ANNONS
Annons

Konstiga färger med Panasonic Lumix?

Produkter
(logga in för att koppla)

jeckson

Medlem
Jag har två olika Lumix kameror (FZ18 + TZ5), och båda två har ett stort problem. Jag fotar ofta mina hundar, och båda två är tigrerade (brun/svart randiga). Och varje gång blir det otroligt fula färger på dem!
Det blir alldeles för skarpt, hela bilden ser otroligt trist och grå ut och hundens färger liksom sticker i ögonen på en... (se bild)

Vad är det för inställning man ska ändra? Eller är bara Lumix kamerorna så här?

Bilagor

• fonz8.jpg
    fonz8.jpg
    35.2 KB · Visningar: 202
  • fonz10.jpg
    fonz10.jpg
    26.1 KB · Visningar: 205
Nu vet jag ju inte hur färgerna egentligen ska vara i dina bilder, men för egen del har jag inte märkt några större problem med min FZ18 (varken i raw eller jpg) mer än att i vissa situationer kan bilderna bli något för varma eller himlar bli "Panasonicblå". Och att alla vitbalansinställningar utom AWB ofta ger ett felaktigt resultat.

I Rec-menyn under PICT.ADJ. går det att ändra på bl.a. kontrast och färgmättnad och du skulle kanske kunna pröva med lite olika inställningar där.

Något som också spelar roll är vilket ljus man fotograferar i. Är det en grå och trist dag blir gärna färgerna gråa och trista. Starkt solsken brukar inte heller vara så lyckat. Morgon- och sent eftermiddagsljus är ofta bättre. Vilket ljus som råder har ofta större betydelse än inställningar i kameran.

Något som också spelar roll är vilket ljus man fotograferar i. Är det en grå och trist dag blir gärna färgerna gråa och trista. Starkt solsken brukar inte heller vara så lyckat. Morgon- och sent eftermiddagsljus är ofta bättre. Vilket ljus som råder har ofta större betydelse än inställningar i kameran.

Ok, det kanske är så att man måste ha bra bakgrund för just tigrerade hundar. Typ vit snö, eller grönt gräs. Tyckte bara att jag inte hade de här problemen med min Casio kamera.
har du kanske något tips för att få ut det mesta av bilderna när det är så här grått och trist ute? Stockholm är ju oftast det på vintern.. :(

Nu vet jag ju inte hur färgerna egentligen ska vara i dina bilder, men för egen del har jag inte märkt några större problem med min FZ18 (varken i raw eller jpg) mer än att i vissa situationer kan bilderna bli något för varma eller himlar bli "Panasonicblå". Och att alla vitbalansinställningar utom AWB ofta ger ett felaktigt resultat.

I Rec-menyn under PICT.ADJ. går det att ändra på bl.a. kontrast och färgmättnad och du skulle kanske kunna pröva med lite olika inställningar där.

Tack! Ska prova det! Sen är ju jag ingen mästerfotograf heller direkt :)

Ok, det kanske är så att man måste ha bra bakgrund för just tigrerade hundar. Typ vit snö, eller grönt gräs. Tyckte bara att jag inte hade de här problemen med min Casio kamera.
har du kanske något tips för att få ut det mesta av bilderna när det är så här grått och trist ute? Stockholm är ju oftast det på vintern.. :(

Jag är ingen hundfotograf att tala om, men jag tror ju att orsakerna till att casiobilderna är bättre är andra än just vilket kameramärke bilderna är tagna med. Visst kan färgåtergivning skilja mellan olika fabrikat, men det är ganska marginellt jämfört med de skillnader i fotoförhållanden som naturen bjuder på. Mitt tips är att titta på casiobilderna för att försöka utröna vad det var som gjorde dem bättre, och sedan försöka återskapa dessa förhållanden. En stor och svår konst med foto är just att hitta bra ljus och rätt miljöer för sina motiv. Är det utomhus i naturen man fotar kan man ju inte heller bara beställa bra fotoförhållanden, man skall ha tur också. Men med övning lär man sig till slut att utnyttja de till buds stående förhållandena bättre och bättre. Men ett grått och trist fotoväder har en förmåga att generera gråa och trista bilder oavsett skicklighet eller kamera. Detta hindrar dock inte att det finns gott om lysande exempel på motsatsen.

Mitt tips är att du tittar på hundbilder som du tycker är bra här på Fotosidan och sedan försöker analysera vad det är som gör dem bra beträffande ljus, bakgrunder, fotograferingsvinklar osv. Det kanske också är ide att läsa igenom artiklar om grundläggande fototeknik för att också få lite kläm på detta med hur olika brännvidder, slutartider och bländare påverkar en bild. Här är en grundläggande artikel om ljus och i anslutning till denna finns fler artiklar om grundläggande fototeknik: http://www.fotosidan.se/cldoc/3691.htm

Annars är mitt råd att övning ger färdighet. Råkar ha en Panasonic Lumix kompaktkamera själv och är mycket nöjd med denna. Blir inte bilderna bra så är det för mig nästan alltid fotografen bakom kameran det berott på :)

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar