Annons

konstig fläck på mina foton

Produkter
(logga in för att koppla)

Saul

Aktiv medlem
Jag har en svagt blåaktig fläck på mitten av alla mina bilder som är tagna med mitt 50mm f1,4. Men bara de korten som är tagna med ca bl 16-22. Någon som vet vad det kan vara ???
Kameran är en D5D och optiket är av den gamla modellen.
 
Damm på sensorn

Troligen damm på filtret framför sensorn. Finns massor av trådar i ämnet.

Sök på sensorrengöring.

/Jörgen
 
Har du möjlighet att lägga upp en bild (en 100% crop) av ditt fenomen. Jag tror nämligen att du har en skada på något linselement. Har objektivet legat länge i en källare eller liknande innan du köpte det så kan det bli defekter på linserna. Det blir som en blå/lila hinna/fläckar på linsen och det är förmodligen antireflexbehandlingen som börjar lossna. Det behöver dock inte vara så men jag har sett det på en äldre Minolta 50mm f/1,7 som förmodligen långtidsförvarats under ogynnnsamma förhållanden. Då syns inte fenomenet på bild förrän vid bländare 11 och uppåt.

mvh/Ove
 
Jag har för mig att jag läst på något annat forum att såna där ljusa fläckar i mitten kan vara att det blir en reflektion från sensorn - något som inte uppstår med vanlig film för den reflekterar mindre än en sensor. Nyare objektiv klarar av denna sorts reflektioner bättre än äldre objektiv därför syns såna här reflektioner bara när man använder äldre objektiv med digitala kameror.
 
Hårstrå på sensorn?

Japp, har också börjat märka något konstigt efter att ha trixa för mycket med objektiv i ogästvänliga miljöer (konsertlokaler),
fast det verkar inte vara något dammkorn, utan det ser ut som en litet, litet hårstrå när jag tittar i sökarna. Dock kan jag, hur mycket jag än förstorar i ex. photoshop, inte se "hårstrået" där. Nån som vet vad som kan ha hänt? Behöver sensorn rengöras?
(vill inte gärna lämna in min kamera efter bara fyra månader, och jag tänker defintivt inte betala 1600 kr för en sensorrengörning, eller vad det nu må kosta)

hoppas på hjälp, även om jag postade det här i en anna fråga.
 
Ser du skräpet i sökaren men inte på bilden måste det ju rimligtvis sitta på mattskivan. Ser du det inte på bilden.... why worry??
//A
 
Re: Hårstrå på sensorn?

christianhylse skrev:
Japp, har också börjat märka något konstigt efter att ha trixa för mycket med objektiv i ogästvänliga miljöer (konsertlokaler),
fast det verkar inte vara något dammkorn, utan det ser ut som en litet, litet hårstrå när jag tittar i sökarna. Dock kan jag, hur mycket jag än förstorar i ex. photoshop, inte se "hårstrået" där. Nån som vet vad som kan ha hänt? Behöver sensorn rengöras?
(vill inte gärna lämna in min kamera efter bara fyra månader, och jag tänker defintivt inte betala 1600 kr för en sensorrengörning, eller vad det nu må kosta)

hoppas på hjälp, även om jag postade det här i en anna fråga.

För sautan, kom ner till bildstationen imorn vid 17-tiden så får vi titta på det. ;)
 
//internt:
Hej Patric, har dock inte med mig kameran till jobbet i dag. Tar med den nästa vecka.///

och i övrigt, ja, det verkar inte synas på kortet
så det är väl nån jädra hårstrå som sitter på någon "ofarlig" plats. Det ordnar sig nog.

Grejen är lite att jag, som alltid kört kompaktkameran, inte hade den blekaste aning om att man efter tid tvingas rengöras saker i systemkamera.
Är ju egentligen självklart då man byter objektiv titt som tätt, men jag tror jag - som många andra nybörjare - gav mig in i "branschen" utan att veta
att det är lite mer jobb (och ansvar) att ha en DSLR.
Trodde automatiskt att ALLA bilder ALLTID skulle bli bättre, men så här det. Sjabblar man med inställningarna så ser det rent för jävligt ut.
Däremot gillar jag inte riktigt att autoinställningarna för DYNAX5d. Blir liksom aldrig som jag tänkt mig och det blir ofta över- eller underexponerat. Dessutom tycker jag att inomhusbilder ofta blir mycket suddigare än jag hade hoppats på, men jag är å andra sidan för skakig på händerna.
Har mycket, mycket kvar att lära
men det är också tjusningen med den här typen av kameror.
Ville inte göra behålla min gamla kära, trogna Fujifilm s304 för all evighet.
Fast den var bra. Väl vard sitt billiga pris.
(går att hitta för 700-800 kr i dag om någon vill ha tips på en bra "andrakamera".)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.