Annons

Konstiga färgfläckar..

Produkter
(logga in för att koppla)

Succuba

Medlem
Sedan ett par veckor har mystiska färgmönster börjat uppträda i xp. Jag har installerat om grafikkortsdrivarna och virusscannat, till ingen nytta. Är det någon som känner igen detta??

Bilagor

• bildproblem.jpg
    bildproblem.jpg
    72.6 KB · Visningar: 262
Jag har exakt samma problem på en dator och en kompis har det också. Det mystiska i kråksången är att jag har två likadana datorer, varav den ena har problemet, men inte den andra.

Jag tror att det har med någon uppdatering som Microsoft släppte strax före påsk. Problemet är inte på min primära dator, så jag har inte lagt ned tid på att felsöka det.

Alla tips mottages med tacksamhet, om inte annat så kommer jag att felsöka det när jag har tid och lust. ;)

- Hur ser det ut om du kopplar en annan skärm till datorn?

- Syns mönstret hela tiden, eller i enstaka program?

Har inte provat en annan skärm, men tror inte att problemet sitter där. fläckarna är inte konstanta utan uppträder olika beroende på vilket program man använder, dyker aldrig upp på windows-menyer eller verktygsfält.
fläckarna uppträder i de flesta program, och i videoklipp flimmrar de som nåt gammalt vhs-band.

Fläkten på grafikkortet?

Kan vara ett överhettat grafikkort, damm eller utslitet lager om den stått på mycket.

Nja, det är inte omöjligt, men datorn är ganska ny, köpte den i November. Dessutom uppträder problemet även när man just startat datorn, så överhettat tror jag inte.

Jag skulle tro att det är datorn RAM som är trasigt.. Om datorn är stabil trots detta så är det möjligten grafikkortets RAM..

//Daniel

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar