Annons

Konverter

Produkter
(logga in för att koppla)

Nyaste

Avslutat medlemskap
Hej.
Jag är nybörjare och har inte koll på allt som rör fotoutrustning, så jag hoppas någon vill hjälpa mig med min fråga, samt att tolka denna text angående en konverter på Cyberphoto.

"Ljusstyrka och autofokus
En konverter med 2,0x förstoring minskar ljusinsläppet med 2 bländarsteg (2 EV), vilket innebär att endast en fjärdedel av den normala ljusmängden kommer in i kameran. Detta påverkar förstås valet av exponeringstid/ISO, men även kamerans autofokussystem. Rent konkret innebär det att man på de flesta kameramodeller bara får fullt fungerande autofokus med objektiv som har en ljusstyrka på f/2,8 eller bättre, tillsammans med denna 2,0x konverter. Har man ljussvagare objektiv så får man räkna med att fokusera manuellt."

Kan man använda en konverter till ett zoomobjektiv?
Mitt zoomobjektiv är inte speciellt ljusstarkt det är Sony 75-300 F45-5,6 (SAL motor)
Så om jag skulle zooma in max med mitt objektiv och konverter, kommer då bländaren som max vara öppen på F7,1? (När jag testade att hoppa två steg med bländaren, så hamnade jag på 7,1 därav frågan)
Och sedan, autofokusen... Då mitt objektiv verkligen inte är ljusstarkt, måste jag då fokusera manuellt? Fixar inte kameran det alls? Har en a77ii, som jag älskar.

Tanken är att jag ska kunna fota sjöfågel på lite längre avstånd än jag kan göra nu.
EDIT: Eller rättare sagt; Jag vill fota sjöfågel från det avstånd jag har nu och att motivet tar upp större plats på bilden.
 
Kan man använda en konverter till ett zoomobjektiv?

Mitt zoomobjektiv är inte speciellt ljusstarkt det är Sony 75-300 F45-5,6 (SAL motor)
Så om jag skulle zooma in max med mitt objektiv och konverter, kommer då bländaren som max vara öppen på F7,1? (När jag testade att hoppa två steg med bländaren, så hamnade jag på 7,1 därav frågan)
Och sedan, autofokusen... Då mitt objektiv verkligen inte är ljusstarkt, måste jag då fokusera manuellt?