ANNONS
Annons

Kontaktkopiera på film

Produkter
(logga in för att koppla)
Skall man få acceptabla diabilder från svartvita negativ är min erfarenhet att det bästa sättet är att gå den långa vägen. Alltså: B/W negativ - B/W papperskopior - avfotografering av bild med diafilm. Visst g å r det att kontaktkopiera B/W negativ på film men det fordrar perfekta negativ som inte skall ha någon efterbelysning eller pjattning eller annat hokuspokus som är det vanliga för att få snygga kopior. Sedan är det i det närmaste omöjligt att hålla på med kontaktkopior och småbildsfilm. Jag talar nu om bilder för projicering. Det är knöligt nog med lithfilm och 135-formatet, att få snygga bilder för projicering är inte realistiskt om det handlar om många bilder (läs ett diamagasin eller mer).
Men det är klart, det är en fråga om vilka kvalitetskrav man har.
För vanliga B/W bilder vill jag nästan alltid ha en så fullständig gråskala som bara är möjligt. Speciella effekter - där det kan vara motiverat - brukar jag vanligen åstadkomma i mörkrum med olika metoder. Men vill man bara ha en bild som går att se vad det föreställer kan man ju tänka sig kontaktkopiering på film.
Us
 
Jag har inte kontaktkopierat utan fotograferat av diat på ett ljusbord med kamera. Vad gäller skärpan så överträffar den absolut den jag har åstadkommit när jag har fotograferat kopior som redan har passerat en extra process.

Men pjattning och eftebelysning blir helt klart jobbigt i det lilla formatet, visst :)
 
Inte för att en flatbäddsskannning i mikroformat säger så mycket men här är i alla fall ett exempel.
 

Bilagor

  • sonnaren.jpg
    sonnaren.jpg
    40.4 KB · Visningar: 393
Att kontaktkopiera film är det vanliga sättet att göra nya kopior av spelfilmer om jag fattat det rätt (35 mm). När jag var yngre så fota jag av tri-x neg med tri-x och macro 1:1, blev väl så där!
:)
 
Jag har fått lära mig att det finns 2 bra tekniker vilken jag bara provat den senare.Om man använder en vanlig s/v film och då gärna en med högre kontrast än normalt. till detta finns det speciella kit och utförandet i sig är lite knepigt. Det ska framkallas och blekas och efterbelysas etc. Fördelearna är att det är en ren(dammfri)process och det går hysat fort med tanke på man kan plocka ut 36 positiv på en gång. Problemen är kontrollen av kontrasten och exponering, men efter ett par rundor sitter det säkert.
Det jag själv provat är ortokromatisk film som då fördelaktigt används med en lithframkallare men själv kör jag oxå med eukobrom 1+9 och det funkar fint.Här finns det möjligheter till manipulationer och göra förstoringar och det funkar fint att använda med projektorn. Har sett ett bildspel som de hade använt lith filmen och det var helt underbart. Om man inte vill använda agfas scala så är det här de två olika tekniker som ger bäst resultat
mvh lenell
 
Hänger knappt med i svängarna här men... (Kan bero på att jag bara framkallat själv en enda gång och det var på en kurs).

Men kan man tänka sig att lägga ett svartvitt negativ på ljusbordet och plåta av det med en svartvit film i kameran? Får man då den positiva bilden på andra negativet så att man kan projicera svartvit bild på duk? Är det möjligen det som Jim menar i tidigare inlägg?

Om det funkar så, vad är lämplig filmkombination, första och andra film?

Hmmm... =)
 
Ja, det är som sagt den metod jag använt. Första film är valfri och framkallas till normal kontrast. Men kopieringsfilmen måste framkallas till hög kontrast för att inte slutresultatet skall bli grådaskigt. Technical Pan är en lämplig film för det av två skäl. Dels för att den har en väldigt klar filmbas som är lätt att lysa igenom med projektorn. Och dels för att den är lätt att framkalla till hög kontrast med en vanlig framkallare.
 
Jag har plåtat av s/v-negativ med s/v-film och det blev hyggligt resultat. Jag har även duplicerat dia med diafilm, då bör man dock använda en specielld diafilm med låg kontrast, kodak har två modeller som är bra. Jag har även försökt duplicera genom att plåta av diaduken men det blev helt kass :) Kaske det går att plåta av bildskärmsbilder?
 
Tveksam till kvalitén från bildskärm

Man gör ju om digitala bilder till 72ppi för visning på internet eftersom det är vad som kan visas av bildskärmen har jag för mig? Så det skulle väl bli som en skärmdump och den ser inte speciellt bra ut varken att göra en papperskopia av och än mindre projicera.

Men bra initiativ att bolla lite idéer! Och rätta mig gärna om jag är "ute och cyklar" med mitt resonnemang.
 
Gammal tråd men......

Man gör ju om digitala bilder till 72ppi för visning på internet eftersom det är vad som kan visas av bildskärmen har jag för mig? Så det skulle väl bli som en skärmdump och den ser inte speciellt bra ut varken att göra en papperskopia av och än mindre projicera.

Men bra initiativ att bolla lite idéer! Och rätta mig gärna om jag är "ute och cyklar" med mitt resonnemang.

Hej!

Hittade denna tråd när jag för femtioelfte gången googlade på sv/v dia.

Alltså - har jag fattat rätt att jag kan fota t.ex. Tri X, lämna in för framkallning och sedan fota av dom framkallade negativen med Tri X och en diaduplikator och när jag får tillbaks framkallad film (neg) nr.2
har jag sv/v positiva dia?

Det kostar ju en slant med t.ex. Scandinavians sv/v påse(2 x 175:- + porto),men blir det bra kan det vara värt det.

JAAAA, jag veeeet att man kan fota sv/v digitalt och projicera med projektor, men nu snackar vi RETRO!

Mvh Bruno
 
Hej!

Hittade denna tråd när jag för femtioelfte gången googlade på sv/v dia.

Alltså - har jag fattat rätt att jag kan fota t.ex. Tri X, lämna in för framkallning och sedan fota av dom framkallade negativen med Tri X och en diaduplikator och när jag får tillbaks framkallad film (neg) nr.2
har jag sv/v positiva dia?

Det kostar ju en slant med t.ex. Scandinavians sv/v påse(2 x 175:- + porto),men blir det bra kan det vara värt det.

JAAAA, jag veeeet att man kan fota sv/v digitalt och projicera med projektor, men nu snackar vi RETRO!

Mvh Bruno



Hej !
Ja, det går givetvis, och resultatet blir givetvis positivt, däremot blir det förmodligen hård kontrast,
har ingen erfarenhet, men minns jag rätt så fanns det speciell "kopieringsfilm" just för detta.


//MW
 
Hej !
Ja, det går givetvis, och resultatet blir givetvis positivt, däremot blir det förmodligen hård kontrast,
har ingen erfarenhet, men minns jag rätt så fanns det speciell "kopieringsfilm" just för detta.


//MW

Tack!

Kontrast? Då borde det fungera med att köra iso 400 + gulfilter på film 1 och t.ex. iso 100 utan filter på film 2.

Mvh Bruno
 
Tack!

Kontrast? Då borde det fungera med att köra iso 400 + gulfilter på film 1 och t.ex. iso 100 utan filter på film 2.

Mvh Bruno

Hej !

Gulfilter är väl för det mesta trevligt, men här kvittar det nog, filmen har högre kontrast än vad fotopapper har, så prova.


Samtidigt är nog frågan om du inte ska investera i en framkallningsdosa, bjud här tex:
http://www.tradera.com/Filmladdare-43-Framkallningsdosa-auktion_1406_125427510

ska du börja exprimenter så springer kostnaderna snabbt, med en egen utr. så går det att testa på mindre filmstumpar, se även hos Photax.
 
Hej !

Gulfilter är väl för det mesta trevligt, men här kvittar det nog, filmen har högre kontrast än vad fotopapper har, så prova.


Samtidigt är nog frågan om du inte ska investera i en framkallningsdosa, bjud här tex:
http://www.tradera.com/Filmladdare-43-Framkallningsdosa-auktion_1406_125427510

ska du börja exprimenter så springer kostnaderna snabbt, med en egen utr. så går det att testa på mindre filmstumpar, se även hos Photax.

Jo, jag har sneglat på sådana och tänkt tanken....

När du nämner "fotopapper/kontrast" hängde jag inte med.

/B
 
Filtrering gör ingen skillnad om inte motivet är i färg. Du måste välja rätt film och framkallning för att få den kontrast du vill ha.

För det här ändamålet vill man ha väldigt hög kontrast eftersom motivet (=det första negativet) har så låg kontrast att slutresultatet blir rätt trist annars. Det är därför jag körde med Technical Pan, som ju i grunden var en mikrofilm/dokumentfilm, alltså framtagen för att i princip bara reproducera svart och vitt. Det är först tillsammans med specialframkallare som Technidol som man kunde använda Technical Pan som vanlig fotografisk film med normal gråskala. Men i det här fallet utnyttjade jag alltså Technical Pan tillsammans med vanlig framkallare eftersom processen krävde hög kontrast. Technical Pan har dessutom fördelen att ha en specialbas som är väldigt klar.

Nu finns ju inte Technical Pan kvar, så skulle jag göra det idag skulle jag försöka med någon annan mikrofilm. Med Tri-X kommer du få en grov kornstruktur från både originalet och kopian i samma bild.
 
Prova i så fall med Rollei ATP (Advanced Technical Pan) om du behöver högkontrastfilm. Ungefär samma film som Kodak Technical Pan. Men annars finns ju sån film som man kontaktkopierar negativ kinofilm på. Den är mycket finkornig och har mycket låg känslighet. Finns att köpa billigt i USA från olika filmbolag som säljer ut ändbitar och restfilm till "tossiga" stillbildsfotografer. Framkallas i vanlig halvtonsframkallare.
 
Tack för alla tips!

Det verkar som jag är på rätt spår.

Film 1 iso 400 - 800, lämpligt filter, fota, framkallning, fota film 1 med film 2 iso 50 - 100, finkornig film.
Framkalla film 2, montera, betrakta.

Mvh Bruno
 
Bor du i Trollhättan?

Det är väl studio 10ans tillhåll.
De tillhör Sveriges elit när det gäller att kopiera svartvita bilder, av yppersta världsklass.
Det måste ju finnas någon i din närhet som kan framkalla rullarna för några 10or.
Kanske låna ut sitt mörkurm
 
Bor du i Trollhättan?

Det är väl studio 10ans tillhåll.
De tillhör Sveriges elit när det gäller att kopiera svartvita bilder, av yppersta världsklass.
Det måste ju finnas någon i din närhet som kan framkalla rullarna för några 10or.
Kanske låna ut sitt mörkurm

Hej!

Jo så är det, men jag planerar ett diabildspel i sv/v som ska bilda bakgrund till till
ett musikprogram som jag jobbat med i c.a. fem år, akustisk musik, svensk lyrik ej
tidigare tonsatt, motiven till sångerna är klara (i huvudet!). Bilderna blir alltså en
del i ett projekt där den analoga bilden är en viktig komponent. Jag ska i övrigt inte
grotta ner mig i sv/v foto, alltså framkallning, kopiering och förstoring. För vanligt foto
kör jag analogt sv/v (C-41) som jag digitaliserar och ibland bearbetar i det digitala mörkrummet
före förstoring/utskrift.

När det gäller klubbar och föreningar lutar jag väl åt Graucho Marx:s inställning.

Tack i alla fall!

Mvh Bruno
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar