Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konvertera till DNG vs Visa datum som bilden togs

Produkter
(logga in för att koppla)

Stefan -73

Medlem
Då jag överför mina bilder från minneskort till datorn (Win XP) kan jag sortera bilderna efter "Senast ändrad" som i detta fall är då bilden togs i utforskaren. Metadata för "Datum som bilden togs" presenteras inte.

Då jag konverterat mina bilder till DNG format, för att kunna öppna i CS3, LR 1.4, kan jag inte sortera dessa i XP (utforskaren) efter "Datum då bilden togs" alt "Senast Ändrad". Försvinner viss metadata, som läsas av XP, i samband med konverteringen?

Öppnar jag den konverterade bilden i Bridge så finns metadata ang datum då bilden togs med. Jag önskar, efter konvertering till DNG format, kunna sortera bilderna i utforskaren efter datum då bilden togs. Finns det något sätt att lösa detta?

Då jag överför mina bilder från minneskort till datorn (Win XP) kan jag sortera bilderna efter "Senast ändrad" som i detta fall är då bilden togs i utforskaren. Metadata för "Datum som bilden togs" presenteras inte.

Då jag konverterat mina bilder till DNG format, för att kunna öppna i CS3, LR 1.4, kan jag inte sortera dessa i XP (utforskaren) efter "Datum då bilden togs" alt "Senast Ändrad". Försvinner viss metadata, som läsas av XP, i samband med konverteringen?

Öppnar jag den konverterade bilden i Bridge så finns metadata ang datum då bilden togs med. Jag önskar, efter konvertering till DNG format, kunna sortera bilderna i utforskaren efter datum då bilden togs. Finns det något sätt att lösa detta?

Välj detaljerad listning (Details) i Utforskaren och högerklicka någonstans i de grå rubrikerna. Då kommer en lista upp med vilka kolumner du kan välja att visa. En av dessa är "Date picture taken". Kryssa i och sortera!

Arne, detta fungerade med min Canon 30D men inte med 5D Mark II metadata. Jag kan sortera rå-filen från kameran efter datum då bilden togs i utforskaren men konverterar jag rå-filen till DNG-format kan jag inte längre sortera efter då bilden togs. Jag får fram rubrikerna i Utforskaren som du beskriver men det presenteras ingen data där.

Hej
Kollade lite hur det ser ut bland mina DNG och JPG filker på XP. Jag konverterade rawfilerna långt senare än bilderna togs. Bilderna är tagna i mars och DNG konverteringen troligen gjord i oktober (date created). Det är nog som det ska, för det är när filen skapades och inte tagningsdatum som visas. Camera model och Date Picture taken syns inte för DNG filerna. Utforskaren är begränsad, använder bildhanteringsprogram istället. Breeze Browser är smidigt. Bridge har du ju själv.

Hälsningar Lotta

Bilagor

• DNG_Camera_data.jpg
    DNG_Camera_data.jpg
    22 KB · Visningar: 183
Senast ändrad:
Jag hade fel, Stefan! Date picture taken brukar jag inte använda, och tur är väl det, för det fungerar inte med råfiler från mina olika kamerahus. Det verkar alltså inte ha med DNG-konverteringen att göra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar