Annons

Konstigt AF-problem (5D Mark II)

Produkter
(logga in för att koppla)
Autofokusen går absolut inte sönder för att man rör fokuseringsringen i AF-läge. Det är helt felaktig info.

Inte helt, Canons enklare objektiv med dc- eller micro USM-motor mår definitivt inte bra om man vrider på fokusringen i AF-läge, har objektivet däremot ringformad USM så är det meningen att du skall kunna justera fokus manuellt i AF-läge.

Inte helt, Canons enklare objektiv med dc- eller micro USM-motor mår definitivt inte bra om man vrider på fokusringen i AF-läge, har objektivet däremot ringformad USM så är det meningen att du skall kunna justera fokus manuellt i AF-läge.

OK, nu var det ju dock ett EF 24 f/1.4L II som satt på.

Då är det ju knappt vi kan skylla på billigt skräpobjektiv heller! ;-)

Den vanligaste anledningen till sånt här som jag hört talas om är att något skräp lyckas landa på den bakre spegeln, alltså den som sitter på baksidan av huvudspegeln, eller i spegelhusets botten, ovanpå den AF-spegel som sitter där nere. Detta kan då i praktiken slå ut AF helt eller delvis. Fast då borde den knappt ha lyckats detektera fokus när du vrider manuellt heller.
Därför tror jag mer på att objektivet inte får AF-kommando som det ska. Fungerar bländaren korrekt? Den styrs ju också elektriskt från kameran.
Visar kameran att du har One Shot AF eller Servo AF i toppdisplayen? Slocknar allt där tror den att det är MF som gäller.

Då är det ju knappt vi kan skylla på billigt skräpobjektiv heller! ;-)

Den vanligaste anledningen till sånt här som jag hört talas om är att något skräp lyckas landa på den bakre spegeln, alltså den som sitter på baksidan av huvudspegeln, eller i spegelhusets botten, ovanpå den AF-spegel som sitter där nere. Detta kan då i praktiken slå ut AF helt eller delvis. Fast då borde den knappt ha lyckats detektera fokus när du vrider manuellt heller.
Därför tror jag mer på att objektivet inte får AF-kommando som det ska. Fungerar bländaren korrekt? Den styrs ju också elektriskt från kameran.
Visar kameran att du har One Shot AF eller Servo AF i toppdisplayen? Slocknar allt där tror den att det är MF som gäller.

Bländaren funkar och den visar typ av AF i toppdisplayen.

Då begriper jag inte heller. Det enda jag kan tänka mig är en renblåsning av spegelhuset, fall i fall, men jag tror inte riktigt själv på att det hjälper. Den klarar ju tydligen att mäta fokus när du fokuserar manuellt.

Blir nog ett fall för doktorn.

Då begriper jag inte heller. Det enda jag kan tänka mig är en renblåsning av spegelhuset, fall i fall, men jag tror inte riktigt själv på att det hjälper. Den klarar ju tydligen att mäta fokus när du fokuserar manuellt.

Blir nog ett fall för doktorn.

Jag ska testa att göra en "hard reset" imorgon, om det inte funkar så skickar jag den till en av Canons officiella reparatörer här i UK. De sa att de kanske kunde ta det på garantin även nu när huset är köpt i USA...

Nu har jag tagit ur klockbatteriet och startat om. 24/1.4 funkar fortfarande inte, men 70-200 funkar.

Vettetusan vad som är problemet. Testade 70-200 tidigare och då ville inte den fokusera heller...

Kan motorn ha pajat på 24:an, objektivet är ju köpt i juni, nytt!

EDIT: Ska leta upp någon med EOS-hus så kan jag se om det är USM som dött. Isfl. borde garantin gälla här i England, objektivet är köpt i Sverige och L-objektiv har väl världsdelsgaranti iafl?

Senast ändrad:
Det visade sig vara objektivet som var trasigt, testade på ett annat hus och AF var dött där med. Skickade in det till en av Englands auktoriserade Canon-reparatörer för en dryg vecka sen och de trodde att det var USM som hade dött av någon okänd anledning. Nya delar var på väg från Japan tydligen.

Förhoppningsvis får jag tillbaka ett fungerande objektiv. Canons L-objektiv sjönk genast något i mina ögon... köpt sprillans nytt i Juni, sen pajar det efter ett par månaders användning. Mycket varsam användning ska tilläggas.

Det visade sig vara objektivet som var trasigt, testade på ett annat hus och AF var dött där med. Skickade in det till en av Englands auktoriserade Canon-reparatörer för en dryg vecka sen och de trodde att det var USM som hade dött av någon okänd anledning. Nya delar var på väg från Japan tydligen.

Förhoppningsvis får jag tillbaka ett fungerande objektiv. Canons L-objektiv sjönk genast något i mina ögon... köpt sprillans nytt i Juni, sen pajar det efter ett par månaders användning. Mycket varsam användning ska tilläggas.

Det är väl ren otur. Kan nog hända vilket märke som helst.
Oftast upptäcks väl denna typ av fel under garantitiden om man använder prylarna.
Det blir mindre kul om garantin har löpt ut...

AI servo och de menar du? Det spelar ingen roll heller hursom...

Jo, såtillvida att det inte är tydligt om INGET händer då du trycker på fokusknappen eller om den försöker hitta fokus men ej kan. Tack vare att Canon inte visar AF punkt vid val av alla AF punker i Servoläget kan AF verka död. Kommer ej ihåg heller om AF-ON knappen är aktiv i ursprungsläget. Mina kameror är instälda på att bara fokusera med AF knappen, men så är inte grundinställningen. Har du testat i single AF, ej servo eller ai servo att välja bara mittpunkten och fokusera vid hög kontrast. Kolla också om minneskortet är i och ej fullt.

Du är sent ute fredrik:) Problemet var ju löst..
Trist med ett trasigt "L" objektiv. Canon är inte alltid stenhårda på garantitiderna. Jag lämnade in mitt 70-200 som är 3 år gammalt och jag är inte första ägaren. Har för mig det stod "goodwill" på fakturan.

Nu har jag fått tillbaka objektivet, de bytte ut USM-motorn på garantin. Får hoppas att det håller lite längre denna gång :)

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto