Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konverter till MF 300/2.8 (nikon)

Produkter
(logga in för att koppla)

silverback

Medlem
Har läst att TC-14E ska vara bland de bättre 1.4X konvertrarna men inte passa till manuella objektiv. Det ska dock gå att fila ner någon liten pinne eller liknande så ska de passa?

Är det någon som har erfarenhet av konvertrar till manuella Nikon 300/2.8 objektiv. Och i så fall, vilken konverter är bäst. Viktigast för mig är bildkvaliten/skärpa.

Är det enns värt att titta på 2X konvertrar?

tacksam för råd.

Jag använde TC-14B till min 400mm f/3,5 och jag tror det är den du ska satsa på när det gäller 1,4x.

Bjørn Rørslett skriver så här:
"It can be used with all Nikon 1.4X teleconverters to give a useful 420/4 unit, but the results with most 2X converters are not spectacular."

Men jag skulle ändå fundera på en TC-301 framöver. Det är inte dumt med 600mm f/5,6 ibland även om man tappar lite skärpa. Det är en grymt bra konverter.

/Pontus

ja har en Tc-201 X2 som ja vill sälja.. hör av dig om du är intresserad..

har själv bara "test-lekt" den men har inget behov av den då ja inte kan använda AF med den:p hehe

Han köpte mina konvertrar, TC-300, TC-14b, TC-200 och TC-16A i klump, så han har nog att leka med ett tag framöver! ;-)

/Pontus

Jag använder TC-301 på min 300/2.8 ibland, och tycker det blir helt ok resultat. Av någon anledning blir över- och underkanterna mörka om jag bländar ner med konvertern på (på min Canon 5D), men oftast vill jag ändå inte blända ner :)

Det är som sagt en mycket bra konverter.

TC-301 är en grymt bra konverter! Med 400mm f/3,5 och min gamla TC-300 fick jag inte mycket skärpeförlust alls. Dock fick jag en blå fläck i sökaren när jag bländade ner, vilket jag fick mig förklarat varför på photo.net, men jag har glömt varför. Denna artefakt hamnar inte på bilden, så det gjorde inte så mycket och vem kör tele med konverter på f/22?. Påverkar dina mörka områden bilden?

/Pontus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar