Annons

Konstiga prickar i bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

joniz

Aktiv medlem
Var ute och fotade en polares bil i helgen. Upptäckte när jag gick igenom bilderna att en hel del av dem har massa gröna prickar här och var i sig. Bilderna är tagna med lite olika objektiv men prickarna finns där lite nu och då. Är det bara reflexer eller är det nåt knas med kameran ?
Bifogar en crop från en av bilderna :

http://members.chello.se/joniz/dots.jpg

joniz skrev:
Var ute och fotade en polares bil i helgen. Upptäckte när jag gick igenom bilderna att en hel del av dem har massa gröna prickar här och var i sig. Bilderna är tagna med lite olika objektiv men prickarna finns där lite nu och då. Är det bara reflexer eller är det nåt knas med kameran ?

Det är inte så att du fuskade lite med motljusskydd på dina objektiv? Tycker det påminner lite om reflexer som träffar de olika linselementen som kan uppkomma om du fotar i starkt solsken exvis i motljus / nära motljus.

Smuts på sensorn?

Hej Jonas,

Om fläckarna dyker upp på samma ställe oberoende av objektiv så återstår bara kameran.

Fotografera med liten bländaröppning mot en ljus himmel eller liknande för att får en "ren" bakgrund.

Om det är smuts på din sensor, så kommer det att synas på dessa bilder. Tydligare ju mindre bländaröppning som Du väljer.

Är sensorns smutsig så är det bara att göra ren denna, här kommer en länk till ett forum som behandlar ett liknande fall:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=45176&highlight=reng%F6ra+sensor

m.v.h

/Jörgen

Re: Smuts på sensorn?

jorgen.hubner skrev:
Hej Jonas,

Om fläckarna dyker upp på samma ställe oberoende av objektiv så återstår bara kameran.

Fotografera med liten bländaröppning mot en ljus himmel eller liknande för att får en "ren" bakgrund.

Om det är smuts på din sensor, så kommer det att synas på dessa bilder. Tydligare ju mindre bländaröppning som Du väljer.

Är sensorns smutsig så är det bara att göra ren denna, här kommer en länk till ett forum som behandlar ett liknande fall:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=45176&highlight=reng%F6ra+sensor

m.v.h

/Jörgen

Osäker om fläckarna finns på samma ställe i alla bilder, skall kolla ikväll när jag kommer hem.

Smuts har jag garanterat på min sensor, skall fota med stor bländare senare och testa det också.

Tackar för tipset!

Re: Re: Smuts på sensorn?

joniz skrev:

Smuts har jag garanterat på min sensor, skall fota med stor bländare senare och testa det också.

Tackar för tipset!

Hej igen, bara så vi är överens, liten bländaröppning = stort bländartal. Bländare 8, 16 o.s.v mot mindre bländaröppning.

Blandar själv ihop detta när jag pratar, eller skriver.

Hoppas att det bara är skräp, som enkelt går att ta bort.

/Jörgen

Re: Re: Re: Smuts på sensorn?

jorgen.hubner skrev:
Hej igen, bara så vi är överens, liten bländaröppning = stort bländartal. Bländare 8, 16 o.s.v mot mindre bländaröppning.

Blandar själv ihop detta när jag pratar, eller skriver.

Hoppas att det bara är skräp, som enkelt går att ta bort.

/Jörgen

Är med, vi snackar samma språk ;)

Blir f22 och mot ett blankt papper!

OK, fläckarna är inte på samma ställe från bild till bild. Min sensor är dammig, ingen tvekan om det men inte särskilt extremt och där det är mest damm finns inga gröna prickar.

Det ser ju inte ut som damm. Det ser mer ut som något optisk fenomen av något slag, men vad tusan då?
Tittar man noga (syns framför allt tydligt i den röda kanalen) så ser de kryssformade ut.
Skulle det vara sensorn så verkar det ju konstigt om de uppträder spå slumpmässiga ställen. Skulle det vara något som virvlar runt i huset så verkar det osannolikt att man skulle få ett kryss med en vertikal och en lodrät linje på varje ställe.

Knepigt.

Edit:
Har de samma form oavsett vilket objektiv som används?

Skador på sensorn?

Det verkar ju skumt, det känns ju som om Du har kanske har fått problem med din sensor.

Antingen ett elektriskt problem, eller så är det lilla glas som ligger framför sensorn skadat.

Jag håller med robert att det verkar mer som ett brytningsfel än som ett dammproblem.

Har Du fått problem med fukt? Kall kamera in i varmt rum? D.v.s lite kondens i utrymmet mellan sensor och skyddsglas. Cigarettrök?

Nu gissar jag för glatta livet, men om det inte funkar med att rengöra sensorglaset så finns nog problemet tyvärr i kameran...

Försök att se om Du kan upptäcka någon beläggning på sensorn eller något liknande.

Du har mina sympatier, hoppas att det ordnar sig. D.v.s snabbt och billigt...

/Jörgen

Re: Skador på sensorn?

jorgen.hubner skrev:
Det verkar ju skumt, det känns ju som om Du har kanske har fått problem med din sensor.

Antingen ett elektriskt problem, eller så är det lilla glas som ligger framför sensorn skadat.

Jag håller med robert att det verkar mer som ett brytningsfel än som ett dammproblem.

Har Du fått problem med fukt? Kall kamera in i varmt rum? D.v.s lite kondens i utrymmet mellan sensor och skyddsglas. Cigarettrök?

Nu gissar jag för glatta livet, men om det inte funkar med att rengöra sensorglaset så finns nog problemet tyvärr i kameran...

Försök att se om Du kan upptäcka någon beläggning på sensorn eller något liknande.

Du har mina sympatier, hoppas att det ordnar sig. D.v.s snabbt och billigt...

/Jörgen

Bör inte vara något fuktrelaterat, bilderna togs utomhus och det var strålande sol. Inte heller flyttades kameran mellan olika temperaturmiljöer.

Det konstiga var att av ca 300 bilder jag tog den dagen så är det prickar på 5-6 av dom, alla i början av bildserien.

Kanske bäst att dra iväg en bild till Nikon service och kolla, har trots allt en par månader kvar på garantin.

Tackar för alla idéer och tips, ska slänga ett getöga på sensorn och se om jag ser nåt konstigt.

joniz skrev:

Ser ut som interna reflektioner i objektivet, sk. flare. Såna reflexer brukar dyka upp på motsatt sida av bilden mot där ljuskällan är, kolla på hela bilden och se om du har nånting liknande kromreflexer eller fönsterblänk med. Om du inte har ett objektiv anpassat för digital sensorstorlek (APS-C) så kan du få in ströljus i optiken från ljuskällor du inte ser i sökaren, det kan i vissa fall ge såna effekter som på din bild. Jab tror inte att det är fel på din kamera.

Re: Re: Konstiga prickar i bilder

l-malmqvist skrev:
Ser ut som interna reflektioner i objektivet, sk. flare. Såna reflexer brukar dyka upp på motsatt sida av bilden mot där ljuskällan är, kolla på hela bilden och se om du har nånting liknande kromreflexer eller fönsterblänk med. Om du inte har ett objektiv anpassat för digital sensorstorlek (APS-C) så kan du få in ströljus i optiken från ljuskällor du inte ser i sökaren, det kan i vissa fall ge såna effekter som på din bild. Jab tror inte att det är fel på din kamera.

Stort tack!

Tittade igenom bilderna enligt dina instruktioner och mycket riktigt, på motsatt sida av de gröna prickarna finns reflexer. Det blev väldigt tydligt att reflexerna hade samma mönster som de gröna prickarna när man letade efter dem.

Nu när jag vet det, finns det nåt bra knep att undvika dessa reflexer ?

Kollade Du kamera/objektiv mot ljust papper?

Om Du fick reflexer då också, så måste det vara ett väldigt känsligt objektiv.

Ett polarisationsfilter brukar kunna ta bort sådana här reflexer. Tyvärr så tar det även en del ljus, det blir som att montera solglasögon på kameran.

Nåväl, får Du reflexer av detta slag så borde det vara rätt ljust när Du fotograferar.

Ta och testa lite för att se vid vilka brännvidder på objektivet som detta uppträder. Troligen mer reflexer vid vidvinkel än mot teleläget. Då kanske Du kan se vara uppmärksam på problemet och använda t.ex polarisationsfilter när det behövs, eller byta till ett mer exlusivt objektiv om Du tycker att det är ett stort problem med dessa reflexer.

Fasta brännvidder har t.ex mindre bekymmer reflexer p.g.a färre glasytor som kan ge reflektion. Dyrare objektiv har en bättre antireflexbehandling.

/Jörgen

jorgen.hubner skrev:
Kollade Du kamera/objektiv mot ljust papper?

Om Du fick reflexer då också så måste det vara ett väldigt känsligt objektiv.

Ett polarisationsfilter brukar kunna ta bort sådana här reflexer. Tyvärr så tar det även en del ljus, det blir som att montera solglasögon på kameran.

Nåväl får Du reflexer av detta slag så borde det vara rätt ljust när Du fotograferar.

Ta och testa lite för att se vid vilka brännvidder på objektivet som detta uppträder. Troligen mer reflexer vid vidvinkel än mot teleläget. Då kanske Du kan se vara uppmärksam på problemet och använda t.ex polarisationsfilter när det behövs, eller byta till ett mer exlusivt objektiv om Du tycker att det är ett stort problem med dessa reflexer.

Fasta brännvidder har t.ex mindre bekymmer reflexer p.g.a färre glasytor som kan ge reflektion. Dyrare objektiv har en bättre antireflexbehandling.

/Jörgen

Foto mot papper gav inga reflexer, inte heller fick jag reflexer och gröna prickar i alla bilderna jag tog av samma motiv den dagen. Några av bilderna jag fick reflexer med är tagna med 70-200VR och några med 50/1.8.

Polarisationsfilter satt inte monterat på min exempelbild, däremot på en senare bild jag tog på bilen med tända lyktor. Då fick jag en grön reflex i form av strålkastaren strax ovanför den riktiga strålkastaren. Jag hade en Teleconverter monterad, kan den tänkas bidra till problematiken?

Återigen stort tack för alla dina svar! Mycket hjälpsamt!

Re: Re: Re: Konstiga prickar i bilder

joniz skrev:
Nu när jag vet det, finns det nåt bra knep att undvika dessa reflexer ?

Har du något UV-filter, eller andra filter monterat på objektiven?
Vilken kvalitet?
Ta isf bort dem i dylika situationen, eller byt till filter av bättre kvalitet.

Re: Re: Re: Re: Konstiga prickar i bilder

dumbo skrev:
Vilken kvalitet?

Håller med Robert, det är viktigt att ett eventuellt filter har hög kvalité, UV, skylight, polariserande. De måste ha flerskikts antireflex m.m

En telekonverter adderar givetvis problem, flera linsytor i strålgången ger mer problem.

Ett polarisationsfilter bör vridas i rätt läge för att ta bort just de reflexer som Du kan upptäcka vid fototillfället. Det är ju tyvärr inte någon magisk lösning men kan hjälpa till.

/Jörgen

Re: Re: Re: Re: Konstiga prickar i bilder

dumbo skrev:
Vilken kvalitet?

Filtret på 50:an är väl av halvdan kvalite. Däremot filtret på 70-200:an är Hoya Super-HMC vilket jag har för mig skall vara rätt bra.

Jag provar utan filter nästa gång, är enda gången jag sett dom här problemen så jag får väl vara försiktig när jag fotar bilar i fortsättningen.

Ja, jag upplever Hoya HMC Super som bra iaf. Jag har svårt att ens provocera fram flare med det monterat på min 18-70. Men visst kan man se svaga tendenser nån enstaka gång på nattbilder med relativt lång slutartid och med riktigt starka lampor/gatljus.
Jag brukar dock oftast plocka bort det ändå i situationer som skulle kunna tänkas ge flare eller liknande, bara för säkerhets skull.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto