Sonnaren
Aktiv medlem
Skall man få acceptabla diabilder från svartvita negativ är min erfarenhet att det bästa sättet är att gå den långa vägen. Alltså: B/W negativ - B/W papperskopior - avfotografering av bild med diafilm. Visst g å r det att kontaktkopiera B/W negativ på film men det fordrar perfekta negativ som inte skall ha någon efterbelysning eller pjattning eller annat hokuspokus som är det vanliga för att få snygga kopior. Sedan är det i det närmaste omöjligt att hålla på med kontaktkopior och småbildsfilm. Jag talar nu om bilder för projicering. Det är knöligt nog med lithfilm och 135-formatet, att få snygga bilder för projicering är inte realistiskt om det handlar om många bilder (läs ett diamagasin eller mer).
Men det är klart, det är en fråga om vilka kvalitetskrav man har.
För vanliga B/W bilder vill jag nästan alltid ha en så fullständig gråskala som bara är möjligt. Speciella effekter - där det kan vara motiverat - brukar jag vanligen åstadkomma i mörkrum med olika metoder. Men vill man bara ha en bild som går att se vad det föreställer kan man ju tänka sig kontaktkopiering på film.
Us
Men det är klart, det är en fråga om vilka kvalitetskrav man har.
För vanliga B/W bilder vill jag nästan alltid ha en så fullständig gråskala som bara är möjligt. Speciella effekter - där det kan vara motiverat - brukar jag vanligen åstadkomma i mörkrum med olika metoder. Men vill man bara ha en bild som går att se vad det föreställer kan man ju tänka sig kontaktkopiering på film.
Us