Annons

Konvertera Cr2

Produkter
(logga in för att koppla)

JMJM

Avslutat medlemskap
är helt ny på det här med digital systemkamera
har tagit foton i raw format så får filer Cr2 (canon)
försökte konvertare dom till Jpeg med hjälp av programet Faststone Image Viewer
men Jpeg bilden som skapas blir väldigt röd och dålig??
någon som kan hjälpa mig med åtgärder?
jag har försökt ändra en del i inställningar för färgkodning m.m men ger hela tiden samma resultat

Fick du inte ett par cd-skivor med kameran? Dom innehåller programvara för just detta (raw-konvertering). Annars finns ett urval av fria/gratis (t ex darktable) eller kommersiella produkter för ändamålet.

OK tack, ja jag fick med några program men har de inte tillgängliga här nu tyvärr
jag får väl hämta dom och testa det kanske.
så det är pga av vilket programet man använder som gör att de inte blir bra?
tänkte om jag hade fel inställningar eller något.

Troligen har det med inställningar att göra, men det kan vara enklare att jobba med en råfilskonverterare som är mer ägnad till just den sortens jobb.

Raw Therapee är en ganska bra konverterare som du kan ladda ner från nätet och som ger bra resultat med CR2-filer. För att hitta rätt är det bra att ta en bild i aktuell belysning med en vitreferens, så kan man använda den för att justera färgen och lägga en profil som man använder till de andra bilderna.

DPP ingår som skiva till kameran din. Till skillnad från de övriga fria konverterarna följer kamerans inställningar med hela vägen till JPG-bilden.
Mer hur du använder DPP finner du här:
http://vimeo.com/22141596
Vill du bara veta hur du konverterar bilderna kan du hoppa till slutet av videon direkt.

DPP funkar bra men vill du kunna göra mer kan du skaffa Photoshop Elements för mindre än en tusenlapp och då får du Adobes ACR som är den bästa råfilshanteraren på köpet. Eller ännu hellre (tycker jag i alla fall) Lightroom 3 där ACR är helt integrerad. Är du student kostar den en tusing, annars tre gånger mer.

Hej såg detta tråd och tänkte fortsätta skriva i det ?

Har läst lite och kommit fram till att man öppnar Canons Cr2 filer i DPP men problemet är att jag inte förstår hur man lägger in dessa bilder in i programmet ?
har varit så dum så att jag har samlat på mig ca 500 raw bilder som måste redigeras nu,

Tacksam för svar

MVH anäs

PS: RAW är någonting helt nytt för mig.

Om du har installerat DPP ska det räcka med att dubbelklicka på CR2 bilden du vill redigera.
Då öppnas programmet.

Hej såg detta tråd och tänkte fortsätta skriva i det ?

Har läst lite och kommit fram till att man öppnar Canons Cr2 filer i DPP men problemet är att jag inte förstår hur man lägger in dessa bilder in i programmet ?
har varit så dum så att jag har samlat på mig ca 500 raw bilder som måste redigeras nu,

Tacksam för svar

MVH anäs

PS: RAW är någonting helt nytt för mig.

DPP har väl "utforskare". Där kan du välja den mapp där bilderna ligger så ska de dyka upp. Om mappstrukturen inte syns kan du klicka på andra knappen från vänster högst upp, "Folders". För att redigera en bild är det bara att dubbelklicka på den så öppnas redigeringsverktyg.

/P

Jag använder normalt inte DPP utan LR3. Men när jag nu öppnade DPP för att testa så kom jag direkt in i ett läge där ett filträd med alla bildmappar visades i vänsterspalten. Klickar man på en mapp så visas bilderna som tumnaglar och klickar man på en bild så kommer man till redigeringsläget. Lätt som en plätt!

Joo jag har kommit fram till fil-trädet och även hittat mappen som mina bilder ligger i men kan sedan inte gå vidare i den mappen, jag ska ta en prinscn sen när jag kommer hem så ni lättare kan förstå vad jag menar :)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto