs man har rätt att publicera bilder på konstverk man erbjuder till försäljning. Eller bilder i nyhetssammanhang, dvs man rapporterar en nyhet från en plats där det finns verk som är upphovsrättsskyddade. Sedan får man även publicera bilder ifall de skyddade verken inte utgör en väsentligt del av det nya verket, detta är ganska svårtolkat...

Ett udda exempel är Eiffeltornet, som är ok att fotografera och publicera bilderna på, men: Kvällstid är Eiffeltornet belyst och ljussättningen av tornet är upphovsrättsskyddad...
http://en.wikipedia.org/wiki/Eiffel_Tower#Image_copyright_claims

// Magnus;
http://home.livingat.org

Njaaa, det här med byggnader och konstverk (i Sverige vill säga, Eiffeltornet befinner sig inte i Sverige som bekant. Fransk lagstiftning kan jag inget om.)...

24 § Konstverk får avbildas
1. om de stadigvarande är placerade på eller vid allmän plats utomhus,
2. om syftet är att annonsera en utställning eller försäljning av konstverken, men endast i den utsträckning som behövs för att främja utställningen eller försäljningen, eller
3. om de ingår i en samling, i kataloger, dock inte i digital form.
Byggnader får fritt avbildas. Lag (2005:359).

(Det finns ytterligare undantag under andra paragrafer också)

Hej alla trevliga fotografer.

Naturligtvis är det fult att själa varandras bildidéer. Det är jättebra att ni påtalar detta men jag skulle aldrig våga vara så kontorversiell i dessa spalter. Lycka till alla!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar