Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konverter

Produkter
(logga in för att koppla)

Jmlove

Medlem
Någon som kör med konverter till C5050?

Jag har en 41->37 konverter-adapter som tillsammans med ett filter skyddar optiken på ett bra sätt. Men vad jag har förstått är lösninge n inte optimal eftersom den "skymmer" linsen...

Vore kul att köpa en telekonverter till kameran men måste jag då fixa en ny adapter eller ersätter telekonvertern min adapter?
Måste jag gå upp till 52mm?

Tips kommentarer någon?

Någon som använder typ 2x konverter till C5050 och kan visa bilder?
 
Det verkar inte som någon annan har lyckats tyda vad du snackar om, så jag får försöka.

Du har en 5050. På den har du en adaptertub som har en ytterdiameter på 37mm. Och på ändan av tuben har du ett filter som du använder som optikskydd?

Är du säker på att du vet vad du snackar om? Nog för att min 3040:s adaptertub KAN skilja sig från 5050:ns, men min tub går från 41->43mm, och sedan har jag en 43->49mm konverter på den.

Redigerat av forumvärd. Skippa onödiga förolämpningar!
 
Jag är nog inte mer full än vad du är... dock är jag grymt förkyld!!! Vidare har jag inte helt koll... det är därför jag frågar.

Men... du har trots allt lyckats tyda mig ganska bra. ;-)

Diametern längs ut på tuben är 37 mm längst in är den 41. Alltså 41 till 37... se bilden som bifogas.
Finns det något tele typ 2x som kan kan montera på denna "tub" eller monteras telen direkt på 37mm-diametern???


whiskey.jpg

(Varför funkar inte IMG-taggen???)

MVH
Johan M
 
Senast ändrad:
soligor har en 2x konverter som du kan använda, men visst måste du skaffa en step-up ring för att det ska fungera, soligoren har 52mm diameter.
37mm->52mm step-up ring krävs alltså.
 
En 41->37 är verkligen inte så jätteoptimalt. Man skall alltid steppa upp, och inte ner, för det kan resultera i vigenettering annars (man börjar se en svart ring av skugga runt bilden).

Så steppa upp till 41->52, om möjligt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.