Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konstigt AF-problem (5D Mark II)

Produkter
(logga in för att koppla)

Apkatt

Aktiv medlem
Hej!

När jag igår tog upp min kamera ur väskan och skulle ta en bild så vägrade AF att fungera. AF-pricken blinkar som att den inte hittar något att fokusera på. Givetvis har jag kollat alla tänkbara inställningar och även återställt kameran. AF är fortfarande dött. Jag kan fokusera manuellt och AF-punkterna blinkar till när det är fokus. Själva autofokus funkar dock inte.

Kameran användes senast för bara ett par dagar sedan, då helt utan problem. Har även testat med två objektiv som båda är i toppskick: 24/1.4L II och 70-200 f/4IS. Problemet ligger alltså i kameran.

Någon som har en idé om var problemet kan ligga?

Jag har även kopplat in till remote shooting och där går det inte att ändra till AF i mjukvaran heller.

Tack på förhand.

Bara för att kolla... du har inte råkat koppla om till manuell fokus på objektivet?

Det var det jag kollade först. Så, det verkar vara något annat. Har testat allt på ratten och gått igenom inställningarna och återställt den. Som sagt fotade jag ca 200 bilder utan problem i helgen. Kameran har legat torrt o fint i en fotoväska sen dess. Har inte skadats eller fått några stötar.

Någonting som gör att styrsignalen inte går fram till optiken? Antar att du gnuggat mot oxid på kontakterna. Uppenbarligen fungerar ju kommunikationen i alla fall delvis eftersom du får återkoppling vid rätt fokus när du kör manuellt. Mystiskt! Jag har inget förslag dessvärre.

Kontinuerlig fokus inställd?

Det var det jag kollade först. Så, det verkar vara något annat. Har testat allt på ratten och gått igenom inställningarna och återställt den. Som sagt fotade jag ca 200 bilder utan problem i helgen. Kameran har legat torrt o fint i en fotoväska sen dess. Har inte skadats eller fått några stötar.

Hej
Du har inte råkat ställt in på kontinuerlig fokus?
Christer

Reseta dina instälningar om du inte redan har gjort det. Vissa canon kameror kan man stänga av AF genom CF menyerna.

Det är inte så att du har stängt av fokussökning när kameran inte kan avgöra hur mycket fokus skall justeras?

Det vill säga C.Fn III: 1 = 1? I detta läge förväntar sig kameran att fokus skall vara något så när rätt från början och därför låter bli att söka igenom hela fokusområdet, resultatet blir då nästan precis som du beskriver (du borde få autofokus om du hjälper kameran lite på traven).

Det är inte så att du har stängt av fokussökning när kameran inte kan avgöra hur mycket fokus skall justeras?

Det vill säga C.Fn III: 1 = 1? I detta läge förväntar sig kameran att fokus skall vara något så när rätt från början och därför låter bli att söka igenom hela fokusområdet, resultatet blir då nästan precis som du beskriver (du borde få autofokus om du hjälper kameran lite på traven).

Men jag har aldrig använt C-rattvalen och jag har återställt kameran.

Testa om du får samma problem med andra objektiv också. Ta även ur klockbatteriet och låt kameran ligga i minst 60 minuter utan det för att nollställa sig. Därefter testar du igen och ser om det hjälper.

/ Magnus

Sara menade inte C-lägen på programvalsratten utan menyvalet.
Kolla menyn C.Fn III och därunder valet på den första parametern.

(jag vet dock inte om detta återställs/förändras när man gör reset)

Det valet står på ON, dvs att den ska söka med AF.

Kontakterna är rena, jag har testat ett annat objektiv.

Hur/var tar man ur klockbatteriet?

Titta bakom de skyddande gummiläpparna som täcker alla interface på kamerans ena gavel. Längst ner finns en liten stjärnskruv. Lossa den och dra hela batterihållaren rakt ut (i hållaren sitter ett platt litiumbatteri typ CR1616). Vänta minst 60 min (jag vet inte riktigt exakt hur länge du behöver vänta...) och montera därefter tillbaka hållaren igen.

Bilder på detta finns i manualen på sid 217

Titta bakom de skyddande gummiläpparna som täcker alla interface på kamerans ena gavel. Längst ner finns en liten stjärnskruv. Lossa den och dra hela batterihållaren rakt ut (i hållaren sitter ett platt litiumbatteri typ CR1616). Vänta minst 60 min (jag vet inte riktigt exakt hur länge du behöver vänta...) och montera därefter tillbaka hållaren igen.

Bilder på detta finns i manualen på sid 217

På sida 217 står det inget om detta: http://www.bhphotovideo.com/lit_files/101.pdf

EDIT: Däremot på sida 197 :)

Har inte råkat komma åt den manuella fokusringen när den stod på AF ? Har hört autofokusen kan gå sönder då . Ställer alltid min på MF när jag ska transportera den pga detta . Ändrar till AF när jag ska fota .

Försök göra en "Hard Reset" på kameran. Det kan gå om du tar ur klockbatteriet men det borde finnas en knappkombination som gör det. Leta runt lite på nätet.

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1019&message=33434645

Jag ska testa detta så fort jag hittar en skruvmejsel liten nog.

Angåenge AF och manuell fokus så låter det ju jättekonstigt att den skulle gå sönder. Problemet ligger ju i kameran för det första och sen ska man ju kunna justera skärpan manuellt även med AF påslaget.

Autofokusen går absolut inte sönder för att man rör fokuseringsringen i AF-läge. Det är helt felaktig info.

ANNONS