Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konvertera TIFF till RAW

Produkter
(logga in för att koppla)
epep skrev:
Varje gång någon drar in en bild i photoshop konverteras från bildfilens format till photoshops interna format, och när vi sparar så görs en annan konversion, osv osv. Vi har olika färgrymder i olika bilder och ibland gör vi konverteringar mellan färgrymder

Mig veterligen förändras inget kvalitetsmässigt, och jag har aldrig läst något om detta heller. Färgrymden förändras inte heller vad jag vet i Photoshop. Lite kul att du valde gif som exempel (bra för clipart, kasst för foton), men jag förstår vart du vill komma.
Har du någon fakta att stödja på att bilder skulle försämras genom att spara dom som psd?
 
Att spara som PSD ger ingen försämring, då detta är okomprimerat. Däremot om man flera gånger sparar i JPG...
 
Pirbos skrev:
Mig veterligen förändras inget kvalitetsmässigt, och jag har aldrig läst något om detta heller. Färgrymden förändras inte heller vad jag vet i Photoshop. Lite kul att du valde gif som exempel (bra för clipart, kasst för foton), men jag förstår vart du vill komma.
Har du någon fakta att stödja på att bilder skulle försämras genom att spara dom som psd?

Jag har inte sagt att det sker någon förlust när vi sparar bilder från photoshop i allmänhet (om man inte väljer något format där information går förlorad). Jag har sagt att det görs en konvertering.
Vid konvertering mellan färgrymder kan dock informationsförlust fås.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.