Annons

Konverteringsprogram Fisheyebild till raktecknande bild

Produkter
(logga in för att koppla)

plåtson

Avslutat medlemskap
Hej!

Undrar om det finns något konverteringsprogram som gör om lätt påverkade Fisheyebilder till raktecknande bilder. Objektivet är ett SAMYANG 8 mm. Använder Elements 9.//Bert

Dxo

Nu vet jag inte om DXO har moduler för ditt objektiv och kamera men trial är gratis på www.dxo.com programmet rätar ut min nikon 16mm fisheye korrekt i alla fall när jag så önskar.
Joachim

Med hänsyn till brännvid, är den ju "raktecknande" med en croppkamera.
Men det går att "förbättra" med, ex. "warp" i Ps, eller det nya "filtret" i CS6.
Annars är detta: http://www.imagetrendsinc.com/products/prodpage_hemi.asp
ett sätt att komma "verkligheten" närmare.

Hej Mats å tack för ditt svar!
Har nu testat det av dig föreslagna Fisheye Hemi, det funkar riktigt bra på typ stolpar å hushörn vertikalt, horisontalt kan jag inte se någon skillnad. Tyvärr går det inte att använda fullt ut under provtiden då bilderna blir fullklottrade av meddelandet "unregistred, do not save".
Fick ytterligare ett förslag, men det programmet var inte kompatibelt med Elements.

Mvh//Bert

Nu vet jag inte om DXO har moduler för ditt objektiv och kamera men trial är gratis på www.dxo.com programmet rätar ut min nikon 16mm fisheye korrekt i alla fall när jag så önskar.
Joachim

Hej Joakim, tack för ditt svar!

Tyvärr var det program du rekommenderade inte kompatibelt med Elements tråkigt nog, hade varit trevligt att testa det då det verkade vara kraftfullt.

Mvh//Bert

Hej Mats å tack för ditt svar!
Har nu testat det av dig föreslagna Fisheye Hemi, det funkar riktigt bra på typ stolpar å hushörn vertikalt, horisontalt kan jag inte se någon skillnad. Tyvärr går det inte att använda fullt ut under provtiden då bilderna blir fullklottrade av meddelandet "unregistred, do not save".
Fick ytterligare ett förslag, men det programmet var inte kompatibelt med Elements.

Mvh//Bert

Det du vill uppnå är det som filtret i SC6 gör. Adaptiv Wide Angle, heter funktionen.

Jag har rätat ut bilder från mitt samyang 8mm på aps-c med hugin, ett panoramaprogram. Jag byggde en egen profil... det var ett par år sedan, så det är kanske enklare nu.

Dxo

Hej Joakim, tack för ditt svar!

Tyvärr var det program du rekommenderade inte kompatibelt med Elements tråkigt nog, hade varit trevligt att testa det då det verkade vara kraftfullt.

Mvh//Bert

DXO är ett fristående program och mycket kraftfullt.Är kompatibelt med LR
MVH Joachim

PS Nu har dxo kapanj på version 8 t.o.m. i morgon, det är inte dyrt för vad man får:)

Senast ändrad:
ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto