Annons

Konsumera Mera!

Produkter
(logga in för att koppla)

Freddie

Aktiv medlem
I dom flesta köprådstips-trådar ska det i 9 fall av 10 in någon lallare och berättta att man inte alls behöver köpa ny utrustning, utrustningen gör inte bilden, köp dig en kurs istället, sätt in pengarna på banken osv...

Jag tror dom flesta av oss här inne på Fotosidan är vuxna och mogna människor som kan ta ett eget köpbeslut - vi behöver inga pekpinnar - utan vettiga köpråd!

Jag märker att det är fler än jag som reagerar på detta...trådarna blir jobbiga att läsa med en massa onödiga sidospår.
 
Själv har jag beställt ett EF 70-200/4L IS och en MacPro 2,66GHz...Inte för att jag behövde det, utan för att jag ville ha det. ;)
 
Det är väl lite av varför människan lyckats så bra med sin utveckling (om vi nu gjort det med all skit vi lämnat efter oss). Vi vill som djur alltid gå framåt. Nästa steg, nästa steg etc.... Generellt sätt är vi inte nöjda däör vi är utan vill alltid nå nästa nivå.

Lite kul men jag funderade lite på detta under gårdagen att jag lider lite av det man kallar NAS på diverse engelskspråkiga fotositer. Köplust helt enkelt av nya Nikonprylar.

Satt i bilen mellan två jobb och kom på mig själv att fundera på nästa inköp och var blev lite depping över att det inte finns något kul OCH som jag samtidigt i ärlighetens namn behöver. Saker som jag inte behöver finns det alltför mycket av redan i mina skåp så det måste bli något som fyller en lucka........

Nä nu får Nikon skärpa sig och lansera något fantastiskt bara för att kurera min sjukdom. Jag brukar försöka vara rätt så resonabel när det gäller tekniska ting men nu var det för länge sedan något nytt spännande hamnade i kameraväskan.....

Jo jag vet oxå att prylar generelt sätt inte gör en fotograf men om de kan få mig att roligt så varför inte...Har nog aldrig plåtat så mycket och med så pass mycket inspiraton som nu tack vare tid och att den tekniska utrustningen är kul att arbeta med.
 
Behov, användningsområde, mål och resultat styr och detta kan se så pass olika ut från fotograf till fotograf att svaren kan bli totalt olika. Oftast utgår man från sin egen synvinkel om inte den som frågar preciserar något vilket får det rersultat du skriver. Ibland läser inte heller den som svarar ordentligt och ibland är kunskapen otillräcklig för att ge svar. Är du yrkesfotograf och utgår från de behov och resultatmål detta ställer för olika uppdrag så blir svaren på ett sätt. För en nybörjare med ambitionen att göra utskrifter på A4 blir svaren på ett annat. Jag tror att det ofta i frågorna är alldeles för lite information och därför blir det så olika svar om vad som behövs. Men ser man rent allmänt behöver man inte speciellt mycket utsrustning. Jens Assur klarade sin senaste utställning med en billig kompakt, analog också tror jag.
 
Freddie skrev:
I dom flesta köprådstips-trådar ska det i 9 fall av 10 in någon lallare och berättta att man inte alls behöver köpa ny utrustning, utrustningen gör inte bilden, köp dig en kurs istället, sätt in pengarna på banken osv...

Jag håller med dig. Samtidigt som jag i stort håller med de som tycker att utrustningen inte gör bilden. Men visa mig den fotograf som nöjer sig med sämre kamera när han eller hon har möjlighet att köpa det bästa på marknaden! Det finns ju inget egensyfte i att använda sekunda kameror eller objektiv, annat än om man eftersträvar ett bildspråk som inte är möjligt med en nyare, dyrare utrustning.

Fotografering är en uttrycksform som är helt beroende av tekniska landvinningar; det går inte att komma undan. Och somliga av oss behöver hjälp att navigera i den jungel av utrustning som finns, i vår strävan att kanske finna det bästa objektivet för tillgänglia medel. Sedan ska man naturligtvis inte glömma bort att slutprodukten -- bilden -- är det som är målet med vårt yrke/vår hobby, men vägen till denna bild är inte bara kantad av estetiska överväganden utan fullständigt blockerad av dyra objektiv, pixlar, blixtar och programvaror.

Vänliga hälsningar,
//Andreas
 
Konsumera efter behov!

Frågor liknande "Jag har femtielvatusen som jag bara MÅSTE köpa kameraprylar för, vad köpa?"är för mig en fråga från någon som inte är vuxen nog att hålla en egen ekonomi!
Visst, det kan vara vinster eller dylikt men oftast tror jag att människan har fastnat i den köphysteri av prylar som dom tror ska göra dom lyckliga.
 
Status?

Även statusaspekten finns med när inköp görs. Jag har sett många exempel genom åren där personer införskaffat dyra Hasselbladsutrustningar och där deras bilder, trots många års användande, ser tekniskt sämre ut än det bästa man kan få ut av en rysk Lubitel. Det visar bara att deras intresse och ambitioner inte sträcker sig längre än till själva innehavet (att få status) och att man bryr sig mindre om bildresultatet. Att ge råd om billigare prylar som funkar lika bra, eller i många fall bättre för den personen (eftersom det krävs både kunskap och erfarenhet att hantera och utnyttja en avancerad kamera) kan vara knivigt. Och då är det kanske bättre att låta bli att ge råd? Finns ändå pengarna är det ju inget att bråka om, det skapar bara fler jobb och är bra för samhällsekonomin.
 
