Annons

Konvertera massor med NEF till JPG (eller likn.)

Produkter
(logga in för att koppla)

riktigadavid

Aktiv medlem
Ska spara undan lite bilder då hårdisken börjar bli full med bilder.
Och jag ser ingen anledning att spara dom i NEF för det är ändå bara krångligt när man väl ska titta på dom nästa gång.
Så jag skulle vilja ha ett program som kan konvertera en hel mapp från NEF till JPG (eller liknande format).

Helst gratis såklart.
 
Jo men det blir liksom att man inte ens orkar kolla på dom för att man måste öppna upp dom i photoshop eller liknande program och det är bara bökigt.
 
Jo men det blir liksom att man inte ens orkar kolla på dom för att man måste öppna upp dom i photoshop eller liknande program och det är bara bökigt.

Jag kan kolla mina NEF i finder om jag vill.. men använder Photo Mechanic, det är ett smidigt o snabbt program...

FastStone Image Viewer är ett annat program jag hade på den tiden jag körde med windows.

http://www.faststone.org/FSViewerDetail.htm
 
Jo men det blir liksom att man inte ens orkar kolla på dom för att man måste öppna upp dom i photoshop eller liknande program och det är bara bökigt.

Om du tycker NEF är så jobbigt, varför fotar du då inte i JPG?

Jag kör Windows 7 och har laddat ner en codec från Microsoft som gör att jag kan kolla på mina RAW-filer i utforskaren (vilket jag i och för sig sällan gör då jag använder Lightroom). Jag tror den uppdateringen också hanterar NEF.

Anders
 
Nikons programvaror gör enligt mig detta bäst.

View NX2 (gratis)
Capture NX2 (gratis prova på version)

Fördelen att köra Nikons programvaror är att dom gör JPG-bilder med vitbalans etc som var inställt i kameran.

Själv tycker jag det är väldigt märkligt att göra sig av med NEFar och bara spara bilderna i JPG.

/Karl
 
Oj, View NX var verkligen ett schysst program. Snacka om att allt gick så jäkla mycket snabbare än med adobe Bridge som jag annars använder för att titta på nef-bilder i.
Och tack för tipset att ta hem det där codec-packet, det var ju också kanon!

Kanske ska behålla raw-bilderna ändå då. Det var ju trots att krånglet att öppna dom som irriterade mest men det är ju löst nu :)

Tack.
 
Nikons programvaror gör enligt mig detta bäst.

View NX2 (gratis)
Capture NX2 (gratis prova på version)

Fördelen att köra Nikons programvaror är att dom gör JPG-bilder med vitbalans etc som var inställt i kameran.

Själv tycker jag det är väldigt märkligt att göra sig av med NEFar och bara spara bilderna i JPG.

/Karl

Använder View NX2 och trvs bra med det. Efter mycket tänkande hur arbetsflödet ska se ut har jag kommit fram till en bra lösning för mig. Men....tänker jag fel när jag alltid sparar ändringarna i orginalfilen och inte använder "spara som". Det innebär att på min externa hårddisk ligger redigerad och sedan sparad orginal NEFfil.
Jag tänker att om jag vill titta på den någon gång måste jag ju göra det i View NX2 eller Capture NX2, om jag har det då, och då ser man ju att filer är ändrad. Eller har jag gjort mig av med min orginal NEFfil?
/pia
 
Köp en ny hårddisk!

Att göra sig av med originalfilerna skulle jag aldrig göra.

Egentligen kanske det är vi andra som har fel och sparar ALLT :).
Men att dumpa råfilerna skulle kännas som att bränna negativen och bara spara papperskopiorna om man tänker analogt.
Hårddiskutrymme var, åtminstone tills prishöjningen för några veckor sedan, så löjligt billigt att man inte behövde komprimera något utan bara köpa flera och större diskar.
 
Egentligen kanske det är vi andra som har fel och sparar ALLT :).
Men att dumpa råfilerna skulle kännas som att bränna negativen och bara spara papperskopiorna om man tänker analogt.
Hårddiskutrymme var, åtminstone tills prishöjningen för några veckor sedan, så löjligt billigt att man inte behövde komprimera något utan bara köpa flera och större diskar.

Jag gallrar ganska hårt bland mina bilder. Kastar bort många bilder. Om jag t ex har tio liknande bilder från samma motiv så kanske jag spar en eller två. Där kan man spara mycket utrymme och frafmörallt göra arkivet "effektivt" - för mycket halvtaskiga bilder tenderar att "skymma" de bra.

Däremot skulle jag aldrig göra mig av med RAW-originalen. Helt nyligen gick jag tillbaka ett par år i tiden i arkivet och redigerade om hundratals bilder på höga ISO som jag konverterat med Lightroom 1 och 2. Tack vare de förbättrade funktionerna för brusreducering som finns i Lightroom 3 kunde jag få ut påtagligt bättre slutresultat. Hade jag slängt RAW-filerna hade det inte varit möjligt.
 
Använder View NX2 och trvs bra med det. Efter mycket tänkande hur arbetsflödet ska se ut har jag kommit fram till en bra lösning för mig. Men....tänker jag fel när jag alltid sparar ändringarna i orginalfilen och inte använder "spara som". Det innebär att på min externa hårddisk ligger redigerad och sedan sparad orginal NEFfil.
Jag tänker att om jag vill titta på den någon gång måste jag ju göra det i View NX2 eller Capture NX2, om jag har det då, och då ser man ju att filer är ändrad. Eller har jag gjort mig av med min orginal NEFfil?
/pia

Du sparar egentligen inte över originalfilen med View NX även om det kan verka så. Med råfiler så ändras aldrig originaldatat. Normalt sett görs aldrig några förändrinar i råfiler utan man sparar ett set med instruktioner tillsammans eller brevid råfilen. I vissa fall lagras instruktionserna i en databas i programmet du arbetar med. Du kan hela tilden går tillbaka till originalbilden om du vill

Tillverkarnas egna programvaror är faktiskt de som arbetar mest annorlunda. I fallet med View NX så sparas intruktionerna in i huvudet i filen men bilddatan är alltså orörd. De flesta tredjepartstillverkare såsom Adobe mfl KAN ha svårt att läsa dessa instruktioner men de kan hela tiden läsa bilddatat

PS, PSE, LR etc sparar aldrig om råfilen. De lägger normalt sett instruktionerna i en intern databas men du kan också välja att spara dem i en fil tillsammans med bilden, En XMP fil skapas med samma namn där alla förändringar finns lagrade

I många program kan du dessutom spara olika varianter av råfiler. Dvs bilder med olika "framkallningar" och gå tillbaka till vilken som helst av dem i efterhand. Detta gör att det inte behövs olika versioner av filerna för olika behov. Allt ryms i samma fil. Glöm bara inte att backa upp dina bilder men det är en helt annan sak

Jag gör som du i mitt flöde men använder LR. Har bara en fil men ofta i fler varianter.. Dock har jag backat upp dem på olika sätt så i praktiken finns de i tre exemplar :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.