Annons

Från Raw till pappersbild - Rätt sätt?

Produkter
(logga in för att koppla)
rideg skrev:
Vad är det egentligen för skillnad mellan att tilldela en profil och konvertera till profil?

Tänk så här. RGB-värdena du har i bilden är just bara det, siffror som beskriver hur mycket röd färg, grön färg och blå färg du ska använda. Men du har inte fått reda på ett enda dugg om vilken röd, grön och blå färg du ska utgå från när du blandar dessa färger. I sin enklaste form är en profil bara detta, en beskrivning av vilken nyans av rött, grönt och blått som vi ska utgå från när vi skapar en färg. Om du ändrar vilken profil som bilden utgår från ändrar du alltså de färger som du använder dig av när du blandar till din färgnyans efter ditt recept, alltså dina RGB-värden.

Nedanstående färgrutor innehöll från början exakt lika mycket röd färg, grön färg och blå färg. Jag tog 30, 30, 190. Till den ena rutan tilldelade jag Adobe RGB, till den andra en skrivarprofil för min Epson 4000. De två färgrutorna ser då helt olika ut, trots att båda hade RGB-värdena 30, 30, 190. För att jag ska kunna visa dem för dig har jag konverterat dem till sRGB.
 

Bilagor

  • bla.gif
    bla.gif
    491 bytes · Visningar: 264
Så att tilldela innebär alltså att du berättar för Photoshop vilken nyans av rött, grönt och blått som programmet ska utgå från när den räknar fram vilken färg som den ska visa. Färgerna kommer att se olika ut beroende på vilka grundfärger du utgår från.

När du konverterar räkna Photoshop ut vilken sifferkombination i en färgrymd som motsvarar samma färg i en annan färgrymd. Så färgerna ska då se likadana ut. Ibland kommer vissa färger att förändras om de ligger utanför det omfång som den färgrymd du konverterar till klarar av att återge.

Det innebär att man alltid använder konvertera till profil när man vill flytta en bild från en färgrymd till en annan och bevara färgernas utseende så nära som möjligt. Tilldela profil används bara när man vet att den beskrivning, den profil som är anknuten till bilden är felaktig och man vill ersätta den med någon annan.

I bilden nedan började båda rutor som en och samma gröna färg i Adobe RGB. Sedan konverterades den vänstra delen till samma skrivarprofil som jag använde i mitt förra svar. Som du ser är färgerna likadana.
 

Bilagor

  • gron.gif
    gron.gif
    682 bytes · Visningar: 207
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.