Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kontaktnät

Produkter
(logga in för att koppla)

Konke

Aktiv medlem
Jag är lite nyfiken på hur ni profesionella fotografer skaffar kontakter. Letar ni på internet, ringer ni, frågar ni bekanta? Det finns ju så många olika sätt att skaffa ny kunder på och jag tycker det vore roligt om vi kunde dela med varandra av våra erfarenheter.

Jag är lite nyfiken på hur ni profesionella fotografer skaffar kontakter. Letar ni på internet, ringer ni, frågar ni bekanta? Det finns ju så många olika sätt att skaffa ny kunder på och jag tycker det vore roligt om vi kunde dela med varandra av våra erfarenheter.

goda kundkontakter leder till tips från kund till annan kund, vilket i sin tur leder till nya kunder :)

nej, kanske inte är rätt man för att svara (började jobba på som "äkta" fotograf i september), men det är väl en teori :)

Man måste ju börja någonstans för att få igång det hela. Var vänder ni er när ni letar efter potentiella uppdrag/framtida kunder?

Man måste ju börja någonstans för att få igång det hela. Var vänder ni er när ni letar efter potentiella uppdrag/framtida kunder?

Kan bara tala för mig själv men fråga dig först vad du vill satsa på att fota, att man tar åt sig "alla" uppdrag kan man tycka är bra men en början är att skaffa sig erfarenheter på olika områden och nånstans brukar man även hitta att *det här är min grej.

Ex vill man fota Vimmel så ta kontakt med lokala krogar och kika om de kanske har nån hemsida eller om de har tänkt på att marknadsföra sig online, samma sak gäller lokala rock klubbar som kanske har band som kommer.

Giftemål, kika annonser, kolla med bekanta som skall gifta sig inom detta område krävs det ofta en del i portfolion då folk oftast bara gör det en gång (eller förhoppningsvis).

Studio om du har egen så kan det vara ett alternativ att prata med kompisar och kompisars kompisar och gör man det bra och har det där lilla extra så brukar det ramla på av sig själv.

Hus/exteriör/interiör kontakta mäklarfirmor eller åk till dem och tala för dig och visa bilder du tagit.

I de flesta områden dock krävs det oftast att man har nån slags portfolio om man ska söka sig till kunden istället för att låta kunden komma till dig, detta brukar bli en tidskrävande sak som ofta inte ger några pengar utan sker i egen intresse för att just bygga sin portfolio.

Det vill inte säga man ska jobba gratis men för att få jobb så krävs det ofta att man även visar att man klarar av det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar