Annons

Kopiera alla lager under en markering

Produkter
(logga in för att koppla)

vox2000

Aktiv medlem
Säg att jag har en bild som jag applicerat 4 lager på med olika inställningar. Sedan markerar jag en del av bilden som jag vill beskära och göra en ny bild av. Hur hur hur gör jag så att mina lager och lagerinställningar följer med, när jag kopierar min markering och gör en ny bildfil som jag kopierar in den beskärda bilden i, UTAN att platta bilden eller merga lagrerna?
Det är ett fantastiskt störande moment att först merga lagrerna eller platta bilden, markera, kopiera markering, skapa ny bild, kopiera in i nya bildfilen, gå tillbaka till ursprungsbilden, ta undo/go backwards och sen tillbaka till den nya bilden för att fortsätta jobba med den. Och då har jag inte mina lager jag kan arbeta med, utan måste vara klar med det jag ska göra i originalbilden innan jag beskär den.

Jag vet att jag kan drag n droppa lagrerna från lagerpaletten till den nya bilden, men är också ett dumt arbetssätt för mig.

Det finns säkert ett jättesmart sätt som jag inte vet om, men jag har googlat mig blå utan resultat.

Anyone?
 
kör du CS2, kan du ju markera de aktuella lagrena (shift/ctrl), högerklicka och välja duplicera lager, sen väljer du Ny/new ur listan.

Markeringen följer dock inte med.
Du kan ju dock spara/ladda-markeringen under markeringsmenyn, eller så skapar du ett nytt lager med ctrl+shift+n och då blir markeringen som en mask till det nya lagret, som du sen med kan duplicera in i den nya filen. Ctrl-klicka sedan på masken och välj ctrl+shift+i och sen del :)
 
varför inte gå till händelse-paletten och klicka på symbolen längst till vänster, längst ner i paletten (skapa ett nytt dokument från aktuella läget) _innan_ du beskär bilden?
då får du en identisk kopia av din bild, med lager och allt och kan sedan beskära den och jobba vidare med kopian precis hur du vill, samtidigt som du har kvar den tidigare bilden så som du lämnade den (obeskuren och med alla lager kvar).
 
stå i det översta lagret, gör din markering, tryck comando + shift + c. (ja sitter du på pc byter du såklart ut comando till cntrl)

Sen gör du bara en ny bild och klistrar in.


/petter
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.