Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kontinuerlig exponering med låst autofokus, 40D

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse C

Aktiv medlem
Hej!

Jag fokuserar och exponerar ofta på olika delar av motivet. Det manualen rekommenderar är att använda AE-låset. För mig blir proceduren så här:
1. Rikta kameran mot det jag vill exponera mot.
2. Trycka ned avtryckaren till hälften.
3. Trycka AE-lås-knappen för att låsa exponeringen.
4. Rikta om kameran mot det jag vill fokusera på och trycka ned avtryckaren till hälften.
5. Medan avtryckaren är nedtryckt till hälften, komponera om och ta bilden.

Ett alternativt sätt skulle ju vara att ändra vilken fokuspunkt jag vill använda för ett visst motiv så att jag kan fokusera och exponera samtidigt.

Jag tycker att båda dessa metoder är lite bökiga. Metoden att ändra fokuspunkt är dessutom inte tillräcklig för vissa motiv.

Vad jag skulle vilja kunna göra är:
1. Fokusera först.
2. Medan jag håller avtryckaren nedtryckt till hälften, komponera om och att exponeringen, exempelvis slutartiden i AV-läget, ändras kontinuerlig medan jag komponerar om, trots att jag håller fokus låst med avtryckaren nedtryckt till hälften.
3. Ta bilden när jag tycker att den är rätt komponerad, och då också automatiskt få den rätt exponerad, dvs baserat på hur den i det ögonblicket är komponerad.

Jag har letat i manualen och bland menyerna, men inte hittat någon inställning som får kameran att fungera så här. Någon som vet om det går?
Något annat sätt att låsa autofokus än att hålla avtryckaren nedtryckt till hälften har jag heller inte hittat.
Jag har nyligen köpt kameran så jag kan mycket väl ha missat något. Om någon känner till något annat och smidigare sätt att autofokusera och exponera på olika delar av motivet än de två metoder jag beskrev ovan, så är jag tacksam för tips.

Att fokusera först och komponera om sedan fungerar ju smidigt i M-läget eftersom jag då styr exponeringen helt och hållet, men jag skulle även vilja kunna få det att fungera lika smidigt i exempelvis AV-läget.

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 
One shot AF och något annat än evaluerande mätning.
Då fokuserar den när du trycker ner avtrycket. Håll sen halvvägs nertryckt, så mäter den hela tiden tills du tar bilden.
Vill du låsa fokuseringen trycker du på *.

Eller så kan du göra så här:
One shot AF, C.Fn IV-1-2.
Nu har du fokusering på AF-ON och ljusmätning på avtrycket. Dock måste du antingen släppa AF-ON när du fokuserat, eller välja något annat än evaluerande mätning, för att inte få exponeringslås också.

På sätt och vis kan du alltså välja i flykten med den metoden, för håller du kvar AF-ON intryckt och har evaluerande mätning får du också exponeringslås. Släpper du AF-ON får du det inte.
 
Stort tack för hjälpen!

Den första metoden med One shot AF och något annat än evaluerande mätning fick kameran att bete sig precis så som jag beskrev att jag ville.

Jag testade även den andra metoden. Med One shot AF, C.Fn IV-1 fick jag det inte att fungera. AF-ON verkade vara helt inaktiverad då. Men med One shot AF, C.Fn IV-2 fungerade det precis som du skrev, även med evaluerande mätning.

Jag testade bara inomhus nyss. Jag får se sedan ute i praktiken om det är någon av metoderna jag trivs bättre med än den andra. Det är ju annars enkelt att registrera inställningar så att man snabbt kan skifta mellan dem.

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 
Notera nu att jag skrev C.Fn IV-1-2. Inte C.Fn IV-1. Inom gruppen C.Fn IV finns det sju olika inställningar, som var för sig kan vara 0, 1 eller ibland ännu mer. Du har förmodligen ställt C.Fn IV-1-1 istället för C.Fn IV-1-2, skulle jag tro.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.