Ursäkta en enkelt fråga.

Vill jag köpa en Hasselbladskamera trots att jag inte ens vet var avtryckaren sitter, so what, då är det väl helt och hållet upp till mig att göra det

eller??

Vill jag t ex köpa en Ferrari och stå och putsa på i garaget fast jag inte ens har körkort, vadå.. skall jag inte få göra det enligt en del?

Jag förstår inte dom som överhuvudtaget bryr sig.. varför inte istället glädjas med den personen som skaffat prylen.

Vem vet, det kanske är en pojk/flick-dröm som äntligen uppfyllts

Är du nöjd med dina prylar? Om svaret är JA var då glad för det
 
Avundssjuka kallas det ...

Hade inte tvekat att köpa det bästa om jag hade haft råd till det, även att jag är en totalamatör.

Hade blivit en totalamatör med en riktigt häftig utrustning bara ...
 
Helt klart bättre att inte ge råd då, precis som jag skrev. Bäst för samhällsekonomin och den personliga tillfredställelsen att ha en vacker och exklusiv sak. Bara att köpa, frågorna är ju onödiga då...
 
Gersemi skrev:


Vill jag t ex köpa en Ferrari och stå och putsa på i garaget fast jag inte ens har körkort, vadå.. skall jag inte få göra det enligt en del?

Då VET du väl vad du vill ha?VAD ditt "behov" är
Men om man känner sig tvungen att fråga vad man skall konsumera för prylar har man enligt mig mer pengar än förstånd.
 
kiwawa skrev:
Då VET du väl vad du vill ha?VAD ditt "behov" är
Men om man känner sig tvungen att fråga vad man skall konsumera för prylar har man enligt mig mer pengar än förstånd.

Nja, säg inte det...

Precis så gjorde jag när jag skulle köpa bil

fast det är klart.. jag kanske har har mer pengar än förstånd

Sen är ju frågan.. hur pass bra är mitt förstånd tro???
 
Gersemi skrev:
Nja, säg inte det...

Precis så gjorde jag när jag skulle köpa bil

fast det är klart.. jag kanske har har mer pengar än förstånd

Sen är ju frågan.. hur pass bra är mitt förstånd tro???
Tror att du missförstog mig lite.
Det är helt OK i min mening att fråga VAD för slags bil/kamera/objektiv man ska köpa.
Det blir "fel" när man inte har en aning om vad man ska spendera sina pengar på, man "måste" bara göra sig av med dom, man är då likgiltig för pengarnas värde.
 
kiwawa skrev:
Tror att du missförstog mig lite.
Det är helt OK i min mening att fråga VAD för slags bil/kamera/objektiv man ska köpa.
Det blir "fel" när man inte har en aning om vad man ska spendera sina pengar på, man "måste" bara göra sig av med dom, man är då likgiltig för pengarnas värde.

Ja men var inte din reaktion just den att någon säger sig ha femtioelvatusenkronor som dom vill spendera på kameraprylar...??

Jag hade XXXXXXXX tusen kronor jag ville spendera på en bil och undrade vilken?

Vari ligger skillnaden??
 
Gersemi skrev:
Ja men var inte din reaktion just den att någon säger sig ha femtioelvatusenkronor som dom vill spendera på kameraprylar...??

Jag hade XXXXXXXX tusen kronor jag ville spendera på en bil och undrade vilken?

Vari ligger skillnaden??

Att du hade frågat vad du ska spendera dina XXXXXXX tusen kronor på för prylar till din bil.
 
kiwawa skrev:
Att du hade frågat vad du ska spendera dina XXXXXXX tusen kronor på för prylar till din bil.

Ja just det.. jag glömde ju tillägga prylarna till bilen också.. Jag tom bad dom jag frågade att specificera vad för prylar jag behövde när jag köpte bil (min första bil)

Naturligtvis ingick det i min fråga när jag skulle köpa bil
 
Tja.

Ska vi titta på en annan hobby...

Många skyller på golfklubborna när det går dåligt för dom när dom spelar golf.

Känns inte detta igen när man läser en del inlägg.

Har själv köpt en Canon 24-105L IS :)

Om nybörjare frågar mig om börja fotografera så tippsar jag dom att låna en gammal analog systemkamera och gå en klassisk SV kurs istället för att rusa iväg och köpa en svindyr digital kamera.

// Fredrik
 
När någon frågar här på fotosidan vilken kamera eller objektiv de ska köpa är det väl bra att ge tips om något som är bättre eller likvärdigt, men ibland blir jag lite störd på köphysterien. Missförstå mig inte, själv surfar jag hela tiden efter rolig utrustning, men jag hinner ju inte fota så mycket som jag vill.

Men, när en nybörjare frågar om vilken/vilket kamera/objektiv de ska köpa och de inte ens förstår begreppen ISO, bländare, slutartid eller fokus då tycker jag inte att man ska komma dragande med rådet att: "... köp en Canon 5D för det är fullsensor i den... du kommer att sakna fullsensor... köp ett 70-200/4L IS för bättre kan du inte få..." Ni förstår nog. I ett sånt fall kanske lite enkel vägledning att gå kurs eller låna en kamera av en kompis är bättre än att "pracka på" de fetaste grejerna.

Det går att ta bra bilder med kit-objektivet, har jag hört. :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.