Annons

Konstig fototrend

Produkter
(logga in för att koppla)

hans-olov

Ny medlem
Hej!

I alla tider har det gnällts på fotografer som inte kan hålla kameran rakt och som en följd av detta får sned horisont. Det finns mattskivor med rutmönster, stödlinjer och nu finns det till och med virtuella vattenpass inbyggda - allt för att få oss fotografer att hålla koll på horisontlinjen. Om ni klickar på länken "Visa bildspel" och tittar på reportagebilderna ser ni nog snabbt en trend - (nästan) ingen prisvinnande fotograf klarar av att hålla horisontlinjen rak! Detta är alltså ett vinnande koncept! Särskilt Paul Hansen tycks ha satt detta i system men även andra fotografer verkar lida av samma åkomma.

Jag vill säga som min bildlärare på fotoskolan i Luleå skulle ha sagt: "- vad tillför du bilden genom att inte hålla kameran rakt?" Kanske fotograferna tror att de gör bilderna mer dynamiska, att de adderar mer dramatik eller att de är nyskapande. Jag tycker bara att det är störande - särskilt när jag ser bild efter bild i samma kollektion med samma kompositionsteknik. På någon enstaka bild kan det höja intresset i bilden då detta kan tolkas som om bilden var "tagen i farten" - en actionbild, men när jag ser flera bilder samtidigt är det för tydligt att detta är en medveten strategi från fotograferna.

/Hans-Olov

http://www.dagensnyheter.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=749848

Senast ändrad:
Sneda bilder är roligt ibland. Har provat på det och det funkar som solo men inte som serie. De som har valt bilderna i år har nog inte tittat på dem som serie utan som singelkort. Tycker mest att det speglar juryns tycke och smak än gemene mans. Så är det väl alltid och det är därför som man inte ska låta sig nedslås om man blir dissad i en tävling, nästa kanske man vinner!

Ok, jag håller med dig, lite löjeväckande är bildspelet allt och nog är det en trend! Frågan är varför fotografen inte kunnat uppnå det han vill med bilden utan att luta på kameran.

hans-olov skrev:
Hej!

I alla tider har det gnällts på fotografer som inte kan hålla kameran rakt och som en följd av detta får sned horisont. Det finns mattskivor med rutmönster, stödlinjer och nu finns det till och med virtuella vattenpass inbyggda - allt för att få oss fotografer att hålla koll på horisontlinjen. Om ni klickar på länken "Visa bildspel" och tittar på reportagebilderna ser ni nog snabbt en trend - (nästan) ingen prisvinnande fotograf klarar av att hålla horisontlinjen rak! Detta är alltså ett vinnande koncept! Särskilt Paul Hansen tycks ha satt detta i system men även andra fotografer verkar lida av samma åkomma.

Jag vill säga som min bildlärare på fotoskolan i Luleå skulle ha sagt: "- vad tillför du bilden genom att inte hålla kameran rakt?" Kanske fotograferna tror att de gör bilderna mer dynamiska, att de adderar mer dramatik eller att de är nyskapande. Jag tycker bara att det är störande - särskilt när jag ser bild efter bild i samma kollektion med samma kompositionsteknik. På någon enstaka bild kan det höja intresset i bilden då detta kan tolkas som om bilden var "tagen i farten" - en actionbild, men när jag ser flera bilder samtidigt är det för tydligt att detta är en medveten strategi från fotograferna.

/Hans-Olov

http://www.dagensnyheter.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=749848

Håller helt med dig!
Det här brukar komma och gå, nu verkar det komma mer på en bred font...!? ;)

Snart kanske dags för lutande TV-bilder också..? :)

I fotohistorien har det funnits en del kameralutare, en av dom va ju Alexander Rodchenko,
tex i bilden "Girl with Leica" men den lutningen ingår i kompositionen.

Kanske är det så att vi är så bildtrötta, eller hinner inte uppfatta eller se det subtila längre,
och då måste "kontnären" ta till litet xtra för att bilden skall uppmärksammas!? ;) :)

Litet som lutande tornet kanske,
men blir det många lutande torn...!?
Vad händer då!? ;)
B)

det var faktiskt riktigt roligt hur tydligt det blev i bildspelet!

jag håller med om att det tillför något i vissa bilder, men vekligen inte på alla..

intressant

Tog en titt och du har faktiskt rätt. En övervägande del av bilderna lutar. Men samtidigt försökte jag utröna vad som exkluderats eller inkluderats i bilden. Vissa av bilderna rymmer bildelement som skulle saknats om kameran hållits vågrätt. Men hos somliga bilder verkar inte funktionen lika uppenbar. Kanske är en av funkionerna att minska effekten av störtande linjer då kameran lutas uppåt eller neråt?

En annan sak som slog mig i efterhand. Många av bilderna verkar helt obeskurna? Liknar trenden med inkluderade neg-kanter tycker jag. Eller är dessa stjärnfotografer så överdjävliga på att utnyttja sitt format eller har de i eterhand beskurits i 3:2 och roterats något.

Skulle vara intressant att veta. Men hursom - bra bilder kanske inte ska överanalyseras?

Ok, visst blir det löjligt när fotograferna sätter det i system, men om de gillar det, varför kan de inte få göra det? Bilderna är ju allt som oftast fantastiska ändå..

Tror ni verkligen när man ska fånga ett ögonblick som aldrig kommer igen att man bryr sig om horisonten är rak?!

I de få reportage jag har gjort så har inte många bilder varit "raka".. Det hinns inte med såna löjligheter när man vill fånga en känsla, en händelse/ögonblick.

Alla bilderna i bildspelet på DN var dessutom reportagebilder. Reportage handlar om berättande, inte om raka horisonter.

Åk tillbaks till den lokala fotoklubben och njut istället ;)

laan skrev:
det var faktiskt riktigt roligt hur tydligt det blev i bildspelet!

jag håller med om att det tillför något i vissa bilder, men vekligen inte på alla..

Håller med om det jag oxå - dessutom slående att bilderna lutar med nästan samma vinkel. Åt höger , alla utom två. Om det är omedvetet, som någon antydde, skulle det ligga nära till hands att de två bilder som lutar åt vänster istf höger är gjorda av vänsterhänta fotografer..?

Per

Haha, bildspelet var ju faktiskt pinsamt att se. Visst finns det bilder där horisontlinjen har underordnad betydelse om det t.ex. är en acton/ögonblicksbild som skall tas och momentet riskeras att missas om tid skall läggas på stativ, kompass, lodsnöre....
Men att fotografera en mer eller mindre statisk bild "snett" anser jag vara helt förkastligt.
- Havet lutar inte - för då rinner ju det över kanten!!:).
Bilder på statiska motiv med sned horisont bör höra hemma i papperskorgen om det inte är uppenbart att motivet kräver att kameran hålls snett eller att något (n) i bilden skulle tjäna på att kameran hålls snett. Tror inte att någon bild i bildspelet uppfyllde det kriteriet. //Leif

rue skrev:
Haha, bildspelet var ju faktiskt pinsamt att se. Visst finns det bilder där horisontlinjen har underordnad betydelse om det t.ex. är en acton/ögonblicksbild som skall tas och momentet riskeras att missas om tid skall läggas på stativ, kompass, lodsnöre....
Men att fotografera en mer eller mindre statisk bild "snett" anser jag vara helt förkastligt.
- Havet lutar inte - för då rinner ju det över kanten!!:).
Bilder på statiska motiv med sned horisont bör höra hemma i papperskorgen om det inte är uppenbart att motivet kräver att kameran hålls snett eller att något (n) i bilden skulle tjäna på att kameran hålls snett. Tror inte att någon bild i bildspelet uppfyllde det kriteriet. //Leif

Måste nog kolla på bildspelet... ;)
B)

problemet enligt mig var ju inte att det lutar, utan att det verkar vara ett medvetet val oberoende på om det passar eller inte..

Av misstag under förra veckan så fick jag till en så sned bild när jag inte tittade i sökaren inne på blåhammarstationen och de blev faktiskt bra, men skulle aldrig få för mig att göra det som regel!

Kan bara hålla med, det är nästan löjeväckande att titta på det bildspelet. En snabbkurs i Photoshop Elements verktygsknapp "räta upp" skulle nog inte skada.

Benganbus skrev:
Måste nog kolla på bildspelet... ;)
B)

Ok, har sett en del av bildspelet...

Tror ändå man måste se det här,
den "lutande bildtrenden" alltså,
man måste se det i ett större sammhang..

Bilderna skall sälja!
Det här är ingen konstnärlig verksamhet! ;)

Och fotografen får ett uppdrag, och har sannolikt ständiga diskussioner med redaktionen och andra "rådgivare" i tidningsförsäljningsarbetet hur bilderna skall vara för att sälja.

Fotograferna är anställda av någon!!
Har ett uppdrag!
Att hjälpa till att få in pengar till tidningen!

Och har man då har man märkt att de sneda bilderna säljer,
och då gärna med litet spännande, ovanliga motiv, dramatiska motiv, och det skall gärna se litet "handhållet" kamera också!

Så konstigare är det inte!

Man måste se dessa bilder i ett större sammanhang!
I ett försäljningssammanhang! :)

Se'n kan vi alltid tycka! ;)

B)

Ps.
Problemet, det kan väl vara då "fotokonstnärer" härmar den här trenden...

Senast ändrad:
Visst, det är säkert och förhoppningsvis bara en trend liksom det är en trend att gå med brallorna nere vid knäna!!
Men i det här fallet handlar det ju om att utse "ÅRETS BILD" och att då utse bilder som direkt bryter mot vedertagna uppfattningar om vad som är dåligt foto känns för mig väldigt främmande då det handlar om bild-tävling.

Men vad är det man vill belöna? Om en bild säljer bra eller att bilden är bra? Förhoppningsvis det senare fallet och inte som i detta fall, men jag är inte heller påläst på bedömnings-kriterierna//Leif

rue skrev:
Visst, det är säkert och förhoppningsvis bara en trend liksom det är en trend att gå med brallorna nere vid knäna!!
Men i det här fallet handlar det ju om att utse "ÅRETS BILD" och att då utse bilder som direkt bryter mot vedertagna uppfattningar om vad som är dåligt foto känns för mig väldigt främmande då det handlar om bild-tävling.

Men vad är det man vill belöna? Om en bild säljer bra eller att bilden är bra? Förhoppningsvis det senare fallet och inte som i detta fall, men jag är inte heller påläst på bedömnings-kriterierna//Leif

"Men vad är det man vill belöna? Om en bild säljer bra eller att bilden är bra?"

Bra fråga!!

Vi är i nya tider nu...
Vi lämnar "konstnärsflummet"... ;)
Allt har en prislapp...
på nå't sätt!? ;) ;)

Jag har märkt att mina bilder blir sneare och sneare. SÅ man faller för modet.

Haha, den var bra Robin! Och jag får ngt att skylla på.. jag menar... hänvisa till - trenden!!//Leif

Danlo skrev:
...
Tror ni verkligen när man ska fånga ett ögonblick som aldrig kommer igen att man bryr sig om horisonten är rak?!

I de få reportage jag har gjort så har inte många bilder varit "raka".. Det hinns inte med såna löjligheter när man vill fånga en känsla, en händelse/ögonblick.
...
Skulle inte bildeditorn ha fem sekunder över för att räta upp bilden i Photoshop? Antingen struntar man i att den är sned eller så är det en effekt man tror ska förhöja känslan på något sätt. Att skylla på att man inte har tid att göra horisonten rak tror jag inte på. :)

Men om man vänder på frågan. Varför måste bilder alltid ha rak horisont? Kan man tänka sig att "sneda" bilder i vissa fall kan tillföra något till bilden. Kanske en känsla av att tillståndet inte är statiskt eller välordnat? Eller skapa ett perspektiv för huvudmotivet. Det är ju trots allt inte horisonter de flesta av oss fotograferar. Det är heller knappast ett nytt fenomen och har ju använts av många stora fotografer så att det alltid fördömts gäller kanske mest fotoskolorna och fotoklubbarna?

Koudelka 1
Koudelka 2
David Seymour
David Seymour 2
HCB
Pellegrin
Pellegrin 2
Capa

Jag förstår att man kan störa sig på det om det blir för mycket som det kanske tenderar att bli i Hansens bildspel. Jag förstår dock inte åsikten att bilder närmast principiellt ska ha raka horisonter men tycker man inte om det så finns det ju vattenpass att tillgå.

Om det tillför något är det förstås bra, om det gör något för kompositionen eller tillför en oväntad vinkel. Ett lodrätt träd mot en lutande horisont kan ju t.ex. vara effektfullt eftersom det lurar ögat och hjärnan lite. Om lutningen är ett trick för att försöka piffa upp en annars medioker bild är det väl mindre spännande, det blir så att säga bara en dålig bild som dessutom lutar. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar