Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konstruktiv kritik

Produkter
(logga in för att koppla)

leonides

Medlem
Det är svårt det där med att ge en utvecklande kritik, man vill ju inte såra eller kränka någon, samtidigt är det väl så att man utvecklas mest av att försöka ge en mer djupgående konstruktiv kritik samt att få det. så man bör väl inte vara rädd inte rädd att "dissa" varandras bilder om man har bra skäl till det samt ser alternativa lösningar på olika "fel"
Jag tror inte nån bild är perfekt på alla sätt, inte heller att nån bild är totalt dålig ur alla perspektiv, sammanhanget skapar bildens betydelse. Så man kan alltid även ge nån uppmuntran i alla fall till en helt okänd nybörjare.

Angående bedömning av bilderna från 1-5, så ser jag som amatör att ingen av mina bilder egentligen når 5 som ska vara en bild av yppersta kvalitet. tex så brister ofta mina bilder i teknik de flesta bilder på fotosidan hamnar mellan 2-4 där en fyra borde vara en toppbild, men å andra sidan är det inte alltid så lätt att sätta betyg i hastigheten...hmm
 
Väldigt svårt att kommentera bilder om man inte ska utgå från sej själv... vad man själv tycker och känner...
Jag brukar alltid ta fram de positiva med en bild... tycker de är VIKTIGT!
sen om jag kan ge tips till förbättring gör jag oftast de (för att inte säga alltid).
Är de sen saker jag inte nämner kan just de vara lite si så där...
Detta är mitt sätt att kommentera bilder på... säkert inte alla gör så... men vi är MÄNNISKOR och OLIKA sånna... vi pratar och uttrycker oss på olika sätt.
Tycker att folk ska sluta klaga på just kommentarerna utan klaga på dom som inte skriver kommentarer istället!
Sen är de väl alltid så att lärorika kommentarer är BÄST! Men vem är jag som ska "lära" ut... jag är inget proffs, utan en glad AMATÖR!
Betyg har jag slutat med... för jag anser inte jag kan sätta betyg på ett rätt och riktigt sätt!
Tycker att proffsen får börja kommentera mera!
Säger inte de till alla nu... finns många yrkesfotografer som lägger ner mycke tid att kommentera.

ja de va la allt från mej... Tack o hej! ;))
 
Jag tycker instruktionen i poolen "Nybörjare" är bra. Där står att man skall inrikta sig på enkla saker och vara på gränsen till övertydlig. Det kan ju bli lite petigt men det får man nog ta om man lägger bilder i den poolen.

När det gäller bildkritik är ju tanken att den skall mer inrikta sig på komposition och kanske totalintryck. Håller helt med om att det inte finns bra eller dåliga bilder men det är ändå väldigt lärorikt att höra hur andra medlemmar uppfattar ens bildspråk/bilder. /gunnar, också amatör.
 
Jag känner igen detta för jag själv fick på tok för höga betyg och de flästa som kommenterade var de som gillade bilderna och tyckte dom var bra. DEt värsta var att jag hellre hade velat veta vad det var dom inte gillade med bilderna.

Men hela kritikdelen faller på att folk inte kan ge kritik och att det finns få som förklarar hur det går till, inte heller finns det riktlinjer att luta sig imot när man skall skriva kritik.

Ofta skriver folk bara "Jätte bra bild!" och sämmre kritik än så finns det inte då den faktiskt inte säger nåtting överhuvudtaget.

Men man kan råda bot på liknande genom att ha riktlinjer; kanske i form av flera fönster med olika rubriker som visar vad man förväntar sig att folk skall skriva:

Snabb kommentar:
Vad är dra/dåligt?:
Råd/förslag:

Men, allt är inte nattsvart. Jag har märkt att fler vågar skriva att kattbilder inte är så bra samt att de förklarar vad det är som gör vissa kattbilder rent av usla och där med även förklarar hur de kan förbättras.
 
Måste bara tillägga här...
Om man nu tycker att en bild är en "jätte bra bild"...
Vad ska man säga istället?
Tycker det var att ta i... sämre kritik finns inte...
Jo enligt mej finns de betydligt sämre kritik att få.
som tex. TYSTNAD!
inte ett enda ord... då kan man börja oroa sej...

Så enligt mej tycker jag att får man "jätte bra bild" så kan man vara glad... för då har den bilden man just laddat upp gått hem hos den personen som sett den och skrivit.
 
evalisen skrev:
Måste bara tillägga här...
Om man nu tycker att en bild är en "jätte bra bild"...
Vad ska man säga istället?
Tycker det var att ta i... sämre kritik finns inte...
Jo enligt mej finns de betydligt sämre kritik att få.
som tex. TYSTNAD!
inte ett enda ord... då kan man börja oroa sej...

Så enligt mej tycker jag att får man "jätte bra bild" så kan man vara glad... för då har den bilden man just laddat upp gått hem hos den personen som sett den och skrivit.
Tex kan man säga så här:

"Jättebra bild! Det som gör att jag gillar bilden är att du fått ljuset att spela så fint över modellen och den ljussättning som finns i bilden. Det är de varma färgerna som du på så sätt framhäver som gör att jag tycker bilden är toppen bra".

På så sätt blir det kritik, allt annat är bara en kommenter eller kanske ett snabbt omdömme som inte säger så mycket.

Tysnad är ingen kritik, det är avsaknaden av kritik. Kritik är inte dåligt utan en formulering av vad man tycker.
 
man ger naturligtvis kritik utifrån sin kunskap om olika bildtyper och sammanhang, jag var på kulturhuset och såg en fotoutställning i fredags bla ett collage av semesterbilder som inte sa mig mer än just jaha fotografen har varit på semester, ett annat foto visade en gatubild, som man får bara man orkar ta sig ut med kameran...klart man blir osäker på vad kvalitet är...

men det viktiga är att man bedömmer en bild utifrån dess sammanhang, tex känns det rått att dissa en kattälskande nybörjarfotograf för att gilla en vanlig kattbild,
 
evalisen skrev:
Väldigt svårt att kommentera bilder om man inte ska utgå från sej själv... vad man själv tycker och känner...

nej det är ju oerhört viktigt, svårt att säga emot
Jag brukar alltid ta fram de positiva med en bild... tycker de är VIKTIGT!


sen om jag kan ge tips till förbättring gör jag oftast de (för att inte säga alltid).
Är de sen saker jag inte nämner kan just de vara lite si så där...
Detta är mitt sätt att kommentera bilder på... säkert inte alla gör så... men vi är MÄNNISKOR och OLIKA sånna... vi pratar och uttrycker oss på olika sätt.

visst gör vi det samtidigt kan jag känna en önskan att föra det hela vidare att utvcklas genom livet både som fotograf och människa annars blir jag ju bara mig själv nog, konstruktiv dialog skall väl vara att påverka, våga bli påverkad ompröva, diskutera och förhoppningsvis utvecklas

Tycker att folk ska sluta klaga på just kommentarerna utan klaga på dom som inte skriver kommentarer istället!

ja det har du rätt i, det är ju himla kul att få en kommentar!


Sen är de väl alltid så att lärorika kommentarer är BÄST! Men vem är jag som ska "lära" ut... jag är inget proffs, utan en glad AMATÖR!
Betyg har jag slutat med... för jag anser inte jag kan sätta betyg på ett rätt och riktigt sätt!
Tycker att proffsen får börja kommentera mera!
Säger inte de till alla nu... finns många yrkesfotografer som lägger ner mycke tid att kommentera.


alla har väl något att lära ut utifrån sin horisont, och man har väl rätt att ha fel också...
tex lär jag mig något genom att läsa ditt inlägg och formulera mig, thanx!

ja de va la allt från mej... Tack o hej! ;))
 
Jim Engström (Nekomy) skrev:
Tex kan man säga så här:

"Jättebra bild! Det som gör att jag gillar bilden är att du fått ljuset att spela så fint över modellen och den ljussättning som finns i bilden. Det är de varma färgerna som du på så sätt framhäver som gör att jag tycker bilden är toppen bra".

På så sätt blir det kritik, allt annat är bara en kommenter eller kanske ett snabbt omdömme som inte säger så mycket.

Tysnad är ingen kritik, det är avsaknaden av kritik. Kritik är inte dåligt utan en formulering av vad man tycker.

Fast ibland gillar man bara en bild, men kan inte sätta ord på det mn gillar, det kan vara någon dold association, som gör att bilden får en att må bra, är det då bättre att bara betrakta, inte skriva "Bra bild" och bara stänga.... inte enligt min åsikt

Dessutom skriver du emot dig själv, "Jätte bra bild" är i alla fall en formulering enligt mig


// Anders
 
aceeo skrev:
Fast ibland gillar man bara en bild, men kan inte sätta ord på det mn gillar, det kan vara någon dold association, som gör att bilden får en att må bra, är det då bättre att bara betrakta, inte skriva "Bra bild" och bara stänga.... inte enligt min åsikt

Dessutom skriver du emot dig själv, "Jätte bra bild" är i alla fall en formulering enligt mig


// Anders
Vist är det en bra kommentar, men det är inte bildkritik.
 
Ja men Jim om du nu vet hur en bra kommentar ska vara, varför skriver du inte fler då?
Visa oss och var ett gott föredömme så vi lär oss skriva bättre on mer konstruktiva kommentarer.

Jag tycker då att det är bättre att få en kommentar som säger "Jättebra bild" eller lika gärna "Urdålig bild" än ingen kommentar alls.
/Maggan
 
Tycker också att "bra bild" eller "snygg bild" eller vad som helst "ful bild"... då vet man mer än tystnad...
Försöker skriva på så många jag orkar... tyvärr inte på alla... men tänk om alla försökte skriva mer... även om de bara blir ett par ord... istället för att bara titta...

Självklart är de bäst med riktig kontruktiv kritik... men alla kan inte ge de... och jag tycker alla ska ha rätt att säga sin mening hur den än må vara!
 
maggan skrev:
Ja men Jim om du nu vet hur en bra kommentar ska vara, varför skriver du inte fler då?
Visa oss och var ett gott föredömme så vi lär oss skriva bättre on mer konstruktiva kommentarer.

Jag tycker då att det är bättre att få en kommentar som säger "Jättebra bild" eller lika gärna "Urdålig bild" än ingen kommentar alls.
/Maggan
Jag har aldrig sagt att jag är bra på kommentera, sedan tror jag du menar nått annat; för att kommentera är egentligen att förklara. Det har dock en minder betydelse av att kritisera genom att förklara t.e.x någons dåliga manér eller uppförande.

Men jag är heller inte bra på att ge kritik, men de för gånger jag gör det försöker jag formulera vad det är jag tycker om bilden samt varför jag tycker så och om jag kan så försöker jag även tala om vad jag tror skulle kunna förbättra bilden.

Men det jag har gjort här är att tala om vad jag anser är bra kritik och inget annat. Det var den sortens kritik (som jag beskrev) som jag ville ha på mina bilder och inte enbart veta att de voro bra eller dåliga.


evalisen skrev:
Tycker också att "bra bild" eller "snygg bild" eller vad som helst "ful bild"... då vet man mer än tystnad...
Försöker skriva på så många jag orkar... tyvärr inte på alla... men tänk om alla försökte skriva mer... även om de bara blir ett par ord... istället för att bara titta...

Självklart är de bäst med riktig kontruktiv kritik... men alla kan inte ge de... och jag tycker alla ska ha rätt att säga sin mening hur den än må vara!
Dåligt.
 
Vill bara lägga till en liknelse, hur många är det som sitter och kommenterar en låt som man har hört på radio eller från en artist med att:
Den här låten är bra, refrengerna sitter där dom ska och sticket och bryggan satt klockrent, låten va otroligt tajt, rytmisk och sångtexterna berättade en kanon fin metafor...

Näh jag tror dom flesta skulle kommentera en låt med: oj den här låten va shyst, den svänger, kanon låt, gillar låten osv...

Visst, det har inte med foto att göra, men tycker att det ligger nått i det...

Ville bara göra en liknelse, jag vill inte sitta här och känna att det är ett krav att jag ska sitta och kritisera en bild, utan att ha en aning om vad jag dillar om...

Alla går efter sina egna känslor, erfarenheter och kunskaper!

mvh Micke
 
Micke_tml skrev:
Vill bara lägga till en liknelse, hur många är det som sitter och kommenterar en låt som man har hört på radio eller från en artist med att:
Den här låten är bra, refrengerna sitter där dom ska och sticket och bryggan satt klockrent, låten va otroligt tajt, rytmisk och sångtexterna berättade en kanon fin metafor...

Näh jag tror dom flesta skulle kommentera en låt med: oj den här låten va shyst, den svänger, kanon låt, gillar låten osv...

Visst, det har inte med foto att göra, men tycker att det ligger nått i det...

Ville bara göra en liknelse, jag vill inte sitta här och känna att det är ett krav att jag ska sitta och kritisera en bild, utan att ha en aning om vad jag dillar om...

Alla går efter sina egna känslor, erfarenheter och kunskaper!

mvh Micke
Kommentera gör man om man säger typ "Den här låten skrev jag när jag var på semester och därfär är takten lite lugnare på den är i mina övriga låtar" eller "Benke Myre har nu bollen och passar vänster där Ricky Rybäck rusar fram snabbt som en rullstensåa!". Det du skrev är mer likt kritik är kommentarer och varför skall man gå efter kunskap när det gäller kritik?

evalisen skrev:
Jim - Vad va de som va dåligt med de jag skrev?
Visst är det frusterande? Du själv tolkade ordet "dåligt" som rikta mot din kommentar, men ordet i sig säger inget mer än bara "dåliget". Du ville ivrigt nu veta vad det var som var "dåligt" och kom då med en förfrågan om en förklaring på vad jag anser är dåligt.

Det jag anser är dåligt är när man lämmnar sådana meningar som inte säget nått utan kanska bara antyder vad man har får åsikt.

Vad hade du frågat om jag hade skrivigt "bra!" istället?
 
Senast ändrad:
evalisen skrev:
Jim - orkar inte tjöta med dej mera...
Har viktigare saker för mej.
Men du orkade med detta medelande i alla fall? Vaför måste du kommentera att du inte längra orkar höra att andra inte har samma åsikter som dig?

Är det så farligt att jag tycker att man skall formulera sin kritik lite mär än bara skriva "Bra bild"? Är det så farligt och jobbigt att jag vill veta vad det är som gör att folk gillar mina bilder?

Sedan är jag också så trött på dig så inte jag heller tänker svara; så du får räkna detta svar som att jag inte svarade på nått...
 
säger bara en sak rätt ut här då...
Jag skriver MYCKE mera än "bra bild" på alla mina kommentarer jag skriver...
om någon orkar läsa går de bra på min sida!
Tycker bara att de va bättre än inget!

byebye
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.