Annons

Konsumtion av kameror

Produkter
(logga in för att koppla)
Ge dig!? Varför måste du ta till svordomar för att betona att du tycker illa om det jag skriver? Om jag låtit småkaxig så ber jag verkligen om ursäkt. Inte alls min mening.

Jag inser att jag trampat på många ömma tår här och att många vill hoppa på mig. Inte roligt alls. Visst mothugg får man ta men det här.

Jag trodde Fotosidan var ett ställe där man förde diskussioner och möttes. Men jag gör som du säger och tar min Mats ur skola.

Ömma tår?

Nope, bara som redan skrivits, man uppmanar inte till brott.Gör man det offentligt är det ännu värre.
Vad du sen snackar om över en fika med dina kompisar är en annan sak, även om det är dumt då också att uppmana till brott.

(Folk svär på denna sida över mindre saker än denna, så är väl inte konstigt det heller...)

Att diskutera saker är givetvis ingen som vill hindra dej att göra, försök fatta varför det är skilnnad på diskussion om diverse saker och att både acceptera och argumentera för brott.

Att sen fotoprylar i prisklass där de flesta rör sej faktisk aldrig varit så billiga som nu, även i Sverige...det är ju bara trevligt.

Har man råd köpa för 100.000 har man råd betala svenskt för övrigt...yrkesfolket drar in pengar med grejorna och rika amatörer använder väl även dom både svensk social service och tex svensk kameraservice när (=om) de billiga saker man köpt utomlands pajar.

Service den svenska importören får betala ur egen ficka

Handlar man från utanför EU ska allt förtullas och momsas. Att sedan många inte gör det gör det inte mer rätt. Sedan finns det väl en gråzon, om jag inte minns galet och det är om man köper en vara under resa, för att använda under resan. Det ska vara okej, vad jag förstått. Åker man till USA, besöker B&H (exempelvis) för att köpa ett objektiv och sedan åker hem igen är det alltså inte okej. Åker man till NY, köper ett objektiv som man sedan använder under en roadtrip till LA, så ska det vad jag förstått vara okej. Det är åxå därför man kan fuska på det sätt som beskrevs.

Nej, det spelar ingen roll om varan man importerar är använd eller inte. Allting över ett visst varuvärde (några få tusen kronor) ska förtullas och momsas när det förs in i Sverige.

Myten om att varor man köper och använder under resan kan införas tull- och momsfritt verkar seglivad.

[...]svensk kameraservice när (=om) de billiga saker man köpt utomlands pajar.

Service den svenska importören får betala ur egen ficka

Det betvivlar jag. Möjligen att en importör står för kostnaden i något enstaka goodwillfall, men om det är s.k. världsgaranti på en vara så lär importören ersättas av tillverkaren för servicekostnader i samband med reklamtion.

I övriga fall får nog kameraägaren stå för reparationskostnaden.

Serviceverkstäderna får väl betalt av tillverkaren om det är garanti- eller goodwillärenden.

Annars betalar konsumenten.

Nupp serviceverkstäderna får inte betalt av tillverkaren. De får betalt av den lokale importören, t ex Nikon Sverige, Canon Sverige osv. Helt av orsaken att garantiregler kan skilja mellan olika länder. Därför sätter den lokale importören ett pris som ska täcka garantin. Dom kan ju förstås ha ändrat men jag tror inte det.

Således på den gamla goda tiden så ficka man skicka KonicaMinolta till tyskland till slut för att få service på dem. Köper vi grejerna i tyskland får vi också skicka dit dem på service så småningom, oavsett om vi hämtar ut dem i en fotobutik i Sverige. Vid världsgaranti så vet jag inte hur det funkar med ersättning riktigt. Men det är ju inte så mycket prylar som har det längre. Men där sköts det nog mer centralt. Åtminstone finns det ju världstäckande 72-timmarservice för yrkes och så.

/Maverick

OK, jag gjorde inte skillnad på tillverkaren och Canon Sverige i det här fallet, det är liksom samma bolag i slutänden.

Det är kanske annorlunda för produkter som har en importör typ en generalagent.

Det betvivlar jag. Möjligen att en importör står för kostnaden i något enstaka goodwillfall, men om det är s.k. världsgaranti på en vara så lär importören ersättas av tillverkaren för servicekostnader i samband med reklamtion.

I övriga fall får nog kameraägaren stå för reparationskostnaden.

Exempelvis Canon Svenska AB står själva för de kostnader som service renderar, oavsett köpt i Sverige eller ej (dvs om varan nu har världsgaranti, vilket alla ju inte har)

Dvs dessa kostnader måste ska tas från den försäljning Canon Sverige gör.Att bolaget ägs av japanerna är en annan sak, den svenska verksamheten får betala även service på utomlandsköpta grejor, i de fall världsgaranti gäller.

Tura (importör) betalar garantiservicen för Sigma tex.

Kan givetvis vara olika villkor för olika märken/importörer, men detta gäller oftast.

Stöld rent generellt kan jag nog inte komma på något moralsystem som tillåter, men stöld från fiender som besegrats i krig var helt OK under större delen av förra årtusendet (och säkert långt tidigare också).

Vad gäller smuggling så går det väl enkelt att konstruera ett moralsystem som sätter frihandel över staters rätt att avgiftsbelägga handel.

Nej, det spelar ingen roll om varan man importerar är använd eller inte. Allting över ett visst varuvärde (några få tusen kronor) ska förtullas och momsas när det förs in i Sverige.

Myten om att varor man köper och använder under resan kan införas tull- och momsfritt verkar seglivad.

Det beror på vad det är för vara om den ska förtullas eller inte.Digital-kameror eller datorer är det ingen tull på som exempel

Kvalitet är världens sämsta säljargument och det gäller i princip på alla områden.
Ta bara en titt på reklambunten som damp ned i brevlådan hos just dig idag. "Lägst priser", "billigt,billigt,billigare,billigast,billigast..." etc. i all oändlighet.
Den som säljer billigast mat och billigast kameror säljer överlägset mest, punkt slut.
På 70-80 talet var Praktica budgetkameran framför alla. Kvaliten på deras byggen var ganska imponerande jämfört med dagens plast-budgekameror.

Jag har, allvarligt talat, mycket svårt att tro att läget skulle vara särskilt mycket värre idag än exempelvis innan det digitala kom. Jag har väldigt svårt att tro att samtliga tillverkare över en natt bestämde sig (kollektivt, dessutom!) att sluta göra bra saker och satsa på billig skit.

Beror på hur långt bak man sträcker sin vidsyn. På 70- och första halvan av 80-talet hade de enklaste instegs-SLR skyhögt bättre kvalitet (och då åsyftas byggkvalitet samt optisk kvalitet hos de normalobjektiv, ej zoom, som då var standard) än motsvarande kameror idag.

I början av 90-talet och fram till slutet av analoga eran rasade allt vad gäller byggkvalitet hos instegssystemare. De sista modellerna av alla märkens analoga instegare var allihop ena riktigt hemska plastskrällen! Digitala instegarna nuförtiden är nog snarare något bättre (husen då....kanske inte kitgluggarna). Men på 70-80-talet....dåååå var det bättre ;-)

mvh / Matti

(medlem i GGGu...Griniga Gamla Gubbar ungdomsgruppen ;-)

Senast ändrad:
Pentax MX som var en av de minsta analoga systemkamerorna på slutet av 70-talet hade en sökarstorlek på 0.97x 95% att jämföra med de bästa FF DSLR kamerorna idag som har ca 0.75x 100%.

Eller ca 800 mm2 yta att jämföra med ca 500 mm2 yta.

Japp...i detta avseende var det definitivt bättre förr. Min Pentax ME Super har en större sökare än en Nikon D700 iallafall (den enda digitala fullformatare jag kunnat jämföra med ME Super'n sida vid sida)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar