Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

konvertera till profil

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för svaren.
Skall skicka in ett par bilder och få dem framkallade. Tänkte testa hur bra det blir i 50x70 från en bra rawbild. Skall även bli intressant att se om färgerna stämmer något sånär.

Jag kontaktade Crimson just angående detta och fick svaret, att det man skulle gøra var att spara ICC profilen och det gør man nær man ær klar och har sparat/sparat som och bockat før ICC !

Har jag fattat detta rætt? Bilden blev iaf jættefin som jag fick tillbaka!

altså, profilen från crimson används endast som forhandsgranskningsprofil. Du ska (kan) inte konvertera till den. Du använder den för att justera bilden så att den i utskrift blir som du vill ha den. Givetvis krävs en kalibrerad monitor för att du ö.h.t. ska få ett någorlunda vettigt resultat. Är inte monitorn kalibrerad så gör förhandsgranskningsprofilen ingen som helst nytta.

När du skickar bilden till crimson bör du ha adobeRGB inbäddad. Har du ingen inbäddad profil så antar crimson att det ska vara colormatchRGB.

Klart du ska skärpa bilderna du skickar till crimson! Skärp upp dom rejält! Jag brukar skärpa dom så dom ser rent ut sagt fördjävliga ut på skärmen, DÅ blir dom bra i utskrift. Med fördjävliga menar jag altså "överskärpta". Kör på en radie på över 1 och ammount så det ser ordentligt överskärpt ut på skärmen.

bullen_ skrev:
Jag har hört att upplösningen/200=rätt radie.
Låter det vettigt?

Jo, det är en bra regel. Eftersom Lambda-skrivare använder 200 dpi innebär det att en lämplig radie skulle vara 1. Jag tycker ofta resultatet blir bättre om jag är lite snål med radien och tar i lite mer med mängden.

Stefan

Här är bilden jag ska skicka in till Crimson hade jag tänkt(50x70 eller 50x75?);

http://www.mymotornews.com/CRW_4473-2.jpg

Ska jag skärpa upp den? Jag har inte skärpt upp den för jag tycker den är skarp redan men det kanske inte räcker, ni verkar säga att den ska verkligen se för skarp ut på datorn?

Jag prövade även att titta med förhandsgranskningsprofilen och jag tyckte den fick sig lite väl blåstick? Jag har redigerat den i sRGB.

Tack på förhand.

Mvh,
Mario

Skärp den.

Grejen med skärpning innan print är inte att göra bilden skarp i sig, även om utgångsmaterialet är skarpt så bör man skärpa bilden ytterligare innan man printar.

Vid print så tappar man skärpa, så det du gör när du skärper bilden är att du kompenserar för den skärpeförlust du får vid print.

Anledningen till att du kan/bör skärpa så det ser illa ut på skärmen är att kopian inte har i närheten av samma tonomfång som bilden har på skärmen. För vad en skärpning gör är ju att höja kontrasten runt kanter. D.v.s. att den gör den ljusare sidan ljusare, och den mörka sidan mörkare. Resultatet blir att vi upplever bilden som skarpare. Det är också det som är anledningen till skärpeartefakterna. Men de artefakterna syns inte i en kopia, eftersom tonomfånget är mycket mindre hos kopian än på skärmen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar