Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konvertera till färgprofil på rätt sätt

Produkter
(logga in för att koppla)

thodan

Aktiv medlem
Jag har konverterat några bildfiler till två labs olika färgprofiler och sedan skickat dem till respektive lab. Nu trodde jag att de utskrivna bilderna skulle se färgmässigt exakt likadana ut. Men icke!

De skiljer rejält, det ena labbet har något varma färger (jämfört med min skärm...), det andra labbets ser lite grådassiga ut med dragning åt grönt.

Hos det ena labbet kan man välja bort färgkorrigering, det har jag gjort. Det andra använder färgprofiler men någon sådan möjlighet att välja bort korrigering finns inte.

Är det normal med så stora skillnader? Bör man göra något mer än "konvertera till profil" innan bilden sparas för respektive lab?

thodan skrev:
...Bör man göra något mer än "konvertera till profil" innan bilden sparas för respektive lab?

Ja.

Du måste ha en korrekt inställd skärm samt sitta i en miljö där din uppfattning om färger inte påverkas.
Att jämföra pappersbilder med felinställd skärm mot glödlampsbelysning i rummet som exempel lär göra bilderna gulare än skärmen.

Det är både lätt och svårt att få till likartade (exakt lika får du inte till 1000%) färger på papper och skärm.
Dessutom kan profiler vara felaktiga och att använda profiler när labbet ändå justerar är inte mitt drömscenario.
Labbet skall inte göra någonting annat än skriva ut filen helt opåverkad

Vilka labb är det?

Grejen är att det är två labb (ProPrint och Fotolabo) som fått samma bild konverterad till sina egna färgprofiler. Därför antog jag att jag bör kunna bortse ifrån eventuella fel i skärmkalibreringen. De utskrivna bilderna bör väl se lika ut ändå?

Nu är min skärm kalibrerad så att bilderna från ProPrint ser schyssta ut. Men då är det lite konstigt tycker jag att bilder skickade till Fotolabo får sånt grågrönt färgstick. Obs att detta är ingen kritik mot Fotolabo, jag kan säkert ställa in skärmen så att deras bilder blir lika bra men då blir ju ProPrint-bilderna felaktiga?

Eftersom labben kör med lite olika pappersformat så vore det ju trevligt att kunna växla utan några färg-bieffekter.

thodan skrev:
Grejen är att det är två labb (ProPrint och Fotolabo) som fått samma bild konverterad till sina egna färgprofiler. Därför antog jag att jag bör kunna bortse ifrån eventuella fel i skärmkalibreringen. De utskrivna bilderna bör väl se lika ut ändå?

Inte helt lika. De två labben använder olika papper och en och samma färg kan återges lite olika på olika material.
Nu är min skärm kalibrerad så att bilderna från ProPrint ser schyssta ut. Men då är det lite konstigt tycker jag att bilder skickade till Fotolabo får sånt grågrönt färgstick.
Grönstick skall du inte få.
Har du provat att skika en bild med ett fält som är neutralgrått?
Markera en del av en bild och fyller med RGB=128-128-128 innan du konverterar.
En viss liten skillnad får du räkna med men fältet skall se lika ut på bilderna från olika labb. Om inte ligger deras process lite fel.

Har du skickat bilder flera gånger?

Trots de digitala pixlarna är det inte en exakt process, avvikelser finns och man får hitta det labb som fungerar bäst.

MR.Pertman

Hej jag har en liten Photoshop fråga.

Under menyn View/Proof setup vad ska man ställa in där och vad menar dom med proof setup?

The Ghost skrev:
Under menyn View/Proof setup vad ska man ställa in där och vad menar dom med proof setup?
Proof Colors (växla med Ctrl+Y) är en snabbmetod för att granska hur bilden blir efter konvertering till t ex skrivarprofil/labbets profil.

I Proof setup ställer du alltså in samma sak som du ställer in vid själva konverteringen.

När du skickar iväg en bildfil, var det än må vara för ställe så bör du kunna skicka iväg bilden som RGB-fil. Notera om bilden är gjord i Mac eller PC, Skicka med dina Photoshop-inställningar som du kan spara ner. Skicka med din RGB-profil. Olika motorer od. läser färger olika. Men om du har din skärm och färgkanoner bra kalibrerade så att du kan lita på ditt resultat och dessutom skickar med inställningarna + RGB-profil så är det faktiskt upp till din mottagare att hantera detta rätt. Då ska dom kunna konvertera filen istället. Då lägger du ansvaret på mottagarens branschintresse. Tyvärr så ignoreras det ibland av okunskap och ointresse. Men då kan du ju å andra sidan hävda deras okunskap och kräva bättre resultat utan att du skall behöva betala förrän dom har gjort sitt jobb.

Hej! Jag har haft liknade problem!

Jag skickade in bilder för framkallning med färgprofil och allt till ProPrint. Bilderna jag fick tillbaka var mörka och hade en gulaktig ton. Så jag kontaktade ProPrint (mycket hjälpsam personal!!) och vi kom fram till att det var min skärm som inte var kalibrerad korrekt.

Så för att jag skulle kunna kalibrera min skärm så skickade dom sin testbild till mig (helt gratis!!). Dock så lyckades jag inte kalibrera färgerna med hjälp av de intällingar som min skärm erbjuder så att jag blev nöjd...!

Så jag ställde lite frågor på internet och fick till slut ett tips på en programvara som heter PowerStrip. Den kan jag rekomendera! Så numera har jag en "profil" för att göra bilder för webben, och en annan för att redigera bilder för framkallning hos ProPrint.

Kalibreringen gjorde jag på dagen då jag kunde släppa in lagom mycket dagsljus genom fönstren så att färgerna på testbilden blev så naturliga som det är möjligt (utan hjälpmedel). Som jämförelsevektyg använde jag min egen syn. Vilket trixande det blev altså!! Jag satt i flera timmar och finjusterade i PowerStrip innan jag var nöjd.

Hur bra fungerar detta då?? Ja faktum är att jag ännu inte har hunnit framkalla nån bild som jag redigerat i min nya "färgprofil" för skärmen. Men jag är övertygad om att resultatet kommer att bli mycket bättre än sist! Jag kan återkomma när jag gjort detta...

//Eric

Numeric skrev:
Kalibreringen gjorde jag på dagen då jag kunde släppa in lagom mycket dagsljus genom fönstren så att färgerna på testbilden blev så naturliga som det är möjligt (utan hjälpmedel).

Vet inte vad du använde för programvara för att kalibrera skärmen, men när man använder adobe gamma (vet inte hur d funkar med andra program) för att kalibrera skärmen BÖR det vara helt mörkt i rummet så brightnesen blir korrekt, annars får man en massa bakgrundsljus som gör det i princip omöjligt att kalibrera skärmen med ögat.

mvh Erik

Bäst är ju hårdvara typ spyder eller one eye.
Men adobe gamma funkar helt okej, men man får vara stadig på handen och nogrann, men man lär sig vad som ser medelgrått ut också när man letar färgstick på gammaskalor och sånt.

Men det allra viktigaste är att man har en bra skärm. Mina gamla skärmar var sunkiga, det gick helt enkelt inte att få bort färgsticken med dom enkla medel(adobe gamma) jag hade. En hårdvarukalibrator hade nog kunnat vara bra där, men sen grötade dom ihop i mörka partier.

Dom bästa skärmarna jag har provat är Diamondtron skärmarna, Mitsubishis bildrör, dom sitter i SGI, LaCie, Samsung, Nec och Taxan's skärmar, och säkert några fler också.

ANNONS