Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Konverter till 100-400 IS USM
- Trådstartare Rolandsk
- Start datum
Rommel
Avslutat medlemskap
jeduven
Aktiv medlem
Någon som har något tips på bra konverter (1,4 eller 2,0) som man kan koppla på en Canon 100-400 IS Telezoom? Jag har ett Canon 5 D 3 kamerahus. //Roland
En 1.4x Kenko Teleplus 300 Pro DGX är den bästa och enda telekonvertern idag som ger dej AF vid f/8 med alla fokuspukter på en 5DIII, oavsett firmware. Med alla andra 1.4x TC och senaste firmware får du AF endast med centrumpunkten och fyra kringliggande.
Rommel
Avslutat medlemskap
En 1.4x Kenko Teleplus 300 Pro DGX är den bästa och enda telekonvertern idag som ger dej AF vid f/8 med alla fokuspukter på en 5DIII, oavsett firmware. Med alla andra 1.4x TC och senaste firmware får du AF endast med centrumpunkten och fyra kringliggande.
Kan man stacka den med2X extenders och AF med F:8? Iaf så verkat den optiskt sett sämst jämfört med Sigma och Canon. Fördelen är AF.
Rommel
Avslutat medlemskap
Tack för era tips:- ) Jadå ska det nog vara en Kenko 1,4 hör jag
Om du vill använda alla fokuspunkter och få sämre kvalitet ja. Använder du mittpunkten och prioriterar kvalitet och AF hastighet så är det Canon som gäller. Prioriterar du plånbok och kvalitet så kör Sigma. AF ska funka på alla.
jeduven
Aktiv medlem
Kan man stacka den med2X extenders och AF med F:8? Iaf så verkat den optiskt sett sämst jämfört med Sigma och Canon. Fördelen är AF.
Att stacka 1,4x och 2x TC med varandra är väl inget man vill syssla med i praktiken men av ren nyfikenhet så provade jag att stacka 3 st 1,4x på ett EF 100/2.8L IS Macro USM på min 5DIII och af fungerar med alla af-punkter men bäst mot lågkontrastmotiv med dom 20 yttre till höger resp till vänster om mitten och klockrent med mina 10 viktigaste fokuspunkter, se snedan..
Kombon: 5DIII + 1,4x DG + 1,4x DG + 1,4x DGX + EF 100/2.8L IS Macro.
Lite intressantare är ändå att AF med mina 10 viktiga fokuspunkter fungerar med EF100-400/4.5-5.6L IS med 2 st 1,4x TC.
Kombon: 5DIII + 1,4x DG + 1,4x DGX + EF 100-400/4.5-5.6L IS. Se exempelbild nedan, ISO6400. 1/250. bl 11(TC 1,4x DGX ljuger för kameran som rapporterar bl 8 och fel brännvidd.). Utsnittet visar ett 100% utsnitt ur en skärmsimulerad A2-utskrift. Kombon ger en brännvidd på 784/11 vid 400/5.6.
Bifogar oxå en skiss på mina 10 viktigaste af-punkter, förutom mittpunkten , på en 5DIII. De 5 till vänster respektive de 5 till höger fungerar väldigt snabbt och bra med ovanstående TC-kombinationer samt även med alla andra canonobjektiv utan TC och det är även dessa 10 som jag i huvudsak använder när jag fotograferar med tumfokus på AF-ON för dom vänstra och tumfokus på * för dom högra.
Bilagor
Rommel
Avslutat medlemskap
Gött. Jo jag läste om Kenko och dess AF tillgänglighet över F:8. Valde dock Sigma efter läst lite och då lutade åt Sigmas fördel gällande optisk kvalité. Att den var billigare var också ett plus. Stacka kommer jag bara göra i situationer där AF inte spelar roll ändå och nyss märkte jag att Live View fokussystemet fungerar riktigt bra även vid sämre ljusförhållanden.
/Stefan
/Stefan
jeduven
Aktiv medlem
Jo, kontrasdetekterande LiveView-AF fungerar ju alltid för den är inte beroende av några breda vinklar in mot en fasdetekterande AF-sensor. Bra att använda tillsammans med stativ och när man t.ex. stackat för många TC och fått för spetsiga vinklar som den fasdetekterande af-sensorn inte kan reda ut.