Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Från Raw till pappersbild - Rätt sätt?

Produkter
(logga in för att koppla)
kaw skrev:
...För övrigt, med justeringslager gissar jag att det är ännu mindre skillnad mellan 8 och 16.
Om du menar kvalitetskillnad efter justering så spelar det ingen roll att du använder justeringslager.
Bilden förstörs lika mycket som om du kört som vanligt, utan justeringslager.

Kanske missförstår jag vad du menar..?
 
mipert skrev:
Kanske missförstår jag vad du menar..?
Jag tänkte att all justering som görs av justeringslagrena klumpas ihop till en enda beräkning, men det är nog helt fel. Många beräkningar i en klen upplösning ger ju annars större förluster.
 
kaw skrev:
[...] så har jag faktiskt ingen aning [...]
Jag har lite mer aning nu. Själva färgrymdskomprimeringen är helt upp till profiltillverkaren att fixa. Att inte någon komprimering sker mellan (typiskt) AdobeRGB och sRGB är för att denna konvertering inte sker via en tabell (t ex Lab-->RGB och tvärt om, där Lab-->RGB innehåller komprimeringen och RGB-->Lab visar hur stor skärm-/skrivarprofilen är) utan via två matriser (innebär profilfilstorlek på någon kB jmf upp mot MB för en profil med tabeller) RGB-->XYZ följt av XYZ-->RGB.

Tjohej, det blev några långa paranteser att avkoda det - om nu någon orkar läsa vad jag skriver. Hur som helst ska jag försöka fixa ihop en profil som fixar konvertering mellan AdobeRGB och sRGB med lite komprimering. Är inte särskilt knepigt, men jag måste få igång programmeringskod för att skapa en profil, så det dröjer nog...
 
Anta att arbetsfärgrymden i Photoshop är Adobe RGB och att min skärm är kalibrerad.

Vilket är rätt eller fel av följande metoder:

1) Jag öppnar en Raw-fil med Capture One och väljer "Convert to Destination" (vilket är Adobe RGB) innan jag sparar den som Tiff. Tiff-filen öppnar jag sedan i PS (utan att någon dialogruta öppnas). Eftersom bilden ser bra ut konverterar jag den till labbets profil och sparar sedan som jpeg.

2) Jag öppnar en Raw-fil med Capture One och väljer "Embed Camera Profile" innan jag sparar den som Tiff. När jag öppnar den i PS visas en dialogruta och jag väljer att använda den inbäddade profilen. Eftersom bilden ser bra ut konverterar jag den till labbets profil och sparar sedan som jpeg.

3) I Capture One väljer jag labbets profil i "Output Destinations" i dialogrutan "Color Management Settings". Jag väljer sedan "Convert to Destination" och sparar sedan bilden som jpeg direkt i Capture One.

Är någon metod direkt felaktig?
 
kaw skrev:
Eller snarare - är det någon skillnad i resultat mellan metoderna? Jag tycker inte det borde vara det, ser du någon?

Nej, jag ser inte någon. Kan detta tyda på att jag börjar förstå hur färghantering hänger ihop? Jag skall skicka efter tre bilder och se om teorin håller eller måste förkastas.
 
kaw skrev:

Om du inte ser skillnad i datorn har jag väldigt svårt att förstå hur det skulle kunna bli skillnad på kopiorna ;-)
Om man har tre bilder med profiler somberäyttar hur bilden skall se ut är det fulltmöjligt att det ser lika ut på skärmen.

Men om pixelvärdena skiljer sig åt kommer resultatet från labbet att bli bilder med olika utseende.

Om jag har en bild i Adobe RGB och sedan konverterar en kopia till sRGB kommer de i Photoshop se lika ut men för labbet är det alltså två olika bilder.
 
Repetition:

Ett motiv med tre färger tas med två olika kameror. Varje färg kommer (i allmänhet) få olika numeriskt värde i respektive bildfil. Med tillhörande ICC-profil konverteras färgerna så att varje färg hamnar på samma punkt i den aktuella arbetsfärgrymden. Kombinationen av kamera och (en bra) ICC-profil gör att en färg i en viss belysning alltid kommer att hamna på samma plats i den valda arbetsfärgrymden.

Efter bildbehandlingen (på en kalibrerad skärm) konverteras bilden (färgerna i bilden) med den ICC-profil som hör till respektive labbs utskriftsenhet. Även om de konverterade bilderna är färgmässigt olika på skärmen kommer papperskopiorna från respektive labb att (förhoppningsvis) vara lika.
 

Bilagor

  • iccgraphics.jpg
    iccgraphics.jpg
    45.7 KB · Visningar: 237
Skärmen kan (i allmänhet) inte visa Adobe RGB även om denna är satt som färgrymd i Photoshop..?
 
Finns det någon anledning att använda något annat än Adobe RGB som arbetsrymd om man bara sysslar med fotografier och skriver ut via labb?
 
rideg skrev:
Förklara...
Svaret har du i satsen ovanför, som jag citerar nedan...

mipert skrev:
Men om pixelvärdena skiljer sig åt kommer resultatet från labbet att bli bilder med olika utseende.
I det här fallet var de tre varianterna konverterade till samma profil, så mitt påstående var det inget fel på, men bra förstås med din komplettering ;-)
 
rideg skrev:
Skärmen kan (i allmänhet) inte visa Adobe RGB även om denna är satt som färgrymd i Photoshop..?
Just det, en normal skärms färgrymd är mer lik sRGB till sin form.

rideg skrev:
Finns det någon anledning att använda något annat än Adobe RGB som arbetsrymd om man bara sysslar med fotografier och skriver ut via labb?
Anledningen till att ha en större färgrymd än Adobe RGB som arbetsfärgrymd är att inga färger ska bli simpelt "kapade" vid konverteringen från kamerafärgrymd till arbetsfärgrymd. Konverteringen från arbetsfärgrymden till skärmrymd resp. skrivarrymd sker - om man har en bra profil (större än några få kB) - smartare än att värdena som inte ryms bara kapas.
 
När man konverterat till jpeg med labbets ICC-profil och sedan skall spara filen så finns det alternativ för att spara, bl.a. ICC-Profil:...

Skall denna vara förbockad och vad innebär detta?
 

Bilagor

  • icc-kjsdfvjkch.jpg
    icc-kjsdfvjkch.jpg
    32.5 KB · Visningar: 428
rideg skrev:
Skall denna vara förbockad och vad innebär detta?

Det innebär att bilderna kommer att ha en infogad profil. Ett program som kan tolka profiler ser vilken profil du har gjort din bild i och anpassar sin färgåtergivning därefter. Så borde labben göra, alltså att deras program ser vilken färgrymd du har arbetat i och sedan konverterar bilden till sin aktuella printerprofil.

MVH/Stefan
 
stefohl skrev:
Det innebär att bilderna kommer att ha en infogad profil. Ett program som kan tolka profiler ser vilken profil du har gjort din bild i och anpassar sin färgåtergivning därefter. Så borde labben göra, alltså att deras program ser vilken färgrymd du har arbetat i och sedan konverterar bilden till sin aktuella printerprofil.

MVH/Stefan

Men om jag redan konverterat bilden med labbets ICC-profil, innebär inte detta att bilden konverteras ytterliga en gång hos labbet?
 
rideg skrev:
Men om jag redan konverterat bilden med labbets ICC-profil, innebär inte detta att bilden konverteras ytterliga en gång hos labbet?

En konvertering från en färgrymd till samma färgrymd blir exakt samma färger, hur du än ställer in konverteringsmodellerna.

MVH/Stefan
 
rideg skrev:
Anta att arbetsfärgrymden i Photoshop är Adobe RGB och att min skärm är kalibrerad.

Vilket är rätt eller fel av följande metoder:

1) Jag öppnar en Raw-fil med Capture One och väljer "Convert to Destination" (vilket är Adobe RGB) innan jag sparar den som Tiff. Tiff-filen öppnar jag sedan i PS (utan att någon dialogruta öppnas). Eftersom bilden ser bra ut konverterar jag den till labbets profil och sparar sedan som jpeg.

Med undantag av att jag inte anser att man ska behöva konvertera till labbets färgprofil är detta en bra metod. Det vore mycket bättre om labbets programvara kunde läsa vilken inbäddade profil som används och sedan göra en konvertering till deras aktuella färgprofil.


2) Jag öppnar en Raw-fil med Capture One och väljer "Embed Camera Profile" innan jag sparar den som Tiff. När jag öppnar den i PS visas en dialogruta och jag väljer att använda den inbäddade profilen. Eftersom bilden ser bra ut konverterar jag den till labbets profil och sparar sedan som jpeg.
Om du gör någon form av bearbetning innebär det att du kommer att göra det i kamerans färgrymd. Det kan av många skäl vara ganska svårt att göra detta. Så jag rekommenderar att du väljer att konvertera den till din arbetsfärgrymd när dialogrutan visas. Sedan är det detsamma som i exempel 1.

3) I Capture One väljer jag labbets profil i "Output Destinations" i dialogrutan "Color Management Settings". Jag väljer sedan "Convert to Destination" och sparar sedan bilden som jpeg direkt i Capture One.

Är någon metod direkt felaktig?

Detta gör ju att du inte kan göra någon form av bearbetning av bilden. Allt arbete ska vara färdigt i Capture One. Dessutom sparas bilden i labbets färgrymd och det vore ju synd om du sedan ska göra en snygg utskrift på bilden. Då har du ju redan strypt bilden till ett mindre färgomfång.

Nej, spara bilden i en vettig arbetsfärgrymd. Om du nu ska sända bilden till ett labb som vill att du ska konvertera den till deras färgrymd, gör en kopia och konvertera kopian till deras färgrymd.

MVH/Stefan
 
Tack för det uttömmande svaret!

Mycket har klarnat idag men nya frågetecken har dykt upp. Vad är det egentligen för skillnad mellan att tilldela en profil och konvertera till profil? Spelar det ingen roll vilket man gör om man använder profilen från ett labb? När måste man använda den ena respektive den andra metoden?

När jag tilldelar en annan profil till min bildfil ändras färgerna betydligt mer än konverterar till profilen, oavsett konverteringsalternativ. Vad är förklaringen till detta?

Sedan verkar det ju rimligt att labbet själv skulle kunna bestämma vilken profil som den aktuella filen använder och sedan utföra konverteringen på plats.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.