Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konverter till 100-400 IS USM

Produkter
(logga in för att koppla)

Rolandsk

Aktiv medlem
Någon som har något tips på bra konverter (1,4 eller 2,0) som man kan koppla på en Canon 100-400 IS Telezoom? Jag har ett Canon 5 D 3 kamerahus. //Roland

Köpte Sigma både 1.4x och 2x till samma hus fast 70-200. Bildkvalitetsmässigt supernöjd. AF ja.... En helt annan historia. 1.4X ok, 2X ej för sport/fågel och tillsammans ingen AF alls.

Någon som har något tips på bra konverter (1,4 eller 2,0) som man kan koppla på en Canon 100-400 IS Telezoom? Jag har ett Canon 5 D 3 kamerahus. //Roland

En 1.4x Kenko Teleplus 300 Pro DGX är den bästa och enda telekonvertern idag som ger dej AF vid f/8 med alla fokuspukter på en 5DIII, oavsett firmware. Med alla andra 1.4x TC och senaste firmware får du AF endast med centrumpunkten och fyra kringliggande.

En 1.4x Kenko Teleplus 300 Pro DGX är den bästa och enda telekonvertern idag som ger dej AF vid f/8 med alla fokuspukter på en 5DIII, oavsett firmware. Med alla andra 1.4x TC och senaste firmware får du AF endast med centrumpunkten och fyra kringliggande.

Kan man stacka den med2X extenders och AF med F:8? Iaf så verkat den optiskt sett sämst jämfört med Sigma och Canon. Fördelen är AF.

Tack för era tips:- ) Jadå ska det nog vara en Kenko 1,4 hör jag :)

Om du vill använda alla fokuspunkter och få sämre kvalitet ja. Använder du mittpunkten och prioriterar kvalitet och AF hastighet så är det Canon som gäller. Prioriterar du plånbok och kvalitet så kör Sigma. AF ska funka på alla.

Kan man stacka den med2X extenders och AF med F:8? Iaf så verkat den optiskt sett sämst jämfört med Sigma och Canon. Fördelen är AF.

Att stacka 1,4x och 2x TC med varandra är väl inget man vill syssla med i praktiken men av ren nyfikenhet så provade jag att stacka 3 st 1,4x på ett EF 100/2.8L IS Macro USM på min 5DIII och af fungerar med alla af-punkter men bäst mot lågkontrastmotiv med dom 20 yttre till höger resp till vänster om mitten och klockrent med mina 10 viktigaste fokuspunkter, se snedan..
Kombon: 5DIII + 1,4x DG + 1,4x DG + 1,4x DGX + EF 100/2.8L IS Macro.

Lite intressantare är ändå att AF med mina 10 viktiga fokuspunkter fungerar med EF100-400/4.5-5.6L IS med 2 st 1,4x TC.
Kombon: 5DIII + 1,4x DG + 1,4x DGX + EF 100-400/4.5-5.6L IS. Se exempelbild nedan, ISO6400. 1/250. bl 11(TC 1,4x DGX ljuger för kameran som rapporterar bl 8 och fel brännvidd.). Utsnittet visar ett 100% utsnitt ur en skärmsimulerad A2-utskrift. Kombon ger en brännvidd på 784/11 vid 400/5.6.

Bifogar oxå en skiss på mina 10 viktigaste af-punkter, förutom mittpunkten , på en 5DIII. De 5 till vänster respektive de 5 till höger fungerar väldigt snabbt och bra med ovanstående TC-kombinationer samt även med alla andra canonobjektiv utan TC och det är även dessa 10 som jag i huvudsak använder när jag fotograferar med tumfokus på AF-ON för dom vänstra och tumfokus på * för dom högra.

Bilagor

• Image1.jpg
    Image1.jpg
    86.7 KB · Visningar: 235
  • Image2.jpg
    Image2.jpg
    95.8 KB · Visningar: 225
  • bild.jpg
    bild.jpg
    71.3 KB · Visningar: 242
Gött. Jo jag läste om Kenko och dess AF tillgänglighet över F:8. Valde dock Sigma efter läst lite och då lutade åt Sigmas fördel gällande optisk kvalité. Att den var billigare var också ett plus. Stacka kommer jag bara göra i situationer där AF inte spelar roll ändå och nyss märkte jag att Live View fokussystemet fungerar riktigt bra även vid sämre ljusförhållanden.

/Stefan

Jo, kontrasdetekterande LiveView-AF fungerar ju alltid för den är inte beroende av några breda vinklar in mot en fasdetekterande AF-sensor. Bra att använda tillsammans med stativ och när man t.ex. stackat för många TC och fått för spetsiga vinklar som den fasdetekterande af-sensorn inte kan reda ut.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar