Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konstigt importproblem med Windows 8

Produkter
(logga in för att koppla)

fredrikro

Aktiv medlem
Jag kör lightroom 4 för att hantera mina bilder tagna med med en Canon 7D. Allt har fungerat utan problem tills jag häromdagen installerade Windows 8 och därefter installerade om LR. När jag nu ska importera bilder, och konvertera till DNG, från kameran (eller snarare kortet via en kortläsare) får jag ett felmeddelande att LR inte kan göra det eftersom programmet inte känner igen formatet. Men jag kan se bilderna i importläget. Och när jag kopierade över filerna manuellt till hårddisken och importerade därifrån fungerade det. Visst kan jag göra på det sätt som fungerade, men det känns ju som en onödig och bökig omväg. Jag förstår ingenting - någon som gör det? /Fredrik
 
När du installerade Win 8, körde du som en helt ny installation eller installerade du "över" en tidigare Windows version?
 
Så om man har w7 finns inget bärande skäl upp gå till w8?

SOm hemanvändare utan pekskärm och utan behov av Surface och/eller unified experience? Egentligen inte. Men i vanlig ordning så kommer ju alla nya maskiner att levereras med 8 som standard.

På företagssidan/stordriftsidan finns det en massa nya godsaker dock.
 
SOm hemanvändare utan pekskärm och utan behov av Surface och/eller unified experience? Egentligen inte. Men i vanlig ordning så kommer ju alla nya maskiner att levereras med 8 som standard.

På företagssidan/stordriftsidan finns det en massa nya godsaker dock.

Det schizofrena gränssnittet lär dock äta upp åtskilliga arbetstimmar till ingen nytta när systemet möter verkligheten...
 
Uppdaterade du LR till senaste versionen ?
Stödet för 7D har funnits med ett tag med det skadar inte att kolla att du har 4.2 installerat.
 
Ja, jag hade uppdaterat till 4.2. Men sedan dess fick jag tanken att det kanske var något fel på bildfilerna. Så jag formaterade om kortet, tog en ny bild och testade att importera det - och si det gick utan problem. Jag förstår fortfarande ingenting, men eftersom det fungerar nu så skiter jag i det. Tack ni som engagerade er!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